مهندسی انتخابات شورای نمایندگان خلیفه‌گری ارامنه ایران به نفع جریان سرکیسیان

serkisian_armanian

جریان نزدیک به اسقف اعظم ارامنه تهران و تعدادی از نمایندگان سابق و کنونی ارامنه با پشتیبانی مالی حامیان ویژه، انتخابات شانزدهم شورای نمایندگان را با چراغ سبز علی خامنه‌ای مهندسی کردند.

به گزارش«محبت‌نیوز» شانزدهمین دوره انتخابات شورای نمایندگان خلیفه‌گری ارامنه ایران در حالی برگزار شد، که با گذشت پنج روز از برگزاری انتخابات کار شمارش آراء به پایان نرسیده و گرچه برگزاری آن به طور رسمی از رسانه‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی از جمله پرس‌ تی‌وی گزارش شد، اما از اعلام نتایج انتخابات و اسامی نمایندگان خبری نیست و هیچ کدام از رسانه‌های داخلی و نهادهای حقوقی علت این تاخیر را از شورای خلیفه‌گری ارامنه نخواسته‌اند.

شورای نمایندگان خلیفه‌گری ارامنه بالاترین نهاد و مرجع نظارتی، اجرایی و قانونگذار ارمنیان است که بر کلیه فعالیت‌های جامعه ارامنه نظارت دارد. این شورا برای چهار سال انتخاب می‌شود و این انتخابات با همراهی و نظارت مستقیم نهادهای دولتی ذیربط برگزار می‌شود.

اما بخش مبهم‌تر این انتخابات به دیدار مشاور علی خامنه‌ای با اسقف اعظم ارامنه تهران آن هم در واپسین روزهای پیش از برگزاری این انتخابات مربوط است.

روز دوشنبه اول آذرماه، شیخ محمدعلی تسخیری، مشاور عالی “علی خامنه‌ای” در امور جهان اسلام در دیداری دو ساعته با سبوه سرکیسیان، اسقف اعظم خلیفه‌گری ارامنه تهران نشستی برگزار می‌کند که دقایقی از آن محرمانه و پشت درهای بسته بوده است.

حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار شهروند ارمنی در ایران زندگی می‌کنند و در این دور از انتخابات شورای خلیفه‌گری باید از بین ۸۲ کاندیدای غیرروحانی ۲۹ نفر را انتخاب می‌کردند. در کنار این نمایندگان، هفت نماینده روحانی ارمنی که اعتبارنامه آنها را خلیفه ارامنه صادر کرده در این شورا نمایندگی ارامنه را به عهده خواهند داشت.

در این انتخابات نمایندگانی از تهران و گرگان، ساری، رشت، انزلی و قزوین، (هر گروه یک نماینده) انتخاب می‌شدند که ۲۹ نفر از کاندیداها را زنان تشکیل می‌دادند.

اما نکته مهم ماجرا در اینجاست که در تهران در محلات حشمتیه (ده متری ارامنه)، نارمک، مجیدیه، جمهوری و مرکزی تهران در کلیساها و بعضی از مدارس ارامنه و در درمانگاه خیریه آودیسیان شعب اخذ رای بود که استقبال زیادی از جانب شهروندان ارمنی نشده بود.

در دوره قبل فقط ۵۰ درصد شهروندان ارمنی حائز شرایط رای دادن کل کشور در این انتخابات شرکت کردند و جمهوری اسلامی تلاش زیادی کرده تا با پوشش رسانه ای، انتخابات را ویترینی برای نشان دادند آزادی اقلیت‌های دینی در ایران کند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در ماه‌های پیش از برگزاری دوره شانزدهم انتخابات، تعدادی از نمایندگان سابق و کنونی ارامنه در مجلس شورای اسلامی لیستی از کاندیداهایی تهیه کردند که حضور آنها در شورا باید حتمی می‌شده و برای مهندسی انتخابات به نفع آنان از کاندیداهای مورد نظر شورا حمایت‌های مالی شده است.

کاندیداهای مورد نظرِ اسقف سرکیسیان، از طریق هارمیک سرکیسیان، از اعضای ستاد برگزاری این انتخابات به «وارطان وارطانیان» نمانیده سابق ارامنه در مجلس شورای اسلامی اعلام می‌شود و در جلساتی که کارن خانلری، نماینده ارامنه تهران و شمال و روبرت بِگلاریان نماینده ارامنه اصفهان و جنوب حضور داشتند لیست مورد نظر بسته می‌ گردد.

کاندیداهای از پیش تعیین شده نزدیک به جریان سرکیسیان، از چندین هفته قبل از برگزاری انتخابات نه تنها با تزریق منابع مالی پشتیبانی شدند بلکه در مراسم کلیساها و معدود نشست‌های خصوصی به جامعه ارامنه که پایگاه رای مستقیم شوراست معرفی گردیدند و اینگونه با دخالت نمانیده “علی‌خامنه‌ای” اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری ارامنه ایران همچنان تحت نفوذ حکومت قرارگرفت.