نماینده آشوریان در مجلس: اقلیت‌ها در هیچ کجای دنیا مثل ایران آزادی ندارند

bet_kelia

نمایندگان حقوق بشر قوه قضائیه ایران در دیدار با نماینده سازمان ملل آخرین گزارش‌های خود درباره وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران را ارائه دادند.

bet_kelia

به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران«محبت‌نیوز»، در آخرین روزهای هفته گذشته خانم «نادیا ایزاک» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اقلیت‌ها با کاظم غریب‌آبادی و نمایندگان ایران در ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی جلسه داشت.

نادیا ایزاک که در سال‌های گذشته مطالعات زیادی را در زمینه نقض حقوق بشر و نقض حقوق اقلیت‌ها در جمهوری اسلامی انجام داده در این جلسه با اشاره به گزارش‌های منفی درباره وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران صحبت‌های نمایندگان جمهوری اسلامی را هم شنید.

غریب‌آبادی، با توضیحاتی درباره جایگاه اقلیت‌های دینی در قانون اساسی گفت:«اقلیت‌های دینی همانند سایر افراد جامعه از حقوق برابر برخوردارند، ضمن اینکه در برخی از حوزه ها بویژه انجام مراسم و آداب مذهبی، آموزش و احوال شخصیه نیز از حقوق خاص خود بهره‌مند هستند».

او در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۱۶۰ هزار نفر از اقلیت‌های دینی در ایران زندگی می‌کنند باردیگر تاکید کرد که پنج کرسی نمایندگی در مجلس متعلق به آنهاست، در حالی که حداقل هر ۲۷۰ هزار نفر طبق قانون می‌توانند یک نماینده در مجلس داشته باشند.

در این جلسه «یوناتن بت کلیا»، نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی هم به عنوان (شاهد)، اظهارات نماینده قوه قضائیه ایران را تایید کرد.

“یوناتن بت کلیا ظاهرن پیش از آنکه نماینده مسیحیان در مجلس باشد، کارشناس علوم اسلامی بوده و با دلیل برهان‌ و روایات شیعه به دفاع از وضعیت حقوق اقلیت‌ها در جمهوری اسلامی پرداخت”

بت کلیا با اشاره به سابقه تاریخی ۲۰۰۰ ساله حضور مسیحیت از جمله آشوریان در ایران وعهدنامه امام اول شیعیان در خصوص چگونگی رفتار با مسیحیان گفت، «ما در ایران با کمال آرامش زندگی می‌کنیم. بیش از ۳۰۰ کلیسا در ایران وجود دارد که نیمی از آنها متعلق به آشوریان است.یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان در ارومیه بنام کلیسای حضرت مریم با نزدیک به ۲۰۰۰ سال قدمت وجود دارد که جزو میراث فرهنگی نیز به ثبت رسیده است؛ در حالی که کلیساهای ما در سوریه و عراق با خاک یکسان شده‌اند».

وی در ادامه با اشاره به تضمین ۵ کرسی نمایندگی در مجلس با وجود آمار بسیار پایین اقلیت‌ها، افزود، «ما تمام مسائل دینی، مذهبی، فرهنگی و سیاسی خود را در کمال آزادی در ایران انجام می‌دهیم».

به ادعای او تنها کشوری که به مسیحیان کمک می‌شود تا آداب و رسوم خود را حفظ کنند و در مدارس نیز آن را آموزش دهند، ایران است. البته در این دیدار اشاره به ده‌ها نوکیش مسیحی که در زندان هستند و یا چندین هزار نوکیش مسیحی که تحت جفای حاکمیت جمهوری اسلامی مجبور به ترک ایران شدند اشاره‌ای نکرد.

درباره اقلیت‌های دیگر دینی از جمله یهودیان، بهائیان و دروایش هم صحبتی به میان نیاوردند. در مقابل “بت‌کلیا” با انتقاد از دروغ پردازی‌ها در رابطه با اینکه اقلیت‌های دینی در ایران از آزادی لازم برخوردار نیستند، مدعی شد: «مطالب منتشره در این زمینه دروغ محض هستند و آزادی‌هایی که ما در ایران داریم، در هیچ جای دنیا به اقلیت‌های دینی داده نمی‌شود».

او تاکید کرده تنها کشوری که آشوریان می‌توانند جشنواره‌های جهانی را برگزار کنند، ایران است و برگزاری جام ورزشی آشوریان جهان در ایران با کمک وزارت ورزش یکی از آنهاست.

«یوناتن بت کلیا» به اعتقاد منتقدین از جمله نمایندگان (دائمی !) آشوریان در مجلس شورای اسلامی حکومت مذهبی ایران است، ، وی بارها در تریبونها و رسانه های خبری وابسته به حکومت گفته است: «اقلیت‌های دینی رسمی کشور نه تنها هیچ مشکلی از نظر برگزاری آداب مذهبی خود ندارند، بلکه قانون اساسی کشور امتیازاتی برای آن‌ها از جنبه‌های گوناگون از جمله حقوق شهروندی و حقوق دینی مذهبی در نظر گرفته است».

سوابق وی نشان داده که همکاری تنگاتنگی به ویژه در سالهای اخیر با وزارت اطلاعات داشته و در نتیجه همین همکاری‌ها توانسته از قدرت و نفوذ خود استفاده کرده و بسیاری از کشیشان آشوری و ارمنی را با تهدید متقاعد سازد که تا از ورود نوکیشان و مسیحیان فارسی زبان جلوگیری کنند. بی شک عامل و پشت پرده به تعطیلی کشاندن کلیساهای فارسی زبان در ایران کسی جز او نیست .