اسامی بازداشت شدگان مسیحی در هیچ زندانی به ثبت نرسیده است

Iranian_Christian_Prisoner_firozkohe_mohabatnews

با وجود گذشت هفت روز از بازداشت پنج شهروند مسیحی در فیروزکوه تاکنون از وضعیت و سرنوشت این افراد خبری در دست نیست.

به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت‌نیوز» یک هفته پس از دستگیری پنج شهروند مسیحی در فیروزکوه هنوز از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست.

بنابر اطلاعات رسیده از بستگان آنان نه تنها محل بازداشت آنها مشخص نیست بلکه حالا مشخص شده نامشان در فهرست هیچکدام از زندان‌های تهران ثبت نشده و نهادهای امنیتی پاسخگو نیستند.

پنج شهروند تهرانی به نام‌های رامئیل بت تمرز، امین افشارنادری، هادی عسکری، محمد دهنوی و امیرسامان دشتی که هفته گذشته (جمعه پنجم شهریور) برابر با ۲۶ اگوست ۲۰۱۶ برای سفری کوتاه به همراه خانواده خود به باغی در فیروزکوه رفته بودند توسط ماموران امنیتی و لباس شخصی بازداشت شدند و به نقطه‌ای نامعلوم انتقال یافتند.

گرچه از میان این افراد  «امیرسامان دشتی» یک روز پس از بازداشت موفق شد دقایقی کوتاه با خانواده خود تماس تلفنی بگیرد و عنوان کرد که به زندان اوین منتقل شده‌اند، اما حالا مامورین این زندان هم پاسخ درستی نداده‌اند که خانواده بازداشت‌شدگان را بسیار نگران کرده است.

طبق روال سال‌های گذشته چند روز پس از بازداشت متهمین سیاسی و عقیدتی با پیگیری خانوادهای افراد مشخص می‌شد که در کدام زندان بازداشت هستند، اما در این پرونده پس از یک هفته پیگیری هنوز وضعیت و محل نگهداری بازداشت شدگان مسیحی مشخص نیست.

از طرفی وکلای خانواده این شهروندان بارها برای پیگیری پرونده به مراکز قضایی مختلف رجوع کردند، اما با درخواست آنان مخالفت شده است.

بی‌خبرنگه‌ داشتن خانواده بازداشت شدگان مسیحی از وضعیت آنان در ماه‌های گذشته باز هم سابقه داشته است ، بر اساس گزارشات منتشره از سوی فعالان حقوق بشر در ایران مبنی بر بازداشت۱۱ تن از اعضای یک کلیسای خانگی در اصفهان در روز جمعه ۲۲ مرداد ماه گفته شده هنوز تاکنون از محل نگهداری و وضعیت سلامت این افراد اطلاعی در دست نیست .

لازم به ذکر است خبر بازداشت نوکیشان مسیحی در اصفهان تاکنون از منابع خبری محبت نیوز تائید نشده است.

متاسفانه بدلیل محدودیت ها و عدم دسترسی به منابع خبری و همچنین جلوگیری از گردش آزاد خبر و تهدید خانواده زندانیان مسیحی از سوی ماموران اطلاعات مبنی بر عدم انتشار خبر در رسانه ها، بسیاری از خبرها و گزارشات در این خصوص به دلیل موارد ذکر شده منتشر نمی گردد .

سالهاست که دستگاه قضایی حکومت جمهوری اسلامی مسیحیان ایران بویژه نوکیشان مسیحی فارسی زبان را بخاطر در میان گذاشتن اعتقادات خود با دیگران راجع به عیسی مسیح یا با برپایی و برگزاری جلسات کلیساهای خانگی در منازلشان اغلب این افراد را به اتهام تهدید علیه “امنیت ملی و یا جاسوسی  با احکام سنگین روانه زندانها می کند.
ارتباط نه چندان زیاد با رسانه‌ها از جمله مشکلات جامعه نوکیشان مسیحی ایران است که باعث می شود نهادهای امنیتی در سکوت خبری با خشن‌ترین و توهین آمیزترین برخوردها اقدام به تهدید و فشار بر مسیحیان و خانواده آنان کنند.