انتقاد شدید نماینده زرتشتیان مجلس شورای اسلامی از نماینده ولی فقیه اصفهان

esfandyar_ekhteiari

اظهاراتِ امام جمعه اصفهان درباره دین زرتشت با تاخیری طولانی از سوی یکی از نمایندگان زرتشتی مجلس شورای اسلامی، انتقاد شد.

به گزارش «محبت‌نیوز» یک هفته پس از آنکه امام جمعه و نماینده ولی فقیه در اصفهان زرتشتیان را دوگانه‌پرست خواند اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به عنوان نماینده جامعه زرتشتی ایران به سخنان او اعتراض کرد و نوشت:

«متاسفانه جنابعالی در روز ۲۳ مهرماه ۱۳۹۵ در نماز جمعه اصفهان، با یک استدلال عجیب! زرتشتیان شریف و پرافتخار را به ناحق، دوگانه پرست نامیدید. این اتهام برای ایرانیان و زرتشتیانی که در درازنـای تاریخ، یکتاپرست بوده‌اند و به آن افتخار می‌کنند، نیازی به آوردن استدلال برای پاسخگویی ندارد، اما در پاسخ به دلیل عجیب ذکر شده برای این اتهام، به یک نکته بسنده می‌کنم. اینکه اگر بارها از شیطان در کتاب‌های دینی و مذهبی مسلمانان نام برده شده است، به معنی اعتقاد به خدای بدی و شر در دین اسلام نبوده و نیست و حتما خداوند بمانند باور ایرانیان و زرتشتیان، یکتا بوده و هرچه را آفریده است، نیک و خوب است. بنابراین تکرار کلمه شیطان یا اهریمن، بنا به تعبیر رهبر گرانقدر، با هدف ایجاد هوشیاری دائم انجام می‌شود و در واقع “شناخت توطئه” است نه “توهم توطئه”.»

در بخش دیگری از این نامه آمده بود: «ایرانیان به تمدن و فرهنگ خود در تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین افتخار می کنند و یکتاپرست بودن یکی از این موارد افتخار آفرین است. چه به جا و درست رهبر گرانقدر انقلاب فرمودند که آیین زرتشتی در ایران متولد شده است و این برای کشور ما، مایه فخر و مباهات است که محل ولادت اولین پیامبر آسمانی جهان، در ایران بوده است».

اختیاری در انتهای این نامه با اشاره به اظهارات علی‌خامنه‌ای درباره دین زرتشت نوشت :

«اینجانب با وجود اینکه اعتقاد دارم اینگونه تهمت‌ها، تاثیری در بین باور ایرانیان ندارد، اما اعتراض شدید خود را به این سخنان نادرست اعلام می‌کنم و انتظار دارم که نمایندگان محترم خبرگان رهبری، بیش از دیگران به ادیان الهی احترام بگذارند».

این از معدود دفعاتی است که یکی از نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس نسبت به یکی از ائمه جمعه درباره مواضع‌شان انتقاد می‌کند.

پیش از این در نشست شهرداری استان خوزستان و همینطور رییس شورای شهر استان یزد با تخریب مجسمه سنگی از آثار نمادین زرتشتیان باورهای آنان را زیرسوال بردند اما اقدامی برای اعتراض و انتقاد به آنها صورت نگرفت.