فشارها بر «مجید جعفری‌تبار» برای «اعترافات اجباری» افزایش یافت؛ اعتصاب غذا و دارو در زندان

download

حجت‌الاسلام مجید جعفری‌تبار نوه شهید آیت‌الله محمد صدوقی و مفسر و قاری قرآن کریم در اعتراض به سخت گیری‌های ظالمانه و عدم رسیدگی مناسب از سوی مسئولان قوه قضائیه، حدود سه هفته است که دست به اعتصاب غذا و دارو زده است.

به گزارش «سحام»، صفحه اینستاگرامی منتسب به «مجید جعفری تبار» با اعلام اعتصاب غذای این روحانی نوشته که «جعفری‌تبار و خانواده وی از آغاز پرونده سازی، پخش شایعات و اتهامات ناروا، برخوردی بزرگوارانه نشان داده‌اند اما متاسفانه شرایط بدتر شده و فشارها افزون گردیده است.»

جعفری‌تبار که بر اثر مسمومیتی مشکوک در اواخر اردیبهشت ۱۳۹۳ در بیمارستان بستری شد، با فشار غیرقانونی مأموران بر تیم پزشکی، به صورت زودهنگام ترخیص گردید و در حالی که توان راه رفتن نداشت به سلول انفرادی منتقل شد و تا حدود پنجاه روز هیچ‌گونه اطلاعی حتی به خانواده وی داده نشده است. پس از آن نیز شرایط طولانی انفرادی وی تا امروز ادامه یافته است.

«شرایط نامساعد»، «عدم رسیدگی مناسب پزشکی» (ضرورت تزریق انسولین برای مشکل قند و نارسایی‌های قلبی)، «سخت‌گیری‌های غیرقانونی و غیرشرعی» و «موارد متعدد نقض حقوق بشر» از دلایل اعتصاب غذا و داروی این روحانی مشهور عنوان شده است.
Majid-Jafaritabar-sahamnewsمجید جعفری‌تبار پسر شیخ محمود جعفری‌تبار، رئیس دفتر آیت‌الله سیدکاظم شریعتمداری است. شیخ محمود جعفری‌تبار با دختر شهید محمد صدوقی، امام جمعه یزد ازدواج کرد. شهید صدوقی، قدرتمندترین امام جمعه پس از انقلاب ۵۷ بود که در سال ۶۱ توسط سازمان مجاهدین خلق ترور شد. محمدعلی صدوقی، پسر شهید صدوقی امام جمعه یزد و عضو مجمع روحانیون مبارز بود که با خواهر سیدمحمد خاتمی ازدواج کرده است. مجید جعفری‌تبار نیز با فاطمه (مینا) مناقب ازدواج کرد. فاطمه (مینا) مناقب اولین نوه شهید محمد صدوقی و فرزند ابوالقاسم مناقب داماد ارشد شهید محمد صدوقی بود. به عبارت دیگر مجید جعفری‌تبار و (فاطمه) مینا مناقب، پسر خاله، دختر خاله بودند. وجود این پیشینه خانوادگی دلیل مهمی بر قدرتمندی این روحانی ساکن قم است.

هم‌چنین صفحه اینستاگرامی منتسب به «مجید جعفری‌تبار» خبر داده که در روزهای اخیر ملاقات‌های «مجید جعفری‌تبار» لغو و فشار مستمر ماموران امنیتی برای اعتراف گیری‌های اجباری و دروغ تشدید شده است. «جعفری تبار» و تعدادی از نزدیکان و شاگردانش تحت فشار قرار دارند تا تحت اعترافات اجباری، «توبه‌نامه» نوشته و «اظهار ندامت» کنند. علاوه بر آن، شاگردان وی نیز برای امضای متنی مبنی بر اعلام برائت از استاد خود تحت فشار قرار دارند.

شرایط جسمی «مجید جعفری‌تبار» در وضعیت «خطرناک» توصیف شده است.

