نوروزهای زندان؛ عدم موافقت مسئولان قضایی با مرخصی نوکیشان مسیحی

اکثر زندانیان مسیحی تعطیلات نوروز را در زندان گذراندند و مسئولان قضایی تا آنجا که شواهد نشان می‌دهد به جز یک مورد به هیچ یک از آنها اجازه مرخصی ندادند.

به گزارش محبت نیوز، تعطیلات نوروز ۱۳۹۶ درحالی به آخرین روزهای خود نزدیک می‌شود که طبق آخرین گزارش‌های رسیده مسئولات قضایی به جز یک مورد به هیچ یک از زندانیان مسیحی به مرخصی ندادند، این در حالیست که استفاده‎ی زندانی از مرخصی به خصوص چنین ایامی مرسوم است.

ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی زندانی در زندان رجایی شهر کرج که او حدود چهار سال است که در زندان به سر می‌برد، در تمام دوران زندان حتی یک روز هم به مرخصی نرفته است. دوران زندان وضعیت جسمی این زندانی عقیدتی را به شدت ضعیف کرده است. در عین حال اوضاع روحی ابراهیم فیروزی خوب نیست.

  • بیشتر بخوانیم: تأیید حکم پنج سال حبس تعزیری برای ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی محبوس در زندان رجایی شهر

ابراهیم فیروزی،  ۳۲ ساله، ساکن شهرستان رباط کریم تا کنون سه بار به اتهام گرویدن به مسیحیت و فعالیت بشارتی بازداشت و محاکمه شده و هم اینک در سالن دوازده زندان رجایی شهر کرج (موسوم به بند زندانیان عقیدتی و سیاسی) نگهداری می‌شود..حکم اولیه‌ی فیروزی ۲۵ دی ماه سال گذشته (۱۳۹۵) در دادگاه تجدید نظر تایید شد و او باید پنج سال زندان را تحمل کند وی از سال ۱۳۹۸ در زندان است. از آن گذشته او با تمام شدن مدت زندانی به استان سیستان و بلوچستان تبعید خواهد شد.

 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه، ابراهیم فیروزی را به اتهام «تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت کشور» موضوع ماده ۴۹۸ قانون مجازات، به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد.

«امیرسامان دشتی» و «هادی عسگری» از دیگر نوکیشان مسیحی هستند که  از زمان بازداشت همچنان در زندان بلاتکلیف بسر می برند تاکنون چندین بار مورد بازجوی قرار گرفتند  و حتی به آنها تفهیم اتهام هم نشده است. این دو به همراه «امین افشار نادری»، «‌محمد دهنوی» و «رامئیل بت تمرز» دوشنبه پنجم شهریور ماه ۱۳۹۵ (۲۶ آگوست ۲۰۱۶) در باغی در فیروزکوه دستگیر شدند.

«امیرسامان دشتی» و «هادی عسگری» به علت عدم رسیدگی به پرونده‌ شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند. اما با وخیم شدن حال جسمی آنها مسئولان زندان به این دونوکیش مسیحی قول مساعد می دهند که در صورت شکستن اعتصاب غذای خود مشکلات پرونده‌ی آنها کمتر و به وضعیت بلاتکلیفی آنها رسیدگی شود، اما وعده ایی که هنوز محقق نشد.

این دو نوکیش مسیحی همچنان بلاتکلیف در بند ۴ زندان اوین بسر می برند.

روز دوم اسفند ماه ۱۳۹۵ برابر با (۲۰ فوریه ۲۰۱۷) «انوشه (ورونیکا) رضابخش» و «سهیل (آگوستین) زرگرزاده‌ثانی» دو نوکیش مسیحی فارسی زبان ساکن ارومیه هستند که آنها نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

این مادر و پسر مسیحی در منزل خود و توسط نیروهای لباس شخصی اطلاعات سپاه ارومیه دستگیر شده‌اند و دلیل بازداشت آنها تاکنون اعلام نشده است. به گفته شاهدان عینی در هنگام دستگیری، نیروهای امنیتی بسیاری از کتاب‌ها و دیگر وسایل شخصی ایشان را از منزل خارج کردند که در بین آنها چند جلد کتاب مقدس و جزوات الهیاتی هم وجود داشته است.

واکنون با گذشت نزدیک به  یک ماه و نیم از بازداشت این مادر و فرزند  هنوز تاکنون علت و دلیل بازداشت این افراد مشخص نشده است.

  • بیشتر بخوانیم: دستگیری و بی‌خبری از وضعیت دو نوکیش مسیحی در ارومیه

طبق آخرین گزارش‌های رسیده به محبت نیوز از منابع نزدیک به خانواده‎ی مریم (نسیم) نقاش زرگران تنها نوکیش مسیحی بود که به مرخصی عید اعزام شد. آنهم در شرایطی که وضعیت جسمی او در هفته‎های گذشته وخیم و بار دیگر با کاهش وزن روبرو شده است.

نوکیش مسیحی زندانی مریم نقاش زرگران در بند نسوان زندان اوین است و از بیماری «ASD» رنج می‌برد. پیش‌تر تحت عمل جراحی قلب نیز قرار گرفته و طولانی شدن زندان همراه با ضعف جسمی بر شدت بیماری او افزوده است . به گفته‎ی هم‌بندی‌هایش وزن او به سرعت کاهش داشته است.

این نوکیش مسیحی بار دیگر از ۱۵ تیر ماه در اعتراض به بلاتکلیفی و عدم رسیدگی به پرونده‌ی خود دست به اعتصاب غذا زد. او خواستار آزادی بی‌قید و شرط بود. مسئولان امنیتی و قضایی اجازه استفاده‌ی او از حق آزادی مشروط را ندادند. این قانون شامل زندانیانی می‌شود که نصف بیشتر دوران حبس خود را گذرانده‌اند.

این نوکیش مسیحی اولین بار در اسفندماه ١٣٨٩ پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مورد بازجویی و تهدید قرار گرفت.خانم نقاش زرگران پس از تشکیل دادگاه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی محمد مقیسه به جرم « فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به چهار سال زندان محکوم می شود». بر این اساس حکم صادره در دادگاه تجدید نظر نیز تغییری نکرد . ” نسیم” در تاریخ ۲۴ تیرماه سال ۱۳۹۲ برای اجرای حکم فراخوانده شد و از آن زمان تاکنون در بند نسوان زندان اوین به سر می برد.

طبق گزارش سالیانه «وضعیت آزادی‌های مذهبی در جهان» که در (۱۰ آگوست ۲۰۱۶) از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشرشد در ایران آزادی‌های مذهبی، احکام زندان و اعدام اقلیت‌های مذهبی و قومی شدت بیشتری گرفته است. با اینحال جمهوری اسلامی این گزارش را غیرسازنده و غیر واقعی توصیف کرده بود.

اوایل آذرماه سال گذشته، ۱۹ سازمان حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ای مشترک از جامعه بین‌المللی خواستند تا به آزار و اذیت نوکیشان مسیحی در ایران خاتمه‌ بدهند.

دولت ایران سیاست منع تغییر دین مسلمان زادگان از طریق شرکت در “کلیسای رسمی” را در سال ۲۰۱۲ اتخاذ کرد. از این‌رو نوکیشان مسیحی مجبور به تجمع در گروه‌های غیر رسمی مانند “کلیسای خانگی” شده‌اند. این تجمعات از سوی حکومت غیرقانونی قلمداد شده و غالبن مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار می‌گیرند. تنها در آگوست ۲۰۱۶ حداقل ۴ کلیسای خانگی و اعضای آن بازداشت و بازجویی شده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در تابستان ۱۳۹۵ فشار بر جامعه نوکیشان مسیحی که پیشینه اسلامی داشتند را به بالاترین حد خود رساندند.