احضار و بازداشت مجدد رهبران و خادمان کلیسای جماعت اهواز

جامعه مسیحیان ایران به این احضارها و بازداشتها به شدت اعتراض دارند و خواهان دادگاهی شدن و مجازات کسانی هستند که بر خلاف قانون اساسی و معاهده حقوق بشر درکلیساها را می بندند و رهبران و خادمان مسیحی را به زندان می اندازند.

به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از منابع مسیحی در مرکز استان خوزستان، هفته گذشته در روز 14 اردیبهشت (4 می 2013) کشیش” فرهاد سبک روح”  به همراه همسرش خانم “شهناز جیزان” رهبران کلیسای جماعت ربانی اهواز به دادگاه انقلاب اهواز احضار و مجددا بازداشت شدند. همچنین آقایان “ناصر ضامن دزفولی” و “داود علیجانی” شماسان کلیسای مذکور نیز که پیشتر احضار شده بودند همزمان باز داشت شدند.

مطابق گزارشات تکمیلی هر چهار نفر آنها بلافاصله پس از معرفی خودشان  از دادگاه انقلاب  واقع در منطقه  کیانپارس مستقیم به زندان کارون  واقع در محله  سپیدار اهواز منتقل شدند.

گفته می شود احضار و بازداشت کشیش فرهاد سبک روح و همسرش، همچنین ناصر ضامن دزفولی و داود علیجانی بعد از آن صورت گرفت که دادگاه تجدید نظر استان خوزستان حکم دادگاه انقلاب اسلامی اهواز مبنی بر یک سال زندان برای آنها را تائید نموده است. بنا براین هر چهار نفر مذکور باید یک سال در زندان بمانند.

انتشار این خبر در روز یک شنبه  15 اردیبهشت موجی از اعتراض و ناخشنودی جامعه مسیحیان ایران را به دنبال داشت. آنها به این احضارها و بازداشتها به شدت اعتراض دارند و خواهان دادگاهی شدن و مجازات کسانی هستند که بر خلاف قانون اساسی و معاهده حقوق بشر درکلیساها را می بندند و رهبران و خادمان مسیحی را به زندان می اندازند.

عده ای از مسیحیان ایران  صدور احکام ناعادلانه و چنین بازداشتها و سختگیریها برای نوکیشان مسیحی را در شرایط کنونی نزدیک شدن فصل انتخابات،  نوعی سیاست فرار به جلو توسط مسئولان قضائی و دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی می دانند. این موضوع می تواند نشانه  ترس آنها درباره خارج شدن کنترل اوضاع از دستشان در ماههای آینده باشد.

یادآور می شود که کشیش فرهاد سبک روح و همسرش  به همراه خادمان نامبرده، برای نخستین بار در پی حمله روز جمعه 2 دی ماه 1390 (23 دسامبر 2011) ماموران نقاب پوش اطلاعات به جلسه سرویس کریسمس کلیسای جماعت ربانی اهواز واقع در منطقه کیانپارس آن شهر بازداشت شدند. در آن حمله ماموران نقاب پوش حدود صد نفر حاضران در کلیسا حتی بچه ها  را نیز با خود از کلیسا خارج نمودند. همه بازداشت شدگان به جز این چهار نفر همان روز پس از بازجوئی آزاد شدند.

خانم شهناز جیزان مدت کوتاهی پس از آن حمله با سپردن وثیقه آزاد شد. کشیش فرهاد و ناصر مدت 2 ماه و داوود نزدیک سه ماه در بازداشت بودند. مشخص نیست که ایام آن بازداشت از مدت زندان آنها کم خواهد شد یا نه.

کلیسای جماعت ربانی اهواز نیز از آن تاریخ تا کنون حدود یک سال و نیم است که تعطیل می باشد. کشیش سبک روح و همسرش از هرگونه فعالیت مسیحی در اهواز منع شده اند و به اجبار به تهران مهاجرت کرده اند. معلوم نیست که با توجه به اتهام وارد شده به این مسیحیان با عناوین گرایش به آئین مسیحیت، دعوت از افراد مسلمان به تغییر دین، و فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق ترویج مسیحیت تبشیری، تکلیف کلیسای جماعت ربانی اهواز چه خواهد شد و تا کی باید تعطیل بماند.

شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان

http://www.fcnn.net/index.php/fa/khabarha/akhbarmasihian/166-bazdashtmojadadrahbaranvakhademanahwaz