آيين گشايش بيستمين همايش «مانتره» برپا شد

ارسال خبر  فاطمه تابع بردبار              fatemeh tabe bordbar

آيين گشايش بيستمين دوره همايش اوستاخواني و گاتاشناسي مانتره امروز در همايشگاه ماركار تهرانپارس برپا شد.

رستم وحيدي، از موبدان ساكن آمريكاي شمالي، نخستين سخنران اين برنامه بود. وي كه به نمايندگي از انجمن موبدان در اين آيين سخنراني مي كرد، از اينكه بيشتر شركت‌كنندگان در همايش مانتره نوجوان و دانش‌اموز هستند ابراز شادماني كرد و گفت: « از ٣ دهه پيش مي بينيم كه مدرنيستم آغاز شد و همه جوانب زندگي را در برگرفت. نمي‌توان به روشني گفت كه در زندگي‌ ما و فرهنگ زرتشتي تاثير مثبت گذاشت يا منفي.»
به گفته‌ي وي،  در دوره مدرنيسم، فرهنگ‌هايي كه توانستند خود را با قواعد جديد هماهنگ كنند توانستند خود را تداوم دهند اما آنهايي كه در جا زدند. نتوانستند.پيش بروند. در انيدشه زرتشتي نوگرايي و نوسازي موجب شد جوانان باور به زندگي مدرن خود همچنان زرتشتي بمانند و دين خود را نگاه دارند.
وحيدي تاكيد كرد: «ما بايد در اين دوره حساس با همازوري به نوگرايي و تازه گرداني بپردازيم.»

دين‌داري، آداب مردم‌داري است
اسفنديار اختياري، نماينده‌ي زرتشتيان در مجلس، ديگر سخنران اين برنامه بود. وي گفت: «اگر دين تنها براي اين است كه نماز بخوانيم، اين دينداري پسنديده نيست.  ما دين را ياد مي گيريم كه درسخوان باشيم و به دوستانمان كمك كنيم. ما دين را مي‌اموزيم تا در جامعه فعال باشيم و اخلاق ايراني داشته باشيم.»
وي افزود: «هركدام از ما سروده‌ي اشم وهو را چندين بار در روز مي‌خوانيم. اصل اين سروده ساده است و مفاهيم اجتماعي را به ما ياد مي دهد. اين سروده ، چگونه با هم زيستن را به ما ياد مي دهد. من و همه ما اعتقاد داريم  كساني كه دين را ياد مي گيرند كه روش درست زندگي كردن را ياد بگيرند.»
اختياري افزود: «هدف برگزيده‌هاي مانتره نبايد اول شدن باشد. مانتره يك ابزاري است كه ما را پرورش مي دهد تا انسان باشيم. اول و دوم شدن خوب است اما هذف نيست اصلي ترين هدف اين است كه ما چيزي را كه ياد گرفته‌ايم به كار ببنديم. اگر من اول باشم و در زندگي اجتماعي نمي توانم موفق باشم هيچ سودي ندارد.»
نماينده زرتشتيان در مجلس افزود: « من شايد اجازه داشته باشم معلم رياضي بدي باشم اما اگر معلم ديني هستم، نبايد معلم ديني بدي باشم و اگر قرار است الگوي ديگران باشم، نبايد راه را اشتباه بروم.»
اختياري تاكيد كرد: «در درس ديني اگر اشتباه كنيم، به تك تك بچه ها و آينده شان ظلم كرده‌ايم. تك تك كساني كه در اين همايش شركت كرده‌اند در شهر خودشان الگوهستند.»
وي رو به برگزاركنندگان همايش مانتره گفت: «كساني كه همايش مانتره را برگزار مي‌كنند هم بايد حساس باشند. اگر اشتباه كنند ممكن است كسي دلزده بشود و بگويد من ديگر اوستا نمي‌خوانم.»

پايبندي به سنت و فرهنگ، راه حفظ دين
رستم خسروياني، فرنشين انجمن زرتشتيان تهران از ديگر سخنرانان اين آيين بود. وي از تلاش كانون دانشجويان زرتشتي براي برگزاري مانتره و برنامه‌هاي تابستاني ديگر سپاسداري كرد و افزود: «برگزاركنندگان در همايش‌ها، بحث انسان شناسي و زندگي‌سازي را براي بچه‌ها تفسير كنند تا بچه‌ها اصل مطلب را بفهمند و متوجه بشوند كه هدف نمره و رتبه نيست.»
وي افزود: «هنگامي كه راستي وجود داشته باشد، حتا با آمدن مدرنيته نيز اين فرهنگ وجود خواهد داشت. اگر سنت‌ها را از دست بدهيم فرهنگ هم دچار مشكل مي شود و فرهنگ اصيلمان را از دست داده ايم.»
به گفته‌ي خسروياني، ما مي‌توانيم با مدرنيستم جلو برويم اما نبايد فرهنگ و سنت و اصالت و تاريخ را از دست بدهيم.

 



از راست به چپ:‌ياسمن سلامتي و رستم بامسي



نيايش آغازين

رستم وحيدي، به نمايندگي از انجمن موبدان سخنراني كرد





اسفنديار اختياري، نماينده‌ي زرتشتيان در مجلس


رستم خسروياني، فرنشين انجمن زرتشتيان تهران



عکس ها از همایون مهرزاد است.