“اوباما در تماس تلفنی با روحانی خواستار آزادی سعید عابدینی شده است”

نغمه عابدینی، همسر سعید عابدینی، کشیش ایرانی ـ آمریکایی‌تبار که به هشت سال زندان محکوم شده است، گفت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در مکالمه تلفنی ۲۶ شهریورماه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، موضوع آزادی رابرت لوینسن و امیر حکمتی، دو شهروند ایرانی ـ آمریکایی‌تبار و همسرش را مطرح کرده است.

سعید عابدینی، نغمه عابدینی و فرزندانشان

به‌گزارش تارنمای کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، نغمه عابدینی در این‌باره گفت: “اگرچه چند هفته از مکالمه این دو رئیس‌جمهور می‌گذرد و هنوز سعید آزاد نشده اما من امیدوارم که در مدت چند ماه آینده او آزاد شود.”

همسر سعید عابدینی افزود: “اما اگر این اتفاق نیفتد من ناامید نخواهم شد و همچنان برای آزادی همسرم تلاش خواهم کرد.”

نغمه عابدینی همچنین گفت: “آقای روحانی تا به حال در صحبت‌هایش نشان داده که خواهان آزادی و ایجاد رابطه دوستی با کشورها است من واقعا امیدوارم در دولت او همسرم که فقط به جرم تغییر دین زندانی شده آزاد شود.”

به‌گفته وی مشکل سعید عابدینی سیاسی نیست بلکه مشکل او آزادی در انتخاب مذهب است.

سعید عابدینی اوایل مهر ۱۳۹۱ در منزل پدری‌اش بازداشت شده است. وی قبل از سال ۱۳۸۵ کلیسای خانگی داشته و در این راستا فعالیت می‌کرده است. پس از آن به خارج رفته که پس از بازگشت بازداشت شده است.

“تشکیل کلیساهای خانگی به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبانی جهت ارتکاب جرم” از جمله اتهاماتی است که از سوی دادگاه علیه سعید عابدینی اعلام شده است.

دادگاه  در بهمن ماه ۱۳۹۱ عابدینی را به هشت سال حبس محکوم کرد. در سال‌های اخیر ده‌ها نفر از اعضای کلیساهای خانگی در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند.