مرداد 1396
تهیه و تنظیم گزارش و نمودارها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی
گردآوری : مصطفی خدا کرمی ، نیما حسابیان
ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر:
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان مرداد ماه ۱۳۹۶ شمسی است. این گزارش بهصورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت بهخصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها میتوانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیدهبانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارشهای سایر گروهها و رسانهها را بیابند.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیتهایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
مروری بر گزارشات دوره ای گزارشگران ویژه سازمان ملل : عاسمه جهانگیرگزارشگر حال حاضر و احمد شهید گزارشگر پیشین ویژه سازمان ملل در امور ایران در دوره های قبل و اسما جهانگیر گزارش خود را در سی و سومین جلسه شورای حقوق بشر با انتقاد از نقض گسترده حقوق پیروان ادیان موارد ذیل بیان نمود :
اهل تسنن :
مسلمانان اهل سنت ایران که بزرگترین پیروان مذهبی کشور را تشکیل می دهند،همچنان ادعا می کنند که مقامات ایران اعضا و هم کیش آنها را در پست های عالی رتبه دولتی،ازجمله وزارت در کابینه منصوب یا استخدام نمی کنند.آنها همچنین نگرانی خود را در مورد محدودیت های ساخت مساجد سنی در مناطق عمدتا شیعه نشین شامل تهران و اعدام یا اعدام قریب الوقوع فعالان سنی که دولت ادعا می کند در فعالیت های تروریستی دست داشته اند،ابراز کرده اند.در تاریخ۵ ژوئیه۲۰۱۶، ۱۸نفر از اعضای اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ایران نامه ای به وزارت کشور ارسال کردند و در آن نسبت به بسته شدن یک نمازخانه سنی در اسلامشهر و جلوگیری مقامات از تجمع نمازگزاران سنی در چندین مسجد و نمازخانه دیگر،برای اقامه نماز عید فطر شکایت کردند.97دولت مدعی است:بیش از۱۰هزار مسجد اهل سنت در کشور وجود دارد وتعداد اهل سنت در تهران ساخت مسجد را توجیح نمی کند.دولت همچنین معتقد است که درخولست ساخت مساجد برای سنی ها در پایتخت منعکس کننده تلاش ها برای به حاشیه راندن سنی ها و ایجاد تفرقه در میان مسلمانان که باعث انزوا و افراط گرایی سنی ها است. در تاریخ۲ اوت ۲۰۱۶،گروههای حقوق بشری گزارش دادند که مقامات زندان رجایی شهر حداقل ۹ نفر و احتمالا تا ۲۰ زندانی متهم به اقدامات تروریستی که دادگاه انقلاب به اعدام محکوم کرده است را اعدام کرده اند. گفته می شود اکثر افراد اعدام شده کردهای سنی بودند که خود را به عنوان یک گروه از فعالان مسالمت آمیز سنی معرفی می کردند و اتهامات علیه خود را رد می کردند.در همان روز وزارت اطلاعات ایران اعدام گروهی از زندانیان را که ادعا می شد به گروههای “سنی”و”تکفیری” مسئول فعالیت های تروریستی مسلحانه علیه حکومت تعلق داشتند را تایید کرد. در میان کسانی که بنا به گزارش ها به دار آویخته شدند شهرام احمدی یک زندانی اهل سنت کردستان بود که در ابتدا به اتهامات محاربه،اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام زندانی و محکوم شده بود.آقای احمدی موکدا اتهامات علیه خویش را رد کرده و اعلام کرده بود که او یک فعال صلح جو و اهل سنت است.گروههای حقوق بشری معایب جدی فرایند محاکمه آقای احمدی و همچنین محاکمه ده ها زندانی مسلمان سنی در انتظار اعدام دیگر،از جمله برخی کسانی که بنابر گزارش ها در تاریخ ۲ اوت ۲۰۱۶ اعدام شده اند را مستند کرده اند.برادر آقای احمدی ”بهرام احمدی” همراه با پنج فعال دیگر متهم به دست داشتن در فعالیت های تروریستی در سال ۲۰۱۲ اعدام شد.آقای احمدی و مادرش هر دو در نامه های سر گشاده ای که به گزارشگر ویژه نوشتند موارد نقض جدی حقوق بشر در پرونده آقای احمدی را مستند کردند و از مقامات خواستند تا در حکم اعدام وی تجدید نظر کنند ، گزارشگر ویژه نیز قبلا نگرانی های جدی خود،در مورد احکام اعدام آنها را به دولت ابراز کرده بود. در پاسخ خود به این گزارش،دولت کلیه ادعاها مبنی بر اینکه افراد نامبرده فعالان حقوق بشر بوده اند را رد می کند و تصریح می کند که آنها بخشی از یک گروه تروریستی تکفیری بوده اند که ۲۱ نفر را کشته و ۴۰ نفر دیگر را زخمی کرده اند.دولت ایران همچنین انکار می کند که متهمان از حق خود نسبت به فرایند عادلانه دادرسی محروم بوده اند.
مسیحیان :
گزارش ها نشان می داد که پیروان سایر ادیان همچنان با محدودیت های شدید رو به رو هستند. پیروان ادیان با رسمیت شناخته شده مانند مسیحیان ( به ویژه کسانی که سابقا مسلمان بوده اند ) و آنهایی که به رسمیت شناخته نشده، مانند مسیحیان بشارتی همچنان با محدودیت های شدید و تبعیض رو به رو هستند و طبق گزارش ها برای انجام مسالمت آمیز اعتقادات مذهبی خود تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. در پاسخ خود با این گزارش، دولت اتهامات در زمینه ایجاد محدودیت برای پیروان سایر ادیان را رد کرده است و مدعی است که کلیسا های خانگی به فعالیت غیر قانونی مشغول هستند، چون مجوزهای لازم را از مقامات دولتی دریافت نکرده اند. دولت همچنین ادعا می کند که نیاز مسیحیان ایران بر آورده شده و هیچ نیازی به تاسیس یا ایجاد کلیسا های جدید از جمله کلیسای خانگی وجود ندارد.
بهائیان :
گزارش های دریافتی گزارشگر ویژه نشان می دهد شهروندان بهائی در ارتباط با انجام مسالمت آمیز آیین خود در بازداشت به سر می برند. علاوه بر بازداشت های خود سرانه، بازداشت و تعقیب قضایی، گزارشگر ویژه همچنان در مورد اینکه مقامات ایران به دنبال اقداماتی هستند که بهاییان را از لحاظ اقتصادی محروم کنند، که بنا به گزارشها در راستای یک بخشنامه شواری انقلاب فرهنگی صادر شده در سال ۱۹۹۱است، گزارش های نگران کننده ای دریافت می کند. این سیاست ها انواع کسب و کار و شغل هایی که شهروندان بهایی می توانند داشته باشند را محدود می کند، از بسته شدن کسب و کار متعلق به بهاییان حمایت می کند، بر صاحبان کسب و کار فشار می اورد تا کارکنان بهایی خود را اخراج کرده و اموال آنها را توقیف کنند. در پاسخ به این گزارش دولت اشاره می کند که با وجود همکاری های گسترده آنها با رژیم گذشته و نقش آنها در سرکوب مردم و مدیریت سازمان مخفی ساواک، شرایط زندگی برای اکثر بهاییان در ایران عادی است. دولت ایران همچنین مدعی شده است که بهاییان هرگز تنها برای اعتقادات خود تحت تعقیب قانونی قرار نگر فته اند.
در پی صدور بیانات و نشر مطالبی در حمله به ایین و جامعه بهایی در ناریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۶، گزارشگر ویژه یک بیانه مشترک با گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده صادر کرد که در آن به شدت موج تهییج و نفرتی که به دستور دولت صادر شده بود را محکوم کرد. این بیانات شامل بیانات سخنگوی قوه قضاییه بود که در آن ، فایزه هاشمی را برای دیدار با یکی از رهبران جامعه بهایی، فربیا کمال آبادی مورد حمله شدید قرار داده بود. خانم هاشمی پس از آزادی موقت خانم کمال آبادی، یکی از هفت رهبر سابق بهاییان که در سال ۲۰۰۸ به دلیل انجام مناسک مذهبی خود زندانی شد، در تاریخ ۱۳ ماه مه به دیدار او رفته بود. در تاریخ ۱۸ ماه مه سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که این قوه اتهامات علیه خانم هاشمی، کا در دوران حبس کوتاه خود در زندان اوین در سال ۲۰۱۲ با خانم کمال آبادی آشنا شد را مورد بررسی قانونی قرار خواهد داد چرا که تصمیم او برای دیدار با این زندانی سیاسی یک کار بسیار زشت و قبیح بوده است.
ادعا شده که از اواسط ماه مه ۲۰۱۶، ۱۶۹ تن از رهبران مذهبی، قضایی و سیاسی ایران آشکارا علیه جامعه بهایی سخن گفته اند. طبق گزارش ها ۱۸ ماه مه و ۴ ماه ژوئن در خطبه های نماز جمعه روحانیون به باورهای اعضای جامعه بهایی حمله کرده اند، آنه را محکوم کرده، یا آنها را مورد انتقاد قرار داده اند و ابراز کردند که آیین بهایی در اصل یک حزب سیاسی ساختگی است که تظاهر به مذهب بودن می کند. تعدادی از روزنامه ها، مقالات و یادداشت های منتشر کرده اند که اعضای جامعه بهایی را به دشمنان ایران متصل می کنند و به آنها برچسب صهیونیست می زنند که خشونت را تشویق می کردند. گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده هشدار داده که ترکیب تحریک علیه بهاییان و فقدان حمایت از آنها این جامعه را در لبه پرتگاه بسیار خطرناک قرار داده، جایی که ممکنستقسط حیات آن مورد تهدید قرار گیرد. در پاسخ به این گزارش دولت ایران اشاره می کند مسئولیت نظرات بیان شده توسط شخصیت ها و غیر دولتی با خود آنهاست.
سایر ادیان :
بنا به گزارش ها،سایر مسلمانان پیرو فرقه های مختلف از جمله دراویش نعمت الّهی گنابادی و آیین یارسان،یا پیروان عرفان حلقه ( شاگردان محمد علی طاهری ) همچنان با طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر،از جمله حمله به نمازخانه ها،تخریب گورستان های جامعه و دستگیری و شکنجه رهبران آن جامعه روبرو هستند. در ماه ژوئن ۲۰۱۶،رهبری آیین یارسان در نامه ای از رهبر ایران درخواست کرد که از یک مورد اصلاح قانون اساسی که تبعیض علیه پیروان این آیین را منع می کند و باورهای دینی آنها را به رسمیت می شناسد حمایت کند. در پاسخ به این گزارش دولت ایران مدعی است که” موضع رسمی و عملی… در مورد پیروان این دو فرقه احترام به اعتقادات و حقوق شهروندی آنها است.
اهل سنت
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیادهخواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نهفقط متعلق به شیعه است و نهتنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.
رژيم ايران طبق برنامهای كه جديداً آن را طراحي كرده میخواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آنها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندانهای مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند.
آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر میگذارند. آنها همچنین هشدار میدهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بهصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. بااینحال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بهجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
اهل سنت با مجموعهای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنادییزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوعالخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل میکنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،بهخصوص در شهر تهران گفته میشود بیش از یکمیلیون سنی در آن زندگی میکنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.
در این ماه :
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۲۰ مرداد ماه نیروهای امنیتی در شهر اهواز دست کم ۱۳ شهروند را بصورت دسته جمعی بازداشت کردند. یک فعال محلی در این رابطه گفت: “روز جمعه ۲۰ مردادماه تعدادی از شهروندان عرب سنی مذهب در منطقه کرخه واقع در غرب شهر شوش توسط نیروهای انتظامی و لباس شخصی بازداشت شدند.” این فعال مدنی افزود: “بازداشت شدگان همگی جوان بودند و در زمان برپایی نماز جماعت مورد هجوم نیروهای انتظامی و لباس شخصی قرار گرفتند. آنها ضرب و شتم و به نقطه نامعلومی منتقل شدند.” هویت احراز شده ۱۳ تن از بازداشت شدگان این واقعه به شرح ذیل است:
۱- ریاض زهیری ۲۱ ساله از اهالى ملاشیه
۲- جواد هاشمی ۲۷ ساله از اهالى ملاشیه
۳- حسن حیاوی ( الحایی) ۲۸ساله از اهالى ملاشیه
۴- حسن دلفی ۲۳ ساله از اهالى ملاشیه
۵- حیدر ساری (سوارى) ۲۷ ساله از اهالى ملاشیه
۶- میلاد عفراوی ۲۲ساله از اهالى ملاشیه
۷- یوسف خسرجى ۲۰ ساله از اهالى ملاشیه
۸- یاسر سیلاوی ۲۷ ساله از اهالى ملاشیه
۹- سجاد الحائی (نصیری) ۲۲ ساله از اهالى ملاشیه
۱۰- احمد حیدری از اهالى کوى گلدشت
۱۱- علی باوی ۲۳ ساله از اهالى کوى علوى
۱۲- شاکر شریفی ۲۷ ساله از اهالى عین۲
۱۳- عباس شریفی ۲۱ ساله از اهالى عین۲
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندان رجایی شهر کرج از روز هشتم مردادماه با انتقال بیش از ۵۰ زندانی سیاسی-امنیتی به محل جدیدی که از مدتها قبل با اضافه کردن و توسعه تجهیزات نظارتی آماده شده بود فضای جدیدی را تجربه می کند که در آن تماس زندانیان سیاسی با دنیای بیرون قطع شده است . روز گذشته چهارشنبه که زمان ملاقات هفتگی زندانیان با خانواده های خود بود به مراجعه کنندگان گفته شد به دستور دادستان تا اطلاع ثانوی زندانیان سیاسی ممنوع الملاقات هستند.هویت تعدادی از زندانیان سنیمذهب محبوس در بند هفت سالن ۲۱ زندان رجایی شهر که عمدتا دارای محکومیت های ۵ تا ۲۰ سال حبس هستند و پیش تر عبارت است از “خسرو شرفی پور، برهان اصغریان، کامبیز عباسی، صالح عادلی، سیدجمال سیدموسوی، هیوا عثمانی، اسماعیل بوکانی، هیوا بوکانی، فواد بابایی، فیروز حمیدی، انور خضری، داود عبداللهی، علی کرمی، فرهاد، سلیمی، جمشید پیروتی، شورش آینه بوکانی، سلیمان پیروتی، حمزه درویشی، امین تالشی، کامران عراقی، مسلم کوردی، نامق دلدل، قاسم ابسته، خسرو بشارت، کامران شیخه، برزان نصرالله زاده، عبدالرحمن سنگانی، عثمان قدرت، فرزاد حسینی، یاسر شرفی پور، واحد شرفی پور، عرفان نادری زاده، رحمت خوش خواه، شورش کریکار و والی حسن شویلان.”
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه مورخ ۲۵ مردادماه سید جمال موسوی، زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام تحت عنوان اعزام به بهداری از بند خود به محل نامعلومی منتقل شد. یک منبع نزدیک به خانواده موسوی در گفتگو با گزارشگر هرانا ضمن تایید این گزارش گفت ” روز چهارشنبه در حالی که نه جمال درخواست اعزام به مرکز درمانی داشت و نه دکتری به چنین چیزی دستور داده بود او را از بند خودش به بهانه اعزام به بهداری خارج کردند. وقتی هم که ما پیگیری کردیم گفتند مشکل تنفسی و آسم داشته و فرستادیمش به بیمارستان.”
به گزارش حقوق بشر در ایران، فعالان اهل سنت بلوچ که در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۹۵ توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند مجدداً ممنوعالملاقات شدند. هویت زندانیان اهل سنت از سوی کمپین فعالین بلوچ، به شرح زیر اعلام شده است: «مولوی عبدالرحیم گرگیج، مولوی عبدالحکیم گرگیج، مولوی جمعه گرگیج، مولوی محمد بلوچ، مولوی علیرضا اشترک فرزند جمعه، امام جماعت روستای قراول از توابع شهرستان کلاله، ابراهیم زرین و محمد ترکمن» .
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶، حمزه درویش زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که اقدام به اعتصاب غذای اعتراضی کرده بود، به علت بیهوش و به اغما رفتن به صورت اورژانسی به بیمارستانی بیرون از زندان منتقل شد. یک منبع نزدیک به خانواده درویش در رابطه با آخرین وضعیت این زندانی گفت: “حمزه در وضعیت بدی به سر می برد، دیگر حتی قادر به راه رفتن و ایستادن بر روی پای خود نیست و با ویلچر جابجا می شود، دیگر قدرت تکلم هم ندارد و وزنش بیش از ۸ کیلوگرم کم شده است”.
در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:
گزارش آماری | ||
بازداشت و بیخبری | ۴۸مورد | |
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده | ۴۹ مورد | |
فرافکنی و حاشیه سازی | ۱ مورد | |
محرومیت از حق ملاقات | ۷ مورد | |
انتقال به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام | ۱ مورد | |
اعتصاب غذا | ۱ مورد | |
محرومیت از حقوق شهروندی | ۱۰۷ مورد | |
بهاییان
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی میشود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. بااینحال رژیم دینی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان بهطور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفتهاند. از جمله اخراجشدگان سال گذشته میتوان از شمیس پورشاهرضایی، دانشجوی رشته نمایش نام برد که با وجود کسب رتبه ۱۳۸ آزمون سراسری و رتبه ۱۰ آزمون عملی، به دلیل اعتقادات مذهبی از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند بهطور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند. کمیسیون بینالمللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داده که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی میشوند. آنها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آنها را به رسمیت نمیشناسند و رسانههای ایران بهاییان را پلید میشمارد. وقتی بهاییان میمیرند خویشان آنها نمیتوانند وارث آنها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکلدارند و اغلب شاهد خراب کردن قبرهایشان هستند، که این کار نهتنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام میشود. در شرایطی که امید میرفت باروی کار آمدن دولت جدید که نام تدبیر و امید بر خود نهاده ، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشتها و دستگیریها آغازشده است. هر روزخبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامهنگار یا کنشگر اجتماعی منتشر میشود یا سایت خبری و رسانهای توقیف و تعطیل میشود. انتظار میرفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندانها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همانگونه که رئیسجمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعدهای که به نظر میرسد بیاساس و توخالی بوده و دستکم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار گرفته است. این اخبار و گزارشها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آنها به زندان است. اکثر قریب بهاتفاق این افراد را محکومانی تشکیل میدهند که پیش از آن احکام قضائیشان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آنها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشتهای اخیر اغلب در کوچه و خیآبان و در محل کار و زندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.
حسن روحانی رئیسجمهوری ایران برخلاف وعدههای پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آنها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجاییکه بهاییان جزء دینهای رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.
بهاییان ایران پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاهها از تحصیل عالی در دانشگاههای ایران محروم هستند، عدهای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در دی ماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امانالله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنامهای طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاههای کشور همچنان ادامه دارد.
انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکانپذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناختهشده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهرهمندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار میگیرد، مرتفع سازند.
ممانعت از کسبوکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
اسماء جهانگیر، گزارشگر ویژه پیشین سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازهترین گزارش خود که هجدهم اسفند ماه/ دهم مارچ ۲۰۱۷ در سی و یکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه داد، از افزایش فشارهای امنیتی بر جامعه بهاییان ایران شدیدا انتقاد کرده است. همچنین گزارشگر پیشین ، احمد شهید در گزارشات پیشین خود گفته بود نکته نگرانکننده این است که «متاسفانه دولت ایران در پاسخ به نگرانیهای من همواره از بهاییان به عنوان فرقه یاد میکند و آنها را دشمن مردم ایران میشمارد . آمارها نشان میدهند که هر چند تعداد زندانیان بهایی در پایان سال ۹۴ از تعداد زندانیان سال قبل کمتر شده است (در پایان سال ۹۳، تعداد زندانیان بهایی حدود ۸۰ نفر بود ولی در انتهای سال ۹۴، این تعداد به ۵۰ نفر کاهش پیدا کرد)، اما فشارها بر بهاییان کاهش نیافته است. وی همچنین عنوان داشت که ادعا می شود که مقامات همچنان به احضار، بازجویی و دستگیری بهاییان ادامه می دهد وکسب و کار متعلق به پیروان این آیین را می بندد. گزارشگر ویژه همچنین گزارشهایی در مورد تخریب اماکن فرهنگی و اموال اعضاء جامعه بهاییت دریافت کرده است . این موارد ظاهرأ شامل تخریب منزلی که متعلق به یکی از رهبران جامعه بهایی آقای جمال الدین خانجانی بود نیز است.
در این ماه :
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه ۲۶ مردادماه، ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به منزل ندا مختاری، شهروند بهایی، او را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. یک منبع مطلع دراین باره به گزارشگر پیام نیوز گفت: «اطلاعی از محل انتقال ندا مختاری به خانواده وی ندادهاند اما این احتمال می رود که این شهروند بهایی به بازداشتگاه وزارت اطلاعات شهر مشهد منتقل شده باشد». به گفته این منبع مطلع؛ «مامورین وزارت اطلاعات وسایل شخصی ایشان از جمله کتابها، وسایل شخصی، لپ تاپ و گوشی موبایل وی را ضبط و با خود برده اند.»
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مورخ ۳ مردادماه سال جاری، ۵ تن از مامورین اداره اطلاعات استان مازندران با استفاده از دو خودروی سمند و سراتو سفید رنگ به منزل “سهیل حقدوست” شهروند بهایی ساکن قائمشهر مراجعه کردند. طی این مراجعه که با حضور “انصار حسینی” از مسئولان بخش فرق و مذاهب اداره اطلاعات استان مازندران همراه بود، آقای حقدوست بازداشت شد و منزل ایشان نیز مورد تفتیش قرار گرفت.
به گزارش مجموعه خبری پیام نیوز شهروندان بهایی ساکن ارومیه که دارای محل کسب بودند با ابلاغیه اخطار به پلمب روبرو شدند و به آنان فرصت ۴ روزه داده اند که محل کسب خود را تخلیه و یا با پلمب روبرو شوند.یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر پیام نیوز می گوید :«از روز ۲۸ تیر ماه ابلاغ به پلمپ شروع شده است. هر روز کاری به ۶ نفر ابلاغ می شود. مدت زمان اخطار از ۱۰ روز به ۴ روز کمتر شده که جویا صاحبان محل کسب اعتراض کردند چرا کاهش یافته است که آنها گفته اند همین هم برایتان زیاد است.در مراجعه به اماکن و پلیس ۱۹۷ گفتند پارسال تعهد داده بودید که در تعطیلات مغازه ها تعطیل نباشد که به هیچ وجه تعهدی داده نشده بود».
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مأموران اداره اماکن در تاریخ ۱۹ تیرماه ۱۳۹۶ محل کسب این شهروند بهایی را با پلمب روبرو کردند و با وجود عدم ابلاغ نامه پلمب و حکم، این محل کسب پلمب شده است. یک منبع آگاه به گزارشگر پیام نیوز گفته است: «مأموران گفتهاند نامه پلمب را به شما نمیدهیم زیرا این نامه در شبکههای اجتماعی منتشر خواهد شد و نگران انتشار اطلاعرسانی در شبکههای خبری بودهاند». محل کسب فرهاد جوشنی، یکی از شهروندان بهایی ساکن شاهرود، به دلیل تعطیلی در ایام تعطیلی مذهبی بهائیان در ایران توسط مأموران اداره اماکن عمومی پلمب شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران محل کسب دستکم ۱۹ شهروند بهایی در ارومیه پلب گردیده؛ دلیل این اقدام، تعطیلی این اصناف در تاریخ ۱۸ تیر ماه که مصادف با تعطیلی مذهبی بهائیان در ایران است، عنوان شده است. صبح دیروز دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ محل کسب وهاب مقدم دارای واحد صنفی لوازم کادویی کریستال، نوید مرغی دارای واحد صنفی لوازم خانگی، سیاوش عبدی دارای واحد صنفی لوازم عکاسی، فردین اعضائی دارای واحد صنفی تعمیر لوازم خانگی، فریدون اعضائی دارای واحد صنفی تعمیر لوازم خانگی، عین الله اقدسی دارای واحد صنفی لوازم یخچال ،سینا درختی دارای واحد صنفی عینک سازی و محل کسب چنگیر شاه محمدی دارای واحد صنفی اسباب بازی فروشی پلمب شده است. محل کسب عرفان سمندری، علی لطیفی، الهام عبدی، آرمان نورزی، ناصر پناهی و امید لطیفی، دارای واحد صنفی پوشاک، ریتا لطیفی، دارای واحد صنفی چرم دوزی، ساسان کریمی و بنیان مقصودی، دارای واحد صنفی قطعات خودرو، قربان نجف زاده، دارای واحد صنفی قطعات و لوازم یدکی ماشین لباس شویی و محل کسب آقای سلیمانی، دارای واحد صنفی لوازم خانگی، پلمب شده است .
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سمیر خلوصی و روحیه زینلی که پیشتر در دادگاه بدوی، هرکدام به پنج سال حبس تعزیری محکوم شدهبودند، با رأی دادگاه تجدیدنظر، به جمعاً شش ماه و سه روز حبس تعزیری حکمشان کاهش یافته است. بر اساس حکم صادره؛ روحیه زینلی به ۳۳ روز و سمیر خلوصی به ۵ ماه حبس تعزیری محکوم شدهاند. گفتنی است که این دو شهروند بهایی، این مدت حبس را پیشتر در زندان و بازداشتگاه وزارت اطلاعات گذراندهاند. پیامنیوز در این خصوص گزارش کرد؛ سمیر خلوصی در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از گذراندن ۱۵۲ روز با قرار وثیقه ۷۰ میلیون تومانی آزاد شد وروحیه زینلی نیز نیز نزدیک به دو ماه همراه همسر خود در بازداشتگاه وزارت اطلاعات و زندان مرکزی کرمان محبوس بود با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، این دو شهروند بهایی که در تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۳۹۶، از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به زندان اصفهان منتقل شده بودند، پس از اتمام دوران بازجویی به زندان کاشان انتقال یافتند. پیام نیوز در این خصوص نوشته است؛ امرالله منوچهری و ضیالله الهیان روز چهارشنبه هفته گذشته در تاریخ ۱۱ مردادماه ۱۳۹۶ به زندان کاشان منتقل شده اند و تاکنون از حق تماس و یا ملاقات با خانواده های خود را محروم بوده اند. به گفته یک منبع آگاه «همچنان خبری از اتهام و چگونگی روند پرونده این دو شهروند بهایی ساکن کاشان در دست نیست و خانواده ها با وجود پیگیری بسیار نتوانسته اند دلیل بازداشت امرالله منوچهری و ضیالله الهیان را متوجه شوند.»
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، امروز نهم مردادماه منوچهر خلوصی، شهروند بهایی که از مهرماه ۹۵ در حبس به سر میبرد، از زندان مشهد آزاد گردید. منوچهر خلوصی که سابقه دستگیری متعددی دارد، پیشازاین در آذرماه ۹۲ بازداشت و توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد به اتهام اقدام علیه امنیت و تبلیغ علیه نظام به ۶ سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به یکسال حبس تعزیری تقلیل پیدا کرد. فرزندان این شهروند بهایی، نیکا و نوا خلوصی، نیز جهت سپری کردن محکومیت شش و نیم و چهار ساله خود در زندان وکیل آباد مشهد محبوس هستند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سهیل حقدوست، شهروند بهایی، در تاریخ سوم مرداد ماه بازداشت و روز گذشته شنبه ۷ مردادماه، پس از سه روز بازداشت و تودیع وثیقه آزاد گردید. محل کسب این شهروند بهایی در آبان ماه سال گذشته پلمب گشته و نیروهای امنیتی دلیل بازداشت وی را «رسانهای کردن پلمب محل کسب» عنوان کردهاند. گفتنی است که مأموران ضمن بازداشت سهیل حقدوست، منزل وی را تفتیش و تعدادی از وسایل شخصی او را ضبط کردند.
روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت بهگونهای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.
گزارش آماری | ||
بازداشت و بیخبری | ۴ مورد | |
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده | ۲ مورد | |
تفتیش منزل | ۳ مورد | |
ضبط وسائل | ۳ مورد | |
پلمپ محل کسب | ۲۰ مورد | |
فرافکنی و حاشیه سازی | ۲۱ مورد | |
جلوگیری از انجام مراسم مذهبی | ۹ مورد | |
محکومیت به زندان | ۲ مورد | |
محرومیت از حق تماس یا ملاقات | ۲ مورد | |
آزادی از زندان با توجه به اتمام دوران حبس یا تودیع وثیقه | ۲ مورد | |
محرومیت از حقوق شهروندی | ۶۶ مورد | |
مسیحیان
جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بیشماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیتهای مذهبیشان زندانیشده، مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال2016 میلادی در رتبه نهم ردهبندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را بهشدت آزار میرسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمانهای مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته میشود تعداد زیادی از مسیحیان شناختهشده تنها به جرمهایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر میبرند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزهخواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندانهای ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شدهاند. فشار دستگاههای امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمالشده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا بهاجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواستههای آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان منجمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمانداران و نوکیشان مسیحی فارسیزبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی دادهاند و یا بهکل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شدهاند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناختهشده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگانهای مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد میکنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت بهواسطهی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران ، سد میکند.
احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازهترین گزارش خود که در اکتبر 2015 منتشر گردید، متذکر شد که طبق گزارش ها، مسیحیان همچنان برای فعالیت در کلیساهای خانگی غیر رسمی مورد پیگرد قضایی قرار می گیرند به عنوان نمونه در تاریخ اول مارس 2015 ، کشیش ویکتور بت تمرز، رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی واقع در خیدی شهرآرا تهران که در دسامبر 2014 در زمانی که در حال انجام مراسم کریسمس در منزلش بود دستگیر شدو به اتهام « تبلیغ علیه نظام » و « تبلیغ برای مسیحیت انجیلی » و « تاسیس کلیساهای خانگی » تفهیم اتهام شده بودند را تایید کرد.درپاسخ دولت ایران اعلام داشت نیازی به تاسیس کلیسای جدید نیست چون کلیساهای فعلی پاسخ گوی نیارهای پیروان سایر ادیان هستند واشاره کرد که فعالیت های کلیساهای خانگی غیرقانونی محسوب می شوند.
در این ماه :
گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی ۲۸ تیرماه سروش سرایی، نوکیش مسیحی، را بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات شیراز منتقل کردند. از وضعیت سروش سرایی تا زمان انتشار این خبر اطلاعی به دست نیامده است. این نوکیش مسیحی نخستین بار در مهر ماه ۱۳۹۱ به همراه شش مسیحی دیگر در یک کلیسای خانگی در شهر شیراز بازداشت و محکوم به دو سال و نیم حبس شد. وی پس از سپری کردن دوران محکومیت خود در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۴ آزاد شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سازمان اطلاعات سپاه حضرت سیدالشهدا استان تهران در اطلاعیهای اعلام کرد: «شبکه وسیع که به بهانه تبلیغ و ترویج مسیحیت تبشیری و کلیساهای خانگی اقدام به تخریب ادیان ابراهیمی و تشویش اذهان عمومی و انحراف اذهان در فضای عمومی و مجازی میکردند، در شهرهای تهران، ری و پردیس شناسایی و بازداشت شدند .
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از محبت نیوز، پس از انتشار خبر تخریب عمدی قبرستان مسیحیان کرمانشاه، حالا تصاویر و فیلمهایی دریافت شده که نشان میدهد شهرداری کرمانشاه اقدام به مسدود کردن درب ورودی این گورستان کرده است. منابع محلی گزارش داده اند، درب آهنی این گورستان که زنگ زده بود و میلههایی روی آن سوار شده بود که با زنجیر قفل میشد و همچنین محوطه داخلی گورستان از بالای آن پیدا بود، با درب فولادی بزرگی تعویض شده که دور تا دور آن با ملاتی از سیمان و گچ بستهاند و محوطه داخل گورستان هم دیگر قابل رویت نیست و ورود به گورستان به طور کل مسدود شده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مریم نقاش زرگران، نوکیش مسیحی که از سال ۹۲ با حکم چهار سال زندان در اوین به سر میبرد، پس از اتمام دوران محکومیت و در هنگام آزادیاش در تاریخ دهم مردادماه، با شکایت و شهادت کارکنان بهداری زندان اوین، به دادسرای اوین فراخوانده شده است. مریم نقاش زرگران در این خصوص به کمپین بین المللی گفته است: مرا از زندان به دادسرای اوین احضار کردند و با شکایت و شهادت پرسنل بهداری زندان مرا به «توهین به پرسنل زندان در زمان مراجعه به بهداری» متهم کردند. در ادامه این نوکیش مسیحی از صدور حکم ممنوع الخروجی خود توسط قاضی در دادسرای زندان اوین خبر داد .
به گزارش «محبت نیوز» گروهی از زندانیان در زندان رجایی شهر کرج «گوهردشت» در اعتراض به وضعیت زندان و همینطور ضرب و شتم گروهی از زندانیان و انتقال اجباری آنها به سالنی دیگر از روز هشتم مرداد ماه دست به اعتصاب غذا زدهاند. در میان اعتصاب کنندگان که تاکنون مشخص شده ۱۰ نفر هستند ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی نیز حضور دارد. گزارشها حاکی از آن است که زندانیان اعتصاب کننده رجایی شهر درخواست زیادی ندارند و تنها خواستار رعایت حقوق اولیه خود در زندان از جمله امکان هواخوری و پس دادن وسایل شخصیشان مثل لباس، پتو، کتاب و استفاده از فروشگاه زندان هستند.
گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مریم نقاش زرگران، نوکیش مسیحی که از سال ۹۲ با حکم چهار سال زندان در اوین به سر میبرد با پایان دوران محکومیت از بند نسوان آزاد گشت. مریم نقاشزرگران، در اوایل زمستان سال ۱۳۹۱ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» توسط نیروی انتظامی احضار و به مدت سه روز در بازداشت موقت در بازداشتگاه پلیس امنیت مستقر در خیابان وزراء نگهداری میشود.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز سوم مردادماه امین افشار نادری پس از یازده ماه حبس تا زمان صدور رأی دادگاه تجدیدنظر از زندان اوین آزاد گشت. این نوکیش مسیحی که اخیراً به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است، پیشتر در اعتراض به نقض مکرر قانون از سوی مسئولین زندان و دستگاه قضایی از ۱۴ تیرماه دست به اعتصاب غذا زد و تا زمان آزادی به مدت ۲۱روز در اعتصاب غذا به سر برد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب در ماه جاری برای امین افشار نادری حکم ۱۵ سال حبس تعزیری صادر کرده است.
در این ماه، حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید :
گزارش آماری | |
بازداشت و بیخبری | ۴ مورد |
بلاتکلیفی اشخاص بازداشت شده | ۳ مورد |
صدور حکم ممنوع الخروجی | ۱ مورد |
فرافکنی و حاشیه سازی | ۱ مورد |
جلوگیری و ایجاد محدودیت شهروندان در برگزاری مراسم مذهبی | ۱ مورد |
تفتیش منزل | ۲ مورد |
ضبط وسائل | ۲ مورد |
آزار و اذیت زندانیان | ۲ مورد |
اعتصاب غذا | ۱ مورد |
آزادی فرد زندانی یا بازداشتی با تودیع وثیقه یا اتمام دوران محکومیت | ۲ مورد |
محرومیت از حقوق شهروندی | ۱۷ مورد |
دراویش گنابادی
دراویش گنابادی در قانون اساسی ایران مانند یک دین بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آنها بە عنوان یک فرقە مذهبی» نامبرده شدە است. توهین مأموران حکومتی ایران به دراویش همچنان ادامه دارد. در گزارش سالانه اسماء جهانگیر، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره به نقض سریح حقوق دراویش گنابادی و نعمت الهی وخیمتر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده، سرکوبهای عمومی ، به نقض حقوق اقوام و پیروان ادیان نیز، نیز تاکید شده است.
در این ماه :
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مجذوبان نور، در این احضار تلفنی از لقمان صفرپور خواسته شده است تا روز سهشنبه ۲۴ مردادماه ساعت ۱۰ صبح، این درویش گنابادی خود را به اداره اطلاعات معرفی کند و در صورت عدم حضور، تهدید به برخورد قضایی شده است.دراویش گنابادی پیروان اقلیتی عرفانی در ایران است که تفسیر متفاوتی از اسلام رایج در جمهوری اسلامی دارند. جمهوری اسلامی با قرائتهای متفاوت از مذهب رسمی از جمله با دراویش گنابادی که قرائت متفاوتی از تشیع دارند برخوردی خصمانه دارد و این افراد با تبعیضهای مختلفی در زمینههای تحصیلی، کاری و ابراز عقیده مواجهند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران، یک منبع آگاه از وضعیت محمد علی شمشیرزن، درویش گنابادی که اکنون در زندان مرکزی بندرعباس به سر میبرد گفت “این زندانی تبعیدی دچار بیماری قلبی است و نیاز به مراقبتهای پزشکی در بیمارستان دارد اما مقامات زندان ماههاست که با معالجه او بیرون از زندان به دلایل نامشخص مخالفت میکنند”.
این منبع مطلع به وضعیت این درویش گنابادی گفت: «وقتی یک نفر زندانی است و با مامور به بیمارستان میرود که دیگر نمیتواند فرار کند. معلوم نیست به چه دلیل از بستری شدن او مخالفت میکنند. اما او نیاز شدید به مراقبت دارد و بهداری زندان بندرعباس به هیچ عنوان وسایل درمانی لازم را ندارد.»
به گزارش خبرنگار مجذوبان نور؛ در ادامه فشارهای امنیتی محرومیت و ممانعت مشایخ طریقت نعمتاللهی گنابادی از مسافرت به شهرها و مناطق غیر از محل سکونتشان عصر روز ۳۱ مرداد ماه سال جاری مأموران اداره اطلاعات اردبیل، آقای معروفی (صادقعلی) از مشایخ سلسلهی نعمتاللهی گنابادی که به شهرستان اردبیل سفر کردهاند، احضار و از ادامهی مسافرت ایشان به شهرهای این استان جلوگیری و ممانعت کردند.
در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :
گزارش آماری | ||
احضار و بازجوئی | ۱ مورد | |
تهدید | ۱ مورد | |
فرافکنی و حاشیه سازی | ۱ مورد | |
عدم رسیدگی به بیماری زندانی | ۱ مورد | |
محرومیت از حقوق شهروندی | ۴ مورد | |
پیروان سایر ادیان
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
در این ماه :
به گزارش حقوق بشر در ایران، شامگاه دوشنبه ۲۳ مردادماه، ماموران امنیتی بهصورت خشونتآمیز و مسلح به منزل محمدحسین زعفرانی یورش بردند و به دلیل عدم حضور این فعال عرفان حلقه در منزل، خانواده را وادار میکنند در تماس تلفنی با وی بگویند که خودش را معرفی کند. محمد زعفرانی که در آن هنگام در سفر سر میبرده است، پس از هماهنگی با مأموران امنیتی در یکی از جادههای اطراف اصفهان خود را معرفی و از سوی نیروهای امنیتی دستگیر میشود. به دلیل ایجاد رعب و وحشت و استفاده از اسلحه از سوی ماموران امنیتی در هنگام ورود به منزل، همسر و دو فرزند این فعال عرفان حلقه دچار شوک و وحشت شده و حال عمومی آنان نامساعد است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، اطلاعات سپاه استان اصفهان با صدور اطلاعیه ای مدعی شد که یکی از فعالان عرفان حلقه در شهر اصفهان را بازداشت کرده است. هویت فرد بازداشت شده امیر آسمانی احراز شده اما تا کنون از اتهامات و وضعیت وی پس از بازداشت اطلاعی به دست نیامده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز پنجشنبه، ۱۲ مردادماه، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران استان اصفهان، با انتشار اطلاعیهای نسبت به بازداشت ۱۱ نفر از اعضای عرفان را در کلانشهر اصفهان اقدام کرده است .» در ادامه این اطلاعیه آمده است: «در این عملیات به همراه دستگیرشدگان این عرفان نوظهور، اسناد انبوه و حائز اهمیتی از افراد این عرفان حلقه در استان اصفهان کشف و ضبط شد .
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم، وحید پور طهماسب از فعالان عرفان حلقه در شمال کشور توسط نیروهای سپاه پاسداران دستگیر شد. به گفته این رسانه نزدیک به نهادهای امنیتی، وی بخشی از فعالیت های خود را در آرایشگاه محل کار خود انجام میداد. تسنیم میگوید آقای پورطهماسب برای فعالیتهای این گروه عرفانی پول جمع میکرد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سه جوان ۲۰، ۲۱ و ۲۴ساله به اتهام آنچه «ارتباط با یک گروه شیطانپرستی و تبلیغ و توزیع آثار آن» خوانده شده بازداشت شدند. وبسایت فرقهنیوز، از رسانههای وابسته به نهادهای امنیتی که اخبار برخورد نیروهای امنیتی با گروهها و حلقههای فکری را پوشش میدهد، گزارش داده است که تیمهای ویژه پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان خراسان رضوی توانسته است «سرنخهایی از چاپ و انتشار نقوش و جزوههای انحرافی» در مشهد پیدا کند و بر این اساس به آنچه «مخفیگاه» متهم یا متهمان اصلی این پرونده اعلام شده، دست یابد که در محدوده بلوار پیروزی مشهد است. این وبسایت مدعی شده است بر اساس تحقیقات منابع خبری پلیس ساکنان این محل به «تهیه و توزیع انواع مواد مخدر» اقدام میکردند. همچنین فرقهنیوز ادعا کرده است دکوراسیون این مخفیگاه «نشانههایی از فرقههای انحرافی» دارد و ۱۷۰ جلد کتاب فرقههای انحرافی، ۲۰۰ حلقه سیدی غیرمجاز و غیراخلاقی و ۱۵۰۰ استیکر با نمادهای شیطانپرستی در آنجا بوده است .
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، اسماعیل دهقان، یکی از شاگردان محمدعلی طاهری و از هواداران عرفان حلقه، روز دوشنبه نهم مردادماه در یکی از خیابانهای محله معالیآباد شیراز از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. گفتنی است که همزمان، ماموران امنیتی به یکی از جلسات معارفه عرفان حلقه در شهر شیراز یورش بردند و پس از آن آقای علی زارع مربی عرفان حلقه را بازداشت کردند. همچنین در پی افزایش فشارها بر اعضای عرفان حلقه در شهر شیراز، روز دوشنبه ۹ مردادماه ۱۳۹۶ «سعیده گودرزی» از شاگردان آقای محمدعلی طاهری به همراه دختر ۱۳سالهاش «سمانه»، مفقود شدهاند. تا کنون از دلیل بازداشت، وضعیت و محل بازداشت این بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست.
به گزارش حقوق بشر در ایران ، نیروهای امنیتی به منزل آقای رجبی از فعالان عرفان حلقه ، مراجعه کرده و این شهروند تبریزی را به همراه استاد جلسه، جواد سلامی، و کلیه شاگردان حاضر در جلسه بازداشت می کنند.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، یکی از مربیان عرفان حلقه به همراه هشت تن از شاگردان خود در تبریز از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند. طی هفته های اخیر موجی از بازداشت هواداران عرفان حلقه در شهر های مختلف آغاز شده است. اطلاعات سپاه استان اصفهان در اطلاعیهای از دستگیری ۸ نفر از طرفداران «عرفان حلقه» در شاهینشهر خبر داد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۸ مردادماه، سعیده گودرزی و علی زارع هر یک با تودیع وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند. خبرگزاری آنا در این خصوص گزارش کرد با وجود اینکه حکم آزادی موقت خانم گودرزی از یک روز قبل صادر شده بود دستور آزادی ایشان با کارشکنی افراد زیربط، یک روز بعد به زندان رسید .
به گزارش یک منبع مطلع روز ۱۸ مردادماه دستور آزادی موقت اسماعیل دهقان، از دیگر اعضای عرفان حلقه در شیراز که در تاریخ نهم مردادماه از سوی مأموران امنیتی بازداشت شده بود، با فیش حقوقی صادر شد. اما با فشار ضابطین اطلاعات سپاه، نظر قاضی پرونده عوض شد و برای او نیز قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی صادر شده است.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دستکم نه تن از هواداران عرفان حلقه در جلسه این گروه مذهبی از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند و روز پنجم مردادماه با قرار کفالت آزاد گشتند. هویت دو تن از شهروندان «جواد سلامی» و «رجبی» احراز شده است.
در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید :
گزارش آماری | ||
بازداشت | ۳۱ مورد | |
شکنجه ، یورش ، تهدید و برخورد خشونت آمیز با شهروندان | ۱ مورد | |
تفتیش منزل | ۳ مورد | |
ضبط وسائل | ۳ مورد | |
جلوگیری از برگزاری مراسم مذهبی | ۱ مورد | |
آزادی با قرار وثیقه | ۱۲مورد | |
محرومیت از حقوق شهروندی | ۳۹مورد | |