اطلاعیه 961 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص نقض گسترده حقوق پیروان سایر ادیان در ایران

طبق مواد اعلامیه جهانی‌ حقوق بشر:

مادهٔ 9: هیچ احدی نباید مورد توقیف ، حبس یا تبعید خودسرانه قرار گیرد.

مادهٔ 18 : هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه ، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی ، تغییر مذهب،  آزادی درعلنی  و آشکار کردن آئین و ابراز عقیده است،  چه بصورت…. وهیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری از نظر اختلاف اندیشه ندارد.

مادهٔ 26 بند1آموزش و پرورش حق همگان است،آموزش و پرورش می‌بایست، دستکم در دروه‌های ابتدایی و پایه، رایگان در اختیار همه قرار گیرد، آموزش ابتدایی می‌باید اجباری باشد. آموزش فنی و حرفه‌ای نیز می‌بایست قابل دسترس برای همه مردم بوده و …

بند2:  آموزش و پرورش می‌باید در جهت رشد همه جانبهٔ شخصیت انسان و تقویت رعایت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی باشد. آموزش و پرورش باید به گسترش حسن تفاهم، دگرپذیری و دوستی میان تمامی ملتها و گروه‌های نژادی یا دینی و نیز به ….یاری رساند.

طبق اصل14 قانون اساسی‌ دولت جمهوری اسلامی ایران:

ایران و مسلمانان موظفند نسبت به افراد غیر مسلمان با اخلاق حسنه و عدل عمل نمایند و حقوق انسانی انها را رعایت کنند.

دستگیری‌های غیرقانونی؛

اعمال خشونت؛

اخراج دانشجویان،

اخراج از کار و بستن مغازه ها

و نقض شدید مستمر و برنامه ریزی شده حقوق انسانی‌ و شهروندی پیروان سایر ادیان در ایران، 

با در نظر گرفتن مواد فوق و تاکید بر احترام به حقوق انسانی‌ و کرامت بشری و با توجه به اینکه تمام کشورهای عضو سازمان ملل، متعهد به اجرای بی‌ کم و کاست این اعلامیه میباشند، متاسفانه به وضوح شاهد آن هستیم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی‌ از کشورهای متعهد به اعلامیه جهانی‌ حقوق بشر همیشه با رفتار و هملکرد خشونت آمیز در زمینه‌های مختلف سبب نقص مکرر این اعلامیه،‌ بویژه دربارۀ پیروان سایرادیان است.

طی‌ روزهای اخیر فشارهای امنیتی بر دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی افزایش یافته و وسعت اینگونه اعمال بدانجا کشیده است که علاوه بر بازداشت تعداد زیادی از دراویش، هتک حرمت به مناسک مذهبی آنها و توهین های رکیک نسبت به آنان صورت گرفته است.

16 دیماه سال جاری، شعبه3 دادسرای امنیت با اتهام واحی، تکراری و از پیش تعیین شده «اقدام علیه امنیت ملی» حکم جلب دکتر نورعلی تابنده قطب دراویش گنابادی را صادر کرده است که با توجه به کهولت سن ایشان«90 ساله » چنین اتهام و حکمی قابل تأمل است.

«سپیده مرادی»، دانشجوی دوره کارشناسی ارشد رشته علوم کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس تهران، تنها به جرم درویش بودن از دانشگاه اخراج گردید، او فرزند «حمیدرضا مرادی» فعال حقوق درویشان و از مدیران سایت مجذوبان نور است که بارها تجربه بازداشت و زندان های طویل المدت را از سر گذرانده است.

ما اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با استناد به مفاد یاد شده اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین طبق اصل 14 قانون اساسی‌ ضمن محکوم نمودن چنین اقدامات غیرقانونی، خواهان رعایت حقوق پیروان سایرادیان در ایران، برقراری کلیه مواد اعلامیه جهانی حقوق بشر، آزادی بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقدیتی و بازداشت شده گان اخیر هستیم.

961

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان