بازگشت کشیش آمریکایی بازداشت‌شده در مقابل زندان اوین به آمریکا؛ برای آزادی، ناچار به انجام کارهای “نامتعارف” هستیم

Photo by AFP

ارسال خبر توسط علیرضا طاهرخانی    AliReza Taherkhani

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لس‌آنجلس آمریکا، آقای رومرو، پس از ورود به این شهر، به خبرنگاران گفت که بعد از بازداشتش با او به خوبی رفتار شده است. او اضافه کرد که یک مکالمه‌ی طولانی خوب و بسیار جدی با بازجوی اولش که انگلیسی را به خوبی صحبت می‌کرده داشته است.

این کشیش آمریکایی خطاب به خبرنگاران گفت: «ما ناچار به انجام کارهای نامتعارف هستیم. راه‌های متعارف به کندی پیش می‌روند. کند برای آن‌هایی که در زندان‌ها، جان‌شان پژمرده می‌شود و برای خانواده‌هایی که برای بازگرداندن عزیزان‌شان صدمه می‌بینند.»

ادی رومرو، که روز ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) با یک تور مسافرتی وارد خاک ایران شده بود، با بیان این‌که چهار روزی را که جدا از تور بوده، هم‌چون افراد بی‌خانمان در خیابان‌های تهران گذرانده، اقدامش را در راستای خواست “آزادی” انسان‌ها دانست و گفت: «برای یک رژیم متخاصم مانند جمهوری اسلامی، کفایت می‌کند که مردم را از داشتن وجدان خوب و آزادی ایمان باز دارد. من از خداوند ممنونم که این سفر طولانی را این‌گونه ختم کرد که اکنون اینجا باشم.»

نخستین بار سارا یتر، دختر این کشیش ۶۳ ساله، روز دوشنبه ۳۰ مهرماه (۲۲ اکتبر)، در یک نشست خبری در لس‌آنجلس کالیفرنیا، از بازداشت پدرش، کشیش پرز رومرو، در مقابل زندان اوین تهران پس از فریاد زدن نام چهار نوکیش مسیحی زندانی به نام‌های فرشید فتحی، سعید عابدینی، مصطفی بردبار و علیرضا سیدیان، و همچنین محمدعلی دادخواه که وکالت شماری از آن‌ها را بر عهده دارد، خبر داده بود.

نشست خبری دختر کشیش رومرو در لس‌آنجلس در روز دوشنبه با تصاویری از نوکیشان مسیحی زندانی در ایران نشست خبری دختر کشیش رومرو در لس‌آنجلس در روز دوشنبه با تصاویری از نوکیشان مسیحی زندانی در ایران

کشیش رومرو، بنیانگذار سازمانی به نام Exodus8one  است که در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد و از حقوق پیروان اقلیت‌های مذهبی به ویژه مسیحیان دفاع می‌کند. وی روز دوشنبه (۲۲ اکتبر) برای اعتراض به زندانی بودن نوکیشان مسیحی در ایران مقابل زندان اوین حاضر شد و با تلفن همراه از اقدام اعتراضی خود مقابل زندان اوین فیلم گرفت که ویدئوی آن که اکنون در وبسایت یوتیوب منتشر شده، در زمان دستگیری او به صورت مستقیم بر روی سایت این سازمان در حال پخش بود.

این ویدئو که کیفیت مطلوبی ندارد، نشان می‌دهد که ماموران زندان اوین وی را به مکانی هم‌چون سالن انتظار انتقال داده‌اند و یکی از ماموران از وی درباره علت اقدامش می‌پرسد: «اینجا زندانی داری؟ چه می‌خواهی؟ برو دادگاه یا قوه قضاییه. اینجا که ما کاری نمی‌توانیم برایت بکنیم.»

این کشیش ۶۳ ساله پیش از سفر به تهران نیز با تهیه ویدئویی که به نظر می‌رسد با پیش‌بینی زندانی‌ شدنش صورت گرفته، با نام بردن از چهار تن از مسیحیان زندانی در ایران و محمدعلی دادخواه، وکیل مدافع حقوق بشر، خواستار آزادی آن‌ها شده و گفته که زندانی شدن در کنار آن‌ها را مایه افتخار خود می‌داند.

گفتنی است هم‌اکنون دست کم ۲۰ نفر از مسیحیان ایران در زندان‌های تهران، کرج، اصفهان، شیراز و اهواز یا در بازداشت موقت به سر می‌برند و یا دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند.