سه هزار ایرانی در بهار امسال از اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی کردند

3FB4012F-F34A-4E33-B4B6-C48286B81A19_w640_r1_s

ارسال خبر توسط  محمد رضا فرشادفر   Mohammadreza Farshadfard

آمارهای رسمی اتحادیه اروپا حاکی است که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی (از ۱۰ فروردین تا ۱۰ خرداد) بیش از ۱۰۰ هزار تقاضای پناهندگی از اتحادیه اروپا شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی۵۰ درصدی نشان می‌دهد. برپایه این گزارش در بهار امسال بیش از سه‌هزار ایرانی به از کشورهای اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی کرده‌اند.

به گزارش دفتر آمار اتحادیه اروپا «یورواستات»، بیشتر تقاضاکنندگان پناهندگی از کشورهای روسیه، سوریه و کوزوو بوده است.

این گزارش می‌افزاید که ۱۶ هزار و ۸۴۵ مورد درخواست پناهندگی توسط شهروندان روسی داده شده که ۸۰ درصد این درخواست‌ها رد شده است.

از طرفی اتحادیه اروپا در این بازه زمانی ۹۰ درصد از درخواست‌های پناهندگی شهروندان سوریه و ۶۰ درصد از درخواست پناهندگی ایرانی‌ها، شهروندان سومالی و افغان‌ها را قبول کرده است.

درباره ایرانی‌ها در سایت رسمی یورواستات نوشته شده است که در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۳ دقیقا سه هزار و ۲۶۵ ایرانی از اروپا درخواست پناهندگی کرده‌اند که ۵۱٫۶ درصد آنها در بازه سنی ۱۸ تا ۳۴ ساله بوده‌اند. این آمار حاکی است که حدود ۴۵ درصد از درخواست‌کنندگان پناهندگی ایرانی زن بوده‌اند.

۱۸٫۲ درصد پناهجویان ایرانی کمتر از ۱۸ سال و بیش از ۳۰ درصد درخواست کنندگان بیشتر از ۳۵ سال سن داشتند. این آمار مربوط به پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایران است.

بیشترین میزبان پناهندگی ایرانیان کشورهای رومانی، نیوزلند، فنلاند و بریتانیا بوده است.

آمارهای رسمی حاکی است که ۸۳۱۰ سوری، ۸۱۴۰ کوزوویی، ۶ هزار پاکستانی و ۴۲۸۵ سومالیایی در سه ماهه منتهی به ژوئن از کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی کرده‌اند.

آلمان با ۲۶هزار ۴۰۰ مورد و فرانسه با ۱۶ هزار و ۴۰۰ مورد بیشترین درخواست پناهندگی را داشته‌اند که در این میان آلمان ۶۷ درصد و فرانسه ۸۱ درصد از درخواست‌ها را رد کرده‌اند. در عوض ایتالیا و سوئیس بیشترین پناهندگان را قبول کرده‌اند، بطوری که برای نیمی از درخواست‌های پناهندگی جواب مثبت داده‌اند.

موج درخواست پناهندگی از اتحادیه اروپا در حالی است که پنجشنبه هفته گذشته یک قایق حامل ۵۰۰ مهاجر غیرقانونی در نزدیکی جزیرهٔ ایتالیایی «لامپه دوزا » در دریای مدیترانه غرق شد و تنها ۱۵۵ نفر توانستند جان سالم به در برند.

این کشتی که از سواحل لیبی رهسپار جزیره « لامپه دوزا» بود روز پنجشنبه در فاصله یک کیلومتری این جزیره آتش گرفت و واژگون شد.