«نقص در پرونده» کلید واژه محرومیت بهاییان از تحصیلات دانشگاهی

daneshjoo-300x180

همزمان با شروع سال تحصیلی جدید صدها دانشجوی بهایی و داوطلب کنکور به بهانه «نقص در پرونده» از تحصیلات دانشگاهی محروم شده‌اند.

به گزارش«محبت‌نیوز» سرکوب جامعه بهاییان ایران هر روز شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد و ابعاد آن گسترده تر می‌شود. زمانی حمله به کسب و کار آنان و تخریب اموال‌شان و حالا سلسله محرومیت‌های تحصیلی برای نخبگان و نسل جوان آنها جامعه بهایی ایران را در یکی از سخت‌ترین برهه‌های زمانی تاریخ قرار داده است.

پس از آنکه بیش از صد دانشجوی بهایی به بهانه نقص در پرونده از تحصیلات دانشگاهی در دانشگاه سراسری (ملی) محروم شدند، با اعلام نتایج کنکور دانشگاه‌ آزاد پس از مراجعه داوطلبین بهایی به سایت آزمون (www.azmoon.org) با این جمله مواجه شدند که «کارنامه‌ای با مشخصات مورد نظر موجود نمی‌باشد»

رد شدن در انتخاب رشته، ثبت‌نام نشدن در دانشگاه، اخراج پس از ترم اول و…، موارد دیگری است که جمهوری اسلامی در سال‌های پس از انقلاب در چارچوب «انقلاب فرهنگی» برای محروم کردن شهروندان بهایی از تحصیلات عالی به کار برده است.

محرومیت از تحصیل یک دانشجوی بهایی
از سویی دیگر «مهرداد ذهنی» شهروند بهایی اهل میاندوآب برای سومین سال پیاپی با اعلام نتایج کنکور ۹۵ و به بهانه «نقص در پرونده» از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم شد.

او در کنکور سال ۹۵ برای دانشگاه‌های سراسری روزانه، شبانه و پیام نور مجاز به انتخاب رشته شده بود. این شهروند بهایی در سال ۸۳ نیز در کنکور سراسری شرکت کرده بود که مشابه امسال علی‌رغم کسب رتبه مجاز برای انتخاب رشته، به دلیل نقص پرونده موفق به حضور در دانشگاه نشد.

وی هم‌چنین سال گذشته در دانشگاه پیام نور مرکز میاندوآب ثبت‌نام کرده بود. در این مرکز نیز روند ثبت‌نام وی با مشکل نقص در پرونده روبرو شد و به دانشگاه راه نیافت. پیش از آن نیز یک جوان بهایی دیگر در آبادان از تحصیل دانشگاهی محروم شده بود.

«نقص در پرونده» بهانه‌ای است که به طور معمول از سوی سازمان سنجش و وزارت علوم به چراغ سبز وزارت اطلاعات برای محروم کردن شهروندان بهایی از ورود به مقاطع تحصیلی عالی یا تکمیلی استفاده می‌کند.

طبق مصوبه محرمانه شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بهاییان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند.

هر چند این رویه بارها مورد اعتراض نهادهای مدافع حقوق بشر و جامعه بین المللی قرار گرفته است با این حال حکومت ایران نه تنها هیچ نشانه ای از تغییر رویه خود نشان نداده بلکه تنها مرکز تحصیلی مجازی جوانان بهایی محروم از تحصیل در ایران که به همت اعضای این اقلیت مذهبی راه اندازی شده بود را تعطیل کرد و موسسان و مدرسان آن را به حبس های طویل المدت محکوم نمود.

سابقه اخراج و محرومیت از تحصیل هموطنان بهایی از دانشگاه‌ها
موج گسترده اخراج بهاییان از دانشگاه‌ها در سال ۱۳۸۵ رقم خورد. آن زمان که اصغر زارعی، مدیر کل وقت حراست مرکزی وزارت علوم در نامه‌ای محرمانه به ۸۱ دانشگاه رئسای آنان را موظف به اخراج دانشجویان بهایی در سال تحصیلی ۸۶- ۸۵ کرد. در این زارعی به نامه سال ۱۳۶۹ محمد گلپایگانی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، استناد شده که به تأیید علی خامنه‌ای هم رسیده و به طور مشخص تاکید کرده «در دانشگاهها چه در ورود و چه در حین تحصیل چنانچه احراز شد که دانشجویان بهایی اند از دانشگاه محروم شوند.»

قطعنامه نمایندگان آمریکا در حمایت از بهائیان
همسو با این رخداد در روزهای گذشته مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را در حمایت از بهائیان در ایران به تصویب رساند. این قطعنامه‌ توسط «ایلینارز لهیتنن» نماینده جمهوری‌خواه تنظیم شده بود که تعقیب قضایی (سرکوب) بهائیان از سوری جمهوری اسلامی را محکوم می‌کند.

اد رویس رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا نیز تصویب این قطعنامه را با صدور بیانیه ای تایید و گفت: «من خوشحالم که در حمایت از این قطعنامه که این نقض تاسف‌بار حقوق بشر را محکوم می‌کند به همکارانم می پیوندم. امروز ما پیامی راسخ در حمایت از همه ایرانیانی که خواهان آزادی و دموکراسی هستند را ارسال کردیم.»

شرایط سخت زندگی برای بهاییان و به طور کل اقلیت‌های مذهبی و دگراندیشان دینی باعث شده آنها ایران را به مقصد اروپا یا آمریکا ترک کنند. در این بین صدها نخبه و دانشجو که هرکدام می‌توانستند برای کشور قدم‌های بزرگ بردارند ایران را تنها به علت بهایی یا مسیحی بودن ترک کرده اند.