بازداشت سه شهروند بوکانی؛ گزارشی از برخورد با طلاب و روحانیون سنی مذهب بوکانی در ماههای اخیر

طی ماههای گذشته و بطور خاص اردیبهشت ماه سال جاری تعدادی زیادی از شهروندان سنی مذهب بوکانی که گرایشات مذهبی و فعالیت در این زمینه داشتند دستگیر شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در ماه های اخیر بخصوص از اردیبهشت ماه سال جاری موجی از بازداشت فعالان اهل سنت در شهرستان بوکان به راه افتاده است. این بازداشت ها بعضا شامل حال روحانیون و طلاب اهل سنت نیز شده است. با توجه به وقایع اخیر در تهران به نظر می آید موج گسترده تری از بازداشت ها در جریان است. در همین رابطه سه شهروند روز گذشته در بوکان دستگیر شدند.

در آخرین مورد در این رابطه روز گذشته، دوشنبه، ۲۲ خردادماه ۱۳۹۶، سه شهروند اهل بوکان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

 “فتاحی پور” و “محمدی” نام خانوادگی دو تن از این بازداشت شدگان است که تاکنون احراز شده است، از سرنوشت و محل نگهداری این افراد کماکان اطلاعی در دست نیست.

همانطور که اشاره شد بازداشت های فوق ادامه بازداشت هایی است که در ماههای اخیر در این منطقه در بین شهروندان سنی مذهب آغاز شده است.

در یکی از این موارد صبح روز جمعه، ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، ماموستا (ماموستا به روحانی دینی اهل تسنن کردستان گفته میشود) محسن و دو تن از طلاب وی با محاصره محل سکونت و مسجد واقع در روستای “برده زرد” از توابع شهراستان بوکان واقع در استان آذربایجان غربی، از سوی ماموران وزارت اطلاعات، بازداشت و به مکانی نامعلومی منتقل شدند. تاکنون از سرنوشت آنان اطلاعی حاصل نشده است.

ماوستا محسن پیشتر از سوی مامورین تهدید شده بود که در صورت ادامه تدریس علوم دینی، بازداشت خواهد شد.

همچنین در پی بازداشت طلاب مدرسه ﺣﻔﻆ ﺷﯿﺦ ﻋﺒﺪﺍﻟﺒﺎﺳﻂ، ﻣﺎﻣﻮﺳﺘﺎ ﺻﺪﯾﻖ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ، ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺎﻣﻮﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺳﺮﺷﻨﺎﺱ استان کردستان به وزارت اطلاعات احضار و تهدید شد. بعد از این فشارها این مدرسه تعطیل شد.

در ادامه همین روند ﻣﺎﻣﻮﺳﺘﺎ ﻣﺤﻤﺪ ﺧﻀﺮ ﻧﮋﺍﺩ، ﻣﺪﯾﺮ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﯼ ﻋﻠﻮﻡ ﺩﯾﻨﯽ و ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﻧﺎﭼﯿﺖ از توابع شهرستان بوکان نیز ﺑﻪ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﻭﯾﮋﻩ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺖ احضار شد و ﺑﻪ اتهام دایر کردن مدرسه علوم دینی به ۱۵ ماه حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد.

۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶، ماموستا محمد شریفی، ناظم مدرسه علوم دینی ناچیت به همراه چند تن از اساتید شهرستان بوکان در مسیر بازگشت از نمایشگاه کتاب تهران، در گلوگای میاندواب با اعمال خشونت بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات بوکان منتقل شدند.

دو روز از پس از بازداشت، دو تن از بازداشت شدگان به همراه تمامی کتب های خریداری شده در نمایشگاه کتاب تهران، به وزارت اطلاعات ارومیه منتقل شدند. ماموستا محمد شریفی و سایر بازداشت شدگان در حالی که مدارک شناسایی آنها ضبط شده بود، آزاد شدند.

این بازداشت ها در شهرستان بوکان در حالی صورت می گیرند که در سایر شهرستان های این استان، ﻣﺎﻣﻮﺳﺘﺎ ﺭﺿﺎ ﻋﺒﺪﯼ، ﻣﺪﯾﺮ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﻋﻠﻮﻡ ﺩﯾﻨﯽ ﺻﻼﺡ ﺍﻟﺪﯾﻦ در ارومیه، از سوی ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﻭﯾﮋﻩ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺖ به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. همچنین ﻣﺎﻣﻮﺳﺘﺎ ﻣﻼ ﻋﻤﺮ، ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻭ ﻣﺪﺭﺱ ﻣﺴﺠﺪ ﺭﺳﺘﻢ ﺑﮓ در شهرستان ﻣﻬﺎﺑﺎﺩ در همین محدوده زمانی بازداشت شد. ﻣﺎﻣﻮﺳﺘﺎ ﺍﺣﻤﺪ ﺣﻔﯿﺪﯼ، ﻣﺪﺭﺱ ﻣﺴﺠﺪ ﺟﺎﻣﻊ شهرستان ﺳﺮﺩﺷﺖ و از ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ این شهرستان از تدریس منع و تهدید به ﺍﻧﻔﺼﺎﻝ از ﺧﺪﻣﺖ شد.

گفتنی است، اعضای خانواده این بازداشت شدگان بخصوص بازداشت شدگان مدرسه علوم دینی ناجیت، موفق به پس گرفتن وسایل‏ همراه بازداشت شدگان (ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮﺑﺎﯾﻞ ﻟﺐ ﺗﺎﺏﻭ ﮐﺘﺎﺏ ﻭ …) نشدند، به  آنها اعلام شده است: ” این وسایل ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻏﻨﯿﻤﺖ ضبط ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺟﻮﻋﯽ نیستند”.