سالهای سیاه نوکیشان مسیحی در دولت احمدی نژاد

فشار بر نوکیشان مسیحی به صورت میراثی از گذشته تا به امروز همچنان ادامه دارد.

bazdasht-farsi-christian-e1460518778874

به گزارش «محبت‌نیوز» یکی از روزنامه‌نگاران و نوکیشان مسیحی مقیم آمریکا به نام «بابک اجلالی» می‌گوید: «نوکیشان مسیحی در ایران کاملن تحت کنترل هستند و هم اکنون بین پنجاه تا صد نفر از آنها در زندان های ایران اسیرند.»

خبرگزاری فرانسه در بخش «پژواک جامعه» در گفتگو با اجلالی در گزارشی به موضوع وضعیت مسیحیان در ایران پرداخته است.

موضوع آزادی سعید عابدینی، مسیحی آمریکایی ایرانی‌تبار از زندانی در ایران و بازگشت او به آمریکا به سوژه جالبی برای رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور تبدیل شد. چرا که او پس از خروج از ایران در مصاحبه ای با یک شبکه تلویزیونی آمریکا از رفتار توام با شکنجه ماموران زندان پرده برداشت.

سعید عابدینی ۳۵ ساله که در زمره ایرانیان نوکیش مسیحی بشمار میرفت به جرم ایجاد مخاطره برای امنیت ملی کشور و تلاش برای تاسیس کلیسا در تهران به هشت سال زندان محکوم شده بود و اینک سه سال بود که در زندان های جمهوری اسلامی بسر می برد.

-در همین زمینه : کشیش سعید عابدینی: در زندانهای ایران شکنجه شدم

سعید عابدینی در مصاحبه اخیر به وضوح از شکنجه شدن خود توسط بازجویان زندان پرده برداشت. او گفت: «در جریان بازجویی مرا بشدت کتک زدند چون می خواستند به کارهائی اعتراف کنم که من انجام نداده ام.»

متاسفانه در سه دهه گذشته موضوع دستگیری شهروندان موسوم به نوکیشان مسیحی که تغییر مذهب داده و به مسیحیت می گروند، بدفعات اتفاق افتاده و بسیاری از این شهروندان دوران های کم و بیش طولانی یا کوتاه مدت را در زندان های ایران گذرانده اند.

در گفتگوئی با بابک اجلالی روزنامه نگار مقیم آمریکا که خود از نوکیشان مسیحی است، وی درباره شرایط زندگی و چگونگی انجام مراسم مذهبی نوکیشان مسیحی در ایران توضیح داده است.

بابک اجلالی عقیده دارد که شکنجه و اعمال فشار به زندانیان نوکیش مسیحی در ایران عمومیت ندارد. بسیاری را اصلن شکنجه نمی کنند. ولی بعضی ها را وامیدارند که به ارتکاب عملی اعتراف کنند که جرم محسوب می شود و معمولن هم به جرائم مربوط به امنیت ملی توجه دارند.

برای مثال فشار می آورند که زندانی اعتراف کند که جاسوس یک کشور خارجی است. به عقیده اجلالی در این موارد شکنجه و بدرفتاری با زندانی رایج است.

در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت های مذهبی نوکیشان مسیحی اجلالی می گوید که این فعالیت ها در ایران شکل رسمی ندارد و معمولن در کلیساهای خانگی انجام می شود.

او می گوید تا سال ۲۰۰۰ هیچ آماری از نوکیشان مسیحی در ایران وجود نداشت . ولی در دوره خاتمی به نوکیشان مسیحی گفته شد که از این به بعد فعالیت های مذهبی آنها در کلیساهای خانگی مجاز است، بشرط آنکه آمار دقیق افراد نوکیش وابسته به این کلیسا ها را همراه با مشخصات کامل و کپی شناسنامه ها در اختیار مقامات مسئول بگذارند.

بابک اجلالی عقیده دارد که این کار بقصد شناخت آماری جمعیت نوکیشان مسیحی انجام گرفته است.