مقامات کلیسای پنطیکاستی روسیه خواستار رسیدگی به وضعیت سه زندانی مسیحی در ایران شدند

church_russian-Moahbatnews-300x243

پس از دو سازمان مسیحی در آلمان اینک مقامات ارشد مسیحیان پنطیکاستی روسیه با ارسال نامه ایی به سفیر ایران خواستار رسیدگی به وضعیت زندانیان مسیحی تبعه آذربایجان در ایران شدند.

به گزارش «محبت‌نیوز» به دنبال دستگیری سه شهروند مسیحی اهل کشور آذربایجان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، اسقف اعظم مسیحیان پنطیکاستی روسیه از جمهوری اسلامی خواستار پیگیری پرونده آنها شد.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»در این‌باره نوشت دفتر مطبوعاتی اتحادیه مسیحیان پنطیکاستی روسیه متن پیام «سرگئی ریاخوفسکی»، اسقف اعظم مسیحیان پنطیکاستی و عضو مجلس اجتماعی روسیه به مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه را منتشر کرد.

اسقف سرگئی ریاخوفسکی در این نامه سفیر ایران را در جریان دریافت نامه‌ای از طرف «رسیم خلیلوف» کشیش ارشد یک کلیسای جمهوری آذربایجان موسوم به «کلمه زندگی بخش» قرار داد.

در این نامه عنوان شده که دو کشیش این کلیسا در باکو به نامهای «الدار قربانوف» (۴۸ ساله)، «یوسف فرهادوف» (۵۲ ساله) و «بهرام نسیبوف» کشیش و مترجم ۳۶ ساله به دعوت دوستان ایرانی خود روز ۲۲ ژوئن سال ۲۰۱۶ وارد تهران شدند تا در یک مراسم نامزدی شرکت کنند.

هدف سفر آنها، بازدید دوستانه بود و قصد تبلیغات دینی نداشتند اما روز ۲۴ ژوئن سال ۲۰۱۶ در جریان مراسم جشن نامزدی توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند و خویشاوندانشان تا به حال هیچ خبری درباره سرنوشت آنها ندارند.

3Azeri-Christians_Baku_MohabatNews

در بخشی از این گزارش عنوان شده هر سه مسیحی آذربایجانی متأهل و بچه‌دار هستند. پسر یوسف فرهادوف معلول و دچار سندروم داون است. خویشاوندان روحانیان آذربایجانی به شدت نگران سرنوشت شوهران، فرزندان و پدران خود هستند.

پیش از این نیز «جامعه بین‌المللی برای حقوق بشر» (IGFM) و «آژانس خبری پروتستان‌ها» (idea) که در آلمان فعال هستند در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خواستار آزادی این افراد شدند.

همچنین نوکیش مسیحی ایرانی « ناصر نورد گُل تپه» ۴۵ ساله از دیگر بازداشت شدگان این مراسم بوده است که بصورت جداگانه مورد بازجویی قرار گرفت، اما اکنون پس از گذشت نزدیک به یکماه خبری از محل نگهداری و وضعیت سلامت او در دست نیست.

خانواده بازداشت شدگان مسیحی اهل جمهوری آذربایجان که در باکو ساکن هستند از زمان بازداشت این افراد، قادر نبوده اند که با همسرانشان تماسی داشته باشند.

تاکنون فقط دو بار به یکی از آنان اجازه داده شد که به همسرش در جمهوری آذربایجان زنگ بزند. وی در این تماس تلفنی کوتاه به همسرش گفته است «که ما هر سه نفر سالم هستیم و با هم در یک محل نگهداری می‎شویم.»از سرنوشت و محل نگهداری نوکیش مسیحی «ناصر گُل تپه» نیز هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست.

دیگر نوکیش مسیحی «نازیلا حمیدف» شهروند دوتابعیتی ایرانی-آذربایجانی است که از دی‌ماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد درحال حاضر در بند زنان زندان اوین نگهداری می‌شود.

این نوکیش مسیحی در حال حاضر در شرایط بلاتکلیفی با قرار موقت بازداشت قرار دارد. نازیلا حمیدف شهروند آذربایجانی-ایرانی از دی‌ماه سال ۹۴ بعد از شرکت در کنفرانس ایران، ترکمنستان-تاجیکستان در تهران بازداشت شده است.