«مجید جعفری‌تبار» پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در قم فعالیت‌های زیادی با چند نفر از انقلابیون به نام داشته و حتی تا مرز کشته‌ شدن توسط ساواک نیز پیش رفته است. وی بعد از شهادت آیت‌الله محمد صدوقی، در جماران به دست امام خمینی معمم و ملبس به لباس روحانیت شده است.

پنج هزار تلاوت ضبط شده صوتی و تصویری وی نیز در هنگام بازداشت توسط دادگاه ویژه روحانیت قم توقیف گردیده است.

از فعالیت‌های وی بعد از انقلاب، می‌توان به حضورش در نهادهای مختلف انقلابی جهت راه‌اندازی اولیه‌ی آن‌ها اشاره کرد. نهادهایی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی، مراکز حوزوی و تبلیغی و فرهنگی و … اما «جعفری‌تبار» دائما از پذیرش پست و مسئولیت خودداری کرده است.

اما نام وی بیشتر از سال ۱۳۷۲ به سبب استخاره‌هایی که می‌گرفت بر سر زبان‌ها افتاد و حقانیت استخاره‌های وی به جایی رسید که بیش از ۱۳۲ خط تلفن به صورت ۲۴ ساعته متن استخاره مراجعه‌کنندگان را برایشان پخش می‌کرد. تا پیش از سال ۱۳۸۶ دفتر او به همان شیوه سنتی با پنج خط پاسخ‌گوی مراجعین استخاره بود، اما به سبب مراجعات بالا و ایجاد بار ترافیکی بسیار سنگین روی خطوط مخابرات استان قم، مسئولین وقت مخابرات از او خواستند که یا سیستم شبکه هوشمند (IN) را بپذیرد و یا دفتر خود را تعطیل کند، در نهایت با شرایط به وجود آمده، دفتر استخاره او به عنوان اولین پایلوت سیستم IN در ایران راه‌اندازی گردید.

«مجید جعفری‌تبار» که اولین کتاب منتشر شده‌اش درباره اثبات خدا و اعتقادات شیعه است، ابتدا ۲ روز در حصر خانگی قرار گرفت، سپس «فاطمه مناقب» همسر وی (از نوادگان شهید آیت‌الله صدوقی) و تعدادی از شاگردانش در آبان‌ماه ۱۳۹۳ بازداشت شده‌اند. او با اتهامات مرید و مراد بازی، اتهامات مالی، ارتباط با اجنه و ادعای رابطه با امام زمان به خلع لباس و سه بار اعدام محکوم شده و همسرش نیز به دلیل مشارکت در جرم توسط دادگاه ویژه روحانیت به هشت سال زندان و اعدام محکوم گردیده است.

این استاد قرآنی از تاریخ دوازدهم تیرماه ۱۳۹۴ (فردای سی و سومین سالگرد شهادت پدر بزرگش آیت‌الله محمد صدوقی) پس از گذراندن نزدیک به ۴۵ روز بستری بودن در بیمارستان‌های پارس و فجر، در اثر بیماری مسمومیت مشکوک و در نتیجه پاک شدن بخشی از حافظه‌اش بازداشت و نزدیک به هفت ماه و نیم در انفرادی بوده است. پس از آن و در انتهای سال ۱۳۹۳ وی به زندان لنگرود قم منتقل گردید.

رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران مانند خبرگزاری فارس و افسران، «مجید جعفری‌تبار» را به اتهامات عجیب و غیرقابل باوری هم‌چون ارتداد، زنای محصنه، لواط و فحاشی به امام و رهبری، مشروب‌خواری، کارچاق کنی، ارتباط با اجنه، نشر افکار ضاله، پولشویی و … متهم می‌کنند؛ اتهاماتی که به افراد زیادی که تحت فشار سنگین ماموران امنیتی در زندان‌ها هستند، زده می‌شود و اصطلاحا به «اعتراف علیه خود» در زندان «برای رهایی از فشار» معروف شده است.