محکومیت ۱۸فعال مدنی به حبس تغریزی و شلاق

Capture

به گزارش اخبار اقلیت های مذهبی ایران:دادرس شعبه‌ی ۱۰۶۰ دادگاه کیفری تهران، ۱۸ فعال مدنی و سیاسی را به دلیل تجمع در مقابل زندان اوین تهران با خواست آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی، هر یک به ۹۱ روز حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد. این فعالان پس از ماه‌ها تجمع و تحصن مسالمت‌آمیز، روز ۳۰ آبان‌ ۱۳۹۴، در مقابل زندان اوین بازداشت شده بودند.قاضی فرشید دهقانی، در حکم خود که روز چهارشنبه (۲۸ بهمن-۱۷ فوریه) به این ۱۸ نفر ابلاغ شده، آن‌ها را در اتهام «اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و شرکت در تجمع غیرقانونی» مجرم شناخته است.

قاضی هم‌چنین حکم ۷۴ ضربه شلاق برای ۱۶ نفر از این فعالان را به دلیل “نداشتن سابقه کیفری موثر” و “وضعیت خاص متهمان” به مدت ۲ سال به حالت تعلیق درآورده و برای دو نفر دیگر از این فعالان به نام‌های مسعود حمیدی و فریده طوسی لازم‌الاجرا دانسته است.

رضا ملک (معاون اسبق وزارت اطلاعات که بعد از ۱۳ سال حبس در سال ۹۳ از زندان اوین آزاد شد)، هاشم زینالی (پدر سعید زینالی، دانشجویی که ۱۷ سال قبل بازداشت شد و تا کنون اثر و خبری از وی در دست نیست)، سیمین عیوض‌زاده (مادر امید علی‌شