با آزادی مشروط نوکیش مسیحی مخالفت شد؛ مریم نقاش زرگران کریسمس در اوین می‌ماند

996bacd4-b008-4a36-8a1e-3dfee0e82d95_cx0_cy6_cw0_w250_r1_s_r1

مریم نقاش زرگران، نوکیش مسیحی که به منظور طی کردن مراحل درمانی در مرخصی به سر می برد به دستور دادستانی به زندان بازگشت.

او پس از یک اعتصاب غذا، برای درمان به مرخصی رفته بود که مرخصی او از سوی دادستانی تا هنگام رسیدگی به آزادی مشروط، تمدید شد اما هفته پیش ضمن مخالفت با آزادی مشروط او، گفته شد که باید به زندان بازگردد.

این در حالیست که خانم زرگران از بیماری قلبی رنج می‌برد. این نوکیش مسیحی، مرداد ماه امسال به دلیل رسیدگی نشدن درخواست آزادی مشروط خود برای چند هفته دست به اعتصاب غذا زد.

همان موقع گفته شد که دادستانی به خانواده او گفته است دستگاه‌های امنیتی با آزادی مشروط او مخالف هستند.

با این حال، در پی وخامت حال خانم زرگران بر اثر اعتصاب غذا و نیاز او به درمان، با مرخصی او، و در ادامه با تمدید مرخصی موافقت شد اما طی روزهای گذشته به او ابلاغ شد که خود را باید به بند زنان زندان اوین معرفی کند.

مخالفت با آزادی مشروط و ادامه مرخصی او به این معناست که این نوکیش مسیحی امسال نیز مراسم عید مسیحیان، کریسمس، را باید در زندان سپری کند.

دیوید ترنر، مدیر گروه کلیسا در زنجیر که دفتر آن در ایرلند قرار دارد در گفت و گو با صدای آمریکا ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت مریم زرگران از مقامات زندان اوین خواست که با او عادلانه رفتار کنند آنچه برای درمان کامل خود نیاز دارند، به او بدهند.

آقای ترنر با بیان اینکه این گروه مطلع شده است خانم زرگران به دلیل غیبت مربوط به بیماری خود مجبور به سپری کردن ۴۲ روز بیشتر در زندان است، گفت که این تصمیم در مورد زنی که از بیماری رنج می برد بسیار غیرمنصفانه و حتی انتقام جویانه است.

او از تصمیم گروه تحت مدیریت خود برای ارسال نامه به سفارت جمهوری اسلامی در ایرلند و ابراز نگرانی در مورد خانم زرگران به این وسیله خبر داد.

مریم نقاش زرگران، که برخی رسانه ها نام کوچک او را نسیم عنوان می‌کنند، نخستین بار در اسفند ماه ١٣٨٩ به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

وی در نهایت اندکی پس از بازداشت سعید عابدینی، کشیش ایرانی-آمریکایی بازداشت و روانه زندان شد.

خانم زرگران در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی، به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد.

منصور برجی، سخنگوی کمیته ماده ۱۸ وابسته به شورای کلیساهای ایرانی همگام، در لندن، پیشتر به بخش فارسی صدای آمریکا گفته بود بیش از صد نوکیش مسیحی در ایران زندانی هستند.