دفاع خبرگزاری های دولتی از فساد اخلاقی محمدرضا انهاری

پس از رسوایی اخلاقی مدیر انجمن ‏«نجات از حلقه‬»، برخی خبرگزاری های وابسته به سپاه پاسداران با متهم کردن هوادارانعرفان حلقه به افشای مکالمات خصوصی محمدرضا انهاری، سعی در توجیه و جمع کردن آبروی ریخته انجمن «نجات از حلقه» و داعیه داران اخلاق اسلامی و بهداشت معنوی جامعه کردند.

download

به گزارش سایت «نجات با حلقه»، این خبرگزاری های دولتی با آسمان و ریسمان بافی، و “نقض ستارالعیوبی” خواندن آنچه در شبکه های مجازی اتفاق افتاده است باز هم نوک پیکان اتهام را به سوی عرفان حلقه برگرداندند. گویا هر گناه و اشتباه و فسادی در هر کجا رخ دهد، می توان آن را دست مایه ای برای توبیخ مجموعه عرفان حلقه قرار داد.
این در حالی بود که بر اساس فایل های صوتی که در کانال تلگرام انجمن نجات از حلقه افشا شده، مکالمات محمدرضا انهاری با معشوقه جدیدش توسط همسر انهاری که در حال متارکه وی است منتشر شد.

شاید بهتر باشد خبرگزاری های وابسته به سپاه پاسداران به جای تهمت “نقض ستارالعیوبی” و فرافکنی، به احادیث ارزشمند ائمه اطهار در خصوص نحوه جاری شدن حکمت الهی برای تهمت زنندگان و تکفیرکنندگان توجه کنند و از رسوایی اخلاقی یکی از سردمداران سیاه نمایی علیه شیوه معنوی عرفان حلقه درس بگیرند:
« مَن عَیَّرَ بِشَی‌ءٍ بُلِیَ بِهِ.[۴] هر کس به چیزى سرزنش کند، خودش به آن گرفتار شود. » امام علی (ع) (غرر الحکم، تمیمی آمدی، ح۷۸۵۹)
«هر کس مومنی را سرزنش کند و با او خشونت کند و نسبت های ناروا به او بدهد ، خداوند او را در دنیا و آخرت سرزنش و رسوا میکند.» امام صادق (ع) (کافی ج۲ ص۳۵۶)

جالب آنکه این رسانه های معلوم الحال حتی از رسوایی اخلاقی همکاران خود، به عنوان بستری برای دروغ پردازی علیه عرفان حلقه بهره می برند و در حالی که موضوع صحبت، هوس رانی و بی بند و باری اخلاقی رئیس یک نهاد امنیتی وابسته به اداره فرق و ادیانِ سپاه پاسداران است، با فرافکنی، تهمت های نخ نمای «روابط نامشروع» و «ثروت اندوزی از راه سرکیسه کردن بیماران» را به هواداران عرفان حلقه می بندند.
در حالی که صدها ساعت فیلم کلاس های فرادرمانی و صدها شهادت بیمارانی که با استفاده از این طب مکمل به صورت رایگان درمان شده اند، مدت هاست از تهمت پراکنی و سیاه نمایی نهادهای امنیتی در رسانه ها برای تخریب وجهه این شیوه معنوی محبوب و توجیه برخورد غیرقانونی و غیرانسانی با محمدعلی طاهری پرده برداشته است.

یکی از استدلال های استفاده شده برای فرار از این آبروریزی اخلاقی، که دامن دستگاه امنیتی را گرفته، این است که : « چگونه است که اگر کسی از مسیر حق منحرف شد، تمام آن کسانی که در مسیر حق حرکت می کنند، نمادی از دروغ و ریا معرفی می شوند، اما اکثر افرادی که در حلقه فعالیت می کنند، رفتارشان هیچ شباهتی با آنچه در آموزه هایشان مطرح شده است وجود ندارد…»

باید گفت استدلال طرح شده از چند جهت قابل بحث است:

۱- در این استدلال، به طور تلویحی، آموزه های عرفان حلقه حاوی اصول اخلاقی درست و مفید برای فرد و جامعه فرض شده و دوست داران این شیوه معنوی “منحرف از این آموزه های مفید” توصیف شده اند. مهم ترین موضوع که عامل فراگیر شدن و محبوب بودن این شیوه معنوی شده، به حق بودن آموزه های آن است که گویا این رسانه دولتی به آن اقرار دارد. (جانا سخن از زبان ما می گویی! )

۲- بین قیاس های به کار رفته نسبت درستی وجود ندارد. چرا که انحراف انهاری غیر قابل تعمیم به همکارانش دانسته شده اما رفتار هواداران عرفان حلقه به آموزه های این شیوه معنوی قابل تعمیم دانسته شده است. همان طور که فساد انهاری دال بر انحرافی بودن آموزه های اسلام نیست، رفتار هیچ شخص دیگری هم نمی تواند دست مایه انتقاد به آموزه های عرفان حلقه قرار گیرد.

۳- محمدرضا انهاری یکی از پرچمداران تخطئه رسانه ای و تخریب شخصیت محمدعلی طاهری با زدن انواع انگ های اخلاقی به وی بوده است. انگ هایی که هیچ کدام اثبات نشد و بنیان گذار عرفان حلقه، علی رغم همه پرونده سازی ها، از تمام این موارد در دادگاه تبرئه شده است. حال مشخص شده سردمدار پرونده سازی ها خود فاسد و بی بند و بار است.
سوالی که پیش می آید این است که دستگاه امنیتی با این همه وسواس در گزینش مهره های خود، چطور چنین روحانی فاسدی را به ریاست یکی از نهادهای خود می گمارد؟
پاسخ بدیهی و منطقی این است که سلامت اخلاقی برای گمارده شدن در چنین سمتی اصلا ملاک نیست و برعکس برای تکفیر عالمان و اصحاب اندیشه، افرادی که چندان هم به اصول اخلاقی پایبند نیستند، بیشتر مورد توجه دستگاه امنیتی و اطلاعات سپاه پاسداران قرار می گیرند.

گویا این روز ها ماسک «کارشناس امور دینی» به چهره زدن، «محقق» شیوه های معنوی نو بودن و حتی «آسیب دیدن از عرفان حلقه» شغل پر آب و نانی است و همکاران محمدرضا انهاری که با رسوایی اخلاقی او موقعیت شغلی خود را در خطر می بینند، می خواهند به هر قیمتی دامن خود را از این بی آبرویی پاک کنند و حتی با تخطئه خود انهاری، جایگاه شغلی او را تصاحب کنند و قرض های چند میلیاردی خود را بپردازند.