شیرین عبادی، مهنازپراکند و خدیجه مقدم به کمپین برای یاران ایران پیوستند

به گزارش خبرگزاری بهایی نیوز شیرین عبادی و مهناز پراکند از وکلای مدیران جامعه بهایی ایران به همراه خانم خدیجه مقدم فعال حقوق زنان و یکی دیگر ازهموطنان ایرانی به کمپین #برای_یاران_ایران پیوستند.

بنابر این گزارش شیرین عبادی دارای جایزه صلح نوبل با برداشتن برگه ی که روی آن نوشته است ” ۹ سال گذشت، مدیران جامعه بهایی ایران را آزاد کنید” دهمین سال بازداشت مدیران جامعه بهایی ایران را یادآوری کرد.شیرین عبادی به همراه مهناز پراکند از جمله وکلای مدیران جامعه بهایی ایران بودند که به دلیل فشارهای بسیار مجبور به خروج از کشور شدند.  در حال حاضر این دو وکیل حقوق بشری به عنوان چهره های حقوق بشری همواره تلاش داشته اند که حقوق از دست رفته شهرودندان ایرانی را به مسئولین و جامعه ایرانی یادآوری کنند.

در تاریخ ۲۴ اردیبهشت خانواده یاران ایران نیز در اجتماعی با داشتن دست نوشته ی تحت عنوان “۹ سال گذشت، مدیران جامعه بهایی ایران را آزاد کنید ” نیز به این کمپین پیوسته بودند. تاکنون تعدادی بسیاری از شهروندان ایرانی در کشورهای مختلف در این کمپین حضور یافته اند.
کمپین برای یاران ایران در دهمین سال بازداشت مدیران جامعه بهایی ایران به جهت اعتراض به حکم ناعادلانه مدیران پیشین جامعه بهایی ایران ایجاد شده است.
فریبا کمال آبادی، مهوش ثابت، بهروز توکلی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی و وحید تیزفهم مدیران جامعه بهایی ایران بودند که در ۲۵ اردیبهشت پس از یورش ماموران امنیتی به خانه‌هاشان بازداشت شدند. مهوش ثابت یکی از مدیران جامعه بهایی پیشتر در اواسط اسفند ۱۳۸۶ در مشهد بازداشت شده بود و پس از مدت نزدیک به سه ماه انفرادی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات مشهد همراه با دیگر مدیران جامعه بهایی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.
مدیران جامعه بهایی به مدت دو سال و نیم در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت شدیدترین بازجویی‌ها و انفرادی آن هم بدون حضور وکیل و مشاوره حقوقی محبوس بودند که در تاریخ مرداد ماه ۱۳۸۹ قاضی مقیسه در شبعه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برای هر یک از متهمان ۲۰ سال زندان تعیین کرد که در آن زمان مورد انتقاد شدید کشورهای مختلف وسازمان ملل متحد قرار گرفت با این حال مقامات جمهوری اسلامی ایران به این اعتراضات توجهی نکردند. هفت مدیرجامعه بهایی در طول دوران محکومیت چندین مرتبه به زندان‌های مختلف منتقل شده‌اند.
بهروز توکلی، وحید تیزفهم، سعید رضایی، عفیف نعیمی ‌و جمال‌الدین خانجانی هم اکنون در زندان رجایی‌شهر زندانی هستند و در این بین تنها عفیف نعیمی ‌به دلیل بیماری سخت تا کنون اجازه مرخصی طولانی‌مدت پیدا کرده است اما وحید تیزفهم دیگر مدیر جامعه بهایی ایران تنها سه روز در سال اخیر اجازه مرخصی داشته و دیگر مدیران جامعه بهایی ایران که آنان نیز دچار مشکلات جسمی‌ متعددی هستند تا کنون اجازه مرخصی پیدا نکرده‌اند و مقامات قضایی با وجود پیگیری اعضای خانواده‌های آنان جهت مرخصی درمانی، موافقت نکرده‌اند.
مهوش ثابت شهریاری و فریبا کمال آبادی نیز هم اکنون در بند زنان زندان اوین هستند. مهوش ثابت پیشتر به مدت ۹ روز و فریبا کمال آبادی به مدت یک هفته طی ۹ سال اخیر توانسته‌اند در مرخصی بیرون از زندان حضور یابند که از نظر قوانین و حقوق زندانی عدم مرخصی به آنان خلاف مقررات جاری در حکومت جمهوری اسلامی ایران است. هر دو مدیران زن جامعه بهایی به دلیل طولانی بودن دوران محکومیت نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند.