اکران فیلم محمد در ترکیه؛ تلاش ایران برای تبلیغات فرقه‌ای

film_mohammad_turkye

سخنگوی حزب اسلامی فلیسیتی ترکیه از فیلم محمد انتقاد کرده، گفت این فیلم می‌خواهد روش مسیحیت را در به تصویر کشیدن چهره حضرت محمد استفاده کند

به گزارش «محبت‌نیوز» فیلم «محمد» ساخته مجیدی مجیدی در چند شهر ترکیه در حال اکران است، آنطور که از گزارش‌ها پیداست این فیلم در هفته اول ۲۶۱ هزار و ۳۷۶ بلیط فروخته، که به گفته رسانه‌ها رقم قابل توجهی است. اما اکران عمومی این اثر پر هزینه سینمایی واکنش‌های مختلفی بین اسلام‌گرایان این کشور داشته است. که بسیاری از انتقادها متوجه تبلیغات شیعی در محتوای این فیلم است.

یکی از منتقدان فیلم در ترکیه خوانندگانش را به قیام علیه فیلم مجیدی دعوت کرده و گفته این آخرین حلقه از توطئه فساد است و اینکه هدف فیلم ارائه شیعه به عنوان کاتالیزور گفتگوی ادیان و عشق است و در عین حال اهل تسنن را غیر قابل انعطاف و عامل ایجاد ایدئولوژی ترور خوانده است.

این منتقد نامی ترکیه همچنین سبک هالیوودی مجیدی را در این فیلم مورد انتقاد قرار داده و گفته این فیلم بیش از آنکه احساس اسلامی بودن به بیننده بدهد احساس غربی بودن می‌دهد.

او به تصویر کشیدن چهره پیامبر را توسط بازیگران نیز مورد نقد قرار داده است و گفته هدف فیلم مشروعیت دادن به نمایش پیکر مشابه نمونه‌های مسیحی آن است که در نهایت منجر به فاجعه کلامی هستی شناختی خواهد شد نظیر آنچه در پروتستانتیزم و بت پرستی رخ می‌داد.

بخشی از مبارزات فرقه‌ای
اسکندر پالا یکی دیگر از نویسندگان و تاریخ نگاران ترکیه نیز همین لحن را درباره فیلم به کار برده و گفته دولت ایران این فیلم را به عنوان بخشی از مبارزات فرقه ای در منطقه و سوریه در نظر گرفته و تامین مالی کرده است. حتی اگر شیعیان این جنگ را در عراق و سوریه ببازند باز هم این جنگ را در بخش فرهنگی با پیروزی به پایان رسانده‌اند.

تقریبن اکثر منتقدان در ترکیه نظر منفی نسبت به برخی صحنه‌های فیلم دارند و این شامل صحنه های مربوط به معجزات پیامبر مسلمانان است که به اعتراف آنان هیچ منبع اسلامی این معجزات را تایید نمی‌کند.

استفاده از روش مسیحی!
در مقاله‌ای در مجله میلی گازت ترکیه، سخنگوی حزب اسلامی فلیسیتی به این فیلم حمله کرده و گفته:« هیچ یک از علمای اهل سنت نمایش تصویر حضرت محمد را توجیه نمی‌کنند. شما می‌دانید که مسیحیان عکس مسیح را در مقابلشان قرار می‌دهند و آن را می‌پرستند. این فیلم می‌خواهد روش مسیحیت را در به تصویر کشیدن چهره حضرت محمد استفاده کند.»