بودجه کل تخصیصی دولت برای مسیحیان و یهودیان در ایران فقط سالی سه میلیارد تومان است!

با وجود اینکه بودجه سالیانه اقلیت‌های ارامنه در ایران تنها سه میلیارد شده و دو سال است که دولت همان را هم پرداخت نکرده، کارن خانلری می‌گوید رفتار جمهوری اسلامی با اقلیت‌ها در دنیا به عنوان یک الگو مطرح است.

به گزارش «محبت نیوز» جمهوری اسلامی نه تنها به انتصاب مدیران و مسئولان مدارس ارامنه در ایران نظارت دارد و ضوابط خاصی برای آنها تعیین کرده، بلکه پرداخت بودجه‎ی این مدارس را که بخش عمده‌ی آن صرف هزینه‌های عمران و جاری مدارس می‌شود را نیز پرداخت نکرده است. «کارن خانلری» نماینده ارامنه و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته مهم‌ترین مشکل مدارس ارامنه در بخش تعمیر، نگهداری و هزینه‌های عمرانی است و در دو سال گذشته بودجه مربوط به حوزه آموزشی ارامنه توسط دولت پرداخت نشده است و مدارس به تعمیرات اساسی نیازمند است».

وی در گفتگو با «جام ‌جم آنلاین» تاکید کرده دولت بودجه‌های جاری مصوب مجلس مربوط به هزینه‌های عمرانی مدارس ارامنه را بدرستی تأمین نمی‌کند و تمام فکر و ذکر ما اقلیت‌ها سر پا نگه داشتن این مدارس است.

در شهر تهران ۱۶ مدرسه ارامنه فعال هستند که همگی آنها را خیرین ساخته اند و چون قدمت زیادی دارند به تعمیرات اساسی نیازمند هستند.

به گفته این نماینده بودجه تخصیصی کل اقلیت‌های مسیحی ایران تنها سه میلیارد تومان است که بین جوامع مختلف آشوری، ارمنی و کلیمیان تقسیم می‌شود و عمده جمعیت آنها در پایتخت بوده و شهرهای اصفهان، ارومیه و تبریز بعد از تهران قرار دارند.

وی ضمن تشکر از دولت که با وجود شرایط اقتصادی کشور بودجه سال ۹۵ را پرداخت کرد، گفت: «مطالبات ما در مورد معوقات همچنان به قوت خود باقی است».

خانلری گفته مساعدت‌های وزارت آموزش و پرورش ناکافی است و ارامنه مشکلات زیادی در مسائل مالی دارند، اما برای مرتفع نمودن دغدغه‌های خویش فقط به راهکا‌رهای قانونی و روش‌های مدنی روی می‌آورند.

با این حال این خانلری می‌گوید: «وقتی با اتباع خارجی پیرامون مباحث حقوق بشری صحبت می‌شود، قانون مداری و بطور کلی رفتار مدنی اقلیت دینی جمهوری اسلامی در دنیا به عنوان یک الگو مطرح است، که این موضوع از نشانه‌های بارز مردم سالاری در دنیاست».

خانلری در پاسخ به این پرسش که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری چه پیامی دارید گفته:

«بنده به رییس جمهور محترم پیشنهاد کتبی دادم که در رده معاونین و مشاورین از کارشناسان ارامنه استفاده کند که چنین نشد».

وی افزود: «نقش آفرینی اقلیت ارامنه در مدیریت و بخش اجرایی کشور از مهمترین مطالبات جامعه ما بوده و انتظار می‌رود دولت بطور پر رنگ تری از پتانسیل موجود ارامنه استفاده کند».

از سخنان خانلری به خوبی مشخص است که وضعیت و جایگاه اجتماعی ارامنه در ایران ناگوار است. خلاصه‎ی آنچه این نماینده گفته بودجه مسیحیان ایران در سال تنها سه میلیارد تومان است، که همین مبلغ اندک هم حدود دو سال توسط دولت پرداخت نشده، حالا معوقات همچنان به قوت خود باقی است، مساعدت‌ها ناکافی است، نامه‌نگاری هایی شده که از ارامنه در بخش‌های مدیریتی استفاده شود، اما نشده و…

حالا باید پرسید آقای خانلری و به طور کل جامعه‎ی ارمنیان ایران تحت چه فشار و سرکوبی هستند که با این حجم کمبودها و بی توجهی های نظام همچنان باید بالاجبار تائید و تاکید کنند که جمهوری اسلامی الگوی مردم سالاری و آزادی ادیان در جهان است.