اتحادِ مداحان، ائمه‌جمعه و مراجع در خط مقدم جهاد با فوتبال ملی

mn_2016-600x400

برگزاری مسابقه فوتبال بین ایران و کره همچنان پر حاشیه است و بعد از روحانیون، نوبت مداحان و حزب‌اللهی ها بود که به آن انتقاد کنند.

به گزارش«محبت‌نیوز» در تاریخ ورزش ایران این حجم مخالفت با برگزاری یک رقابت بین‌المللی با تاریخی از پیش تعیین شده بی‌سابقه بوده است.

شیخ محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از اولین چهره‌هایی بود که خواست مسابقه ایران و کره جنوبی که در ایام محرم برگزار میگردد تعطیل شود. چند روز بعد پاسخ علی مطهری نماینده مجلس به او خبرساز شد که خطاب به یزدی نوشت «رویکردتان به این مسابقه فوتبال یاد اقدامات کلیسا در قرون وسطی را زنده می‌کند».

اما کار به اینجا نیز ختم نشد، منصور ارضی از مداحان تندروی تهران هم میدان را برای انتقاد باز دید و در شب سوم محرم در مسجد ارگ در حین مداحی و با همان ادبیات ویژه مداحان شیعه گفت: «بمیرند آنهایی که هر غلطی که بخواهند بر زبان جاری می‌کنند. از بس که حروم خوردند، این حرف‌ها را می‌زنند. الان هم می‌خواهند شب تاسوعا جوان‌ها را بکشانند، میدان کربلا را ول کنید بیایید میدون بازی. نقشه‌ها زیاده شما مردم باید بیدار بشید. شما هرکدام اعتراض کنید، یواش‌یواش می‌فهمند. دنبال درگیری هستند، اگر حزب‌الله خشمش بگیره، همشون رو نابود می‌کنه».

اوضاع آنقدر قمر در عقرب شد که “حزب موتلفه اسلامی” که سابقه فعالیت اعضای هیات امناء آن به چهل پنجاه سال پیش می‌رسد و هیچ بویی از ورزش نبرده‌اند هم برای این بازی پیشنهاداتی داد که هم شامل قبول کردن باخت سه بر صفر به خاطر حرمت گذاشتن به محرم بود و هم برگزاری بازی بدون تماشاگر و هم شروطی برای حضور تماشاگران در استادیوم. یکی از این شرط‌ها شامل این می‌شد که تمام دقایق بازی تماشاگران عزاداری کنند و وقتی تیم گل زد نه آنها شادی کنند نه تلویزیون تصاویر خوشحالی پخش کند.

“موحدی کرمانی” هم تریبون نماز جمعه تهران را فرصت مناسبی برای اظهار نظر دانست و تاکید کرد که تماشاگران باید بعد از هر گل احتمالی بگویند «یاحسین». پیشنهادی که قبل او “حسین عابدینی”، مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس هم داد و گفت بعد از گل سه بار بگویید یاحسین.

نماز جمعه این هفته تهران هم تمام شد “حسن الله کرم” و دار و دسته او به خیابان ریختند و علیه فوتبال شعار دادند. او پس از این تجمع چند مصاحبه هم با رسانه‌ها کرد، از جمله انتقاد به مطهری به خاطر نامه‌اش به یزدی. الله‌کرم که خود را ظاهرن اهل فوتبال می داند، می‌گوید ترجیح می‌دهد شب عاشورا به هیات حاج منصور در میدان ارگ برود، اما در مصاحبه‌هایی دیگر علت نگرانی‌اش را اعلام کرد. حوادث عاشورای ۸۸ و تظاهرات پس از انتخابات ریاست جمهوری آن سال او و شاید دیگران را نگران کرده است.

این ماجراها به اردوی تیم ملی کره‌جنوبی هم رسید و یکی از سایت‌های کره‌ای نوشت که به تیم ملی ایران گفته شده تا بازی را نبرند تا موجب شادی مردم نشود.

این سایت همچنین نوشته در صورتی که ایران بتواند به کره گل بزند به جای شادی، هواداران لفظ یا «الله» را به کار ببرند. این را هم نوشته ایران از سفارت کره درخواست نموده که تماشگران این تیم در ورزشگاه آزادی شادی نکنند و آلات پر سر و صدا مثل طبل را به همراه نبرند و یا اینکه در صورت امکان به جای لباس تیم ملی کره از لباس‌های سیاه استفاده کنند.

این سایت کره‌ای با این کنایه‌ها آن چرا در این چند روز تندروهای اسلامی به تصویر کشیدند دستمایه طنز قرار داد.

با همه اینها شورایعالی امنیت ملی مجوز برگزاری این بازی را صادر کرده و هیاتی‌ها در نظر دارند تا آنجا که ممکن است در ساعات مسابقه عزاداری کنند یا همانطور که موحدی کرمانی اشاره کرد استادیوم را سیاه پوش کنند و از شادی هم خبری نباشد. این که چقدر موفق باشند باید منتظر بود و دید.