فراز کرین کانی سیسان، شهروند بهایی که اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ به دلیل مذهب بهاییت از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت او از دانشگاه به دلیل مذهبش و ممانعت از انتخاب گزینه دین اسلام در فرم های اداری اخراج شده و تاکنون به درخواست های او برای بازگشت به دانشگاه توجهی نشده است. این جوان ۱۹ ساله شرط انتخاب گزینه مذهب اسلام در فرم سازمان سنجش را نپذیرفته و به همین دلیل از تحصیل منع شده است.

فراز کرین کانی سیسان، متولد ۱۳۷۶ و دانشجوی رشته عمران در مقطع کارشناسی پیوسته در موسسه آموزش عالی غیاث الدین جمشید کاشانی استان البرز بوده، او پاییز ۱۳۹۴ وارد دانشگاه شده اما در پایان ترم دوم در اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ از سوی حراست این دانشگاه به دلیل مذهبش اخراج شده است.

فراز سیسان در پاسخ به این سوال که چطور مسوولان دانشگاه از مذهب او باخبر شده اند به کمپین گفت: «در فرم های کنکور فقط از شما پرسیده می شود که مایل هستید سوال های آزمون دینی کدام مذهب اسلام، مسیحیت، زرتشتی و یهودی را پاسخ بدهید. من هم مثل خیلی از بهاییان دیگر گزینه مذهب اسلام را زدم و در کنکور به سوال های مذهب اسلام جواب دادم. در کنکور وروردی قبول شدم امادر زمان ثبت نام، فرمی را باید پر می کردم که نوشته بود پیرو کدام مذهب مسیحیت ، زرتشتی، اسلام و یک گزینه هم با عنوان اقلیت مذهبی بود. من گزینه اقلیت مذهبی را علامت زدم بعد مسولی که آنجا بود گفت منظورم از اقلیت مذهبی چیست و من گفتم بهایی هستم. او هم از من خواست که خودم یک گزینه همانجا باز کنم و مذهبم را بنویسم من هم این کار را انجام دادم.»

فراز ادامه داد: «حراست دانشگاه هم به من گفت اشکالی ندارد که من بهایی هستم . گفت خیلی از بهاییان در این دانشگاه درس خوانده اند. از من خواست که فقط درباره مذهبم صحبت نکنم و شئونات اخلاقی را در دانشگاه رعایت کنم همین طور از من خواست اگر دانشجوی بهایی دیگری را در دانشگاه می شناسم معرفی کنم. رعایت شئونات اخلاقی برای پسران نپوشیدن لباس آستین کوتاه و تنگ بود. در یکسالی که من هم درس خواندم فکر نمی کنم هیچ بهایی دیگری در دانشگاه وجود داشت.»

14389721_10153682674516612_144449602_n-286x300

این دانشجوی اخراج شده بهایی گفت:‌ «اما در روزهای پایانی ترم دوم، حراست دانشگاه با من تماس گرفت و گفت اگر در دانشگاه هستم به حراست سر بزنم. من هم اتفاقا همان روز در دانشگاه بودم، آنجا که رفتم به من مسوولی گفت مگر قرار نشد اگر بهایی دیگری در دانشگاه بود به من خبر بدهی. من هم گفتم آخر شخص دیگری نبود که بگویم. بعد گفت باشه با من در تماس باش و گاهی بیا ببینمت. اما چند روز بعد دوباره با من تماس گرفت و گفت به دلیل بهایی بودنم اخراج شدم. گفتم بروم برای تسویه حساب. دانشگاه که رفتم گفتند، آنها مشکلی با بهایی بودن من ندارند اما طبق نامه ای که از سوی وزارت علوم به تمام دانشگاه ها فرستاده شده، مسوولان همه دانشگاهها مجبور به اخراج دانشجویان بهاییان است. من کاری نمی توانستم بکنم جز اینکه تسویه حساب کنم و بیرون بیایم.»

فراز سیسان در پاسخ به این سوال که آیا در طی این مدت اقدامی برای بازگشت به دانشگاه انجام داده است به کمپین گفت: «با سرپرست دانشگاه حرف زدم. او به من گفت فردا آن روز به سازمان سنجش بروم، گفت سعی می کند که راهی پیدا کند تا من بتوانم درسم را ادامه بدهم. اما وقتی به سازمان سنجش رفتم از من خواسته شد در فرم های بنویسم مسلمان هستم. گفتند بنویس مسلمانی تا بتوانی ادامه تحصیل بدهی. من هم قبول نکردم چون بهایی هستم. نمی توانستم دروغ بنویسم.»

این دانشجوی اخراج شده از دانشگاه به کمپین گفت: «تحصیل حق هر انسانی است. هر شهروندی با هر مذهبی حق تحصیل در کشورش را دارد. تحصیل کردن انسان ها اگر سودی نرساند حتما ضرری هم به کشورشان نمی رساند. من واقعا ناراحتم. چندین ماه برای ورود به دانشگاه تلاش کردم، دو ترم درس خواندم کلی هزینه کردم. دانشجوی خوبی بودم و هر چه گفتند در مورد رعایت شئونات اخلاقی و صحبت نکردن در باره مذهبم را نیز انجام دادم. آنها از اول می دانستند که من بهایی هستم اگر باید اخراج می شدم چرا از اول من را پذیرفتند. حالا فکر می کنم همه تلاش های یکسال و نیم گذشته ام بیهوده بود.»

موسسه آموزش عالی غیاث الدین جمشید کاشانی در سال ۱۳۸۵ با مجوز شورای گسترش آموزش عالی به عنوان یک موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی در شهرستانآبیک تاسیس شده است. این موسسه متمرکز در رشته عای علوم پایه، فنی و مهندسی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

در طی سالهای گذشته بسیاری از دانشجویان بهایی از حق ادامه تحصیل یا اساسا ورود به دانشگاه به دلیل مذهب شان محروم شده اند. یکی از موارد اخیر روحیه صفاجو بود که دو بار در کنکور سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ شرکت کرده ولی هر بار از ورود به دانشگاه به علت بهایی بودنش محروم شده است. او حتی کارنامه کنکور را نیز دریافت نکرد.

خانم صفاجو چندین بار نامه به مقام های کشور از جمله محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه برای بازگشتش به دانشگاه نوشت. او برای انتشار نامه ها و تقاضاهایش در صفحه فیسبوکش روز ۱۸ اسفند ماه ۱۳۹۴ بازداشت شد و روز هشتم فروردین ماه ۱۳۹۵ با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

 آیت الله محمد موسوی بجنوردی، یکی از اعضای سابق شورای عالی قضایی در زمان آیت الله خمینی، در آذر ماه ۱۳۹۳ با فراتر رفتن از عدم حق تحصیل بهاییان در ایران گفت: «هیچ وقت ما نمی گوییم بهایی حق تحصیل آزاد دارد، اصلا حق شهروندی ندارد.»

با این حال جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه انکارهایش برای سلب آزادی بهاییان مدعی شده بود که با بهایی ها بر اساس قرار داد شهروندی برخورد می شود. او مدعی شد جمهوری اسلامی ایران از افرادی که متعهد به قوانین شهروندی باشند حفاظت می کند. او حتی از این فراتر رفت و گفت:‌«اگر فردی تخلف کند هیچ ربطی به شیعه، سنی و غیره در جامعه ایران ندارد.»