جواد لاریجانی: گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل حرفه‌ای نیست

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی می‌گوید عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران ابتدا مسائل خود را باید با دولت ایران مطرح کند.

به گزارش خبرگزاری میزان، محمدجواد لاریجانی در نامه‌ای خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره بیانیه جدید عاصمه جهانگیر درباره وضعیت حقوق بشر در ایران نوشته است، این بیانیه «تماماً نادرست، ناموجّه و ناامیدکننده» است.

عاصمه جهانگیر روز ۲۰‌ دی‌ماه ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت دست کم هشت زندانی سیاسی ـ عقیدتی در زندان‌های ایران که به اعتصاب غذای طولانی‌مدت دست زده بودند، نسبت به خطر مرگ آن‌ها هشدار داده بود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در این بیانیه از حکومت ایران خواسته بود هر چه سریع‌تر و بدون هیچ پیش‌شرطی تمامی زندانیانی که غیرقانونی بازداشت و به‌دلیل دفاع از حقوق خود مبنی بر آزادی بیان و عقیده و همچنین ترویج رعایت حقوق بشر در کشور بازداشت شده‌اند، آزاد کند.

جواد لاریجانی در نامه خود گفته است: «کمترین درجه انصاف حرفه‌ای» در تعهدات قانونی خانم جهانگیر برای گزارشگری ایجاب می‌کرد که «هرگونه ادعایی را ابتداً به اطلاع دولت و مسئولین جمهوری اسلامی ایران برساند و ضمن انعکاس پاسخ دولت، اگر موردی را هم قبول ندارد روشن و موجه دلائل رد گزارش رسمی را بیان کند.»

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی گفته است اگر این اقدام عاصمه جهانگیر ادامه یابد «باعث تنازل اعتبار آن شورا از یک مرجع رسمی به یک نهاد سیاسی خواهد بود».

او در انتها آورده است که «پاسخ روشن و بدون ابهام» به بیانیه عاصمه جهانگیر را ضمیمه نامه خود کرده است.

جمهوری اسلامی در موارد گذشته پاسخ روشنی به موارد نقض حقوق بشر در ایران نداده است و تاکنون هر بیانیه‌ای در این زمینه را با «سیاسی و جانبدارانه» خواندن آن‌ها رد کرده است. مقامات ایران در سال‌های اخیر اجازه ورود گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران را هم نداده‌اند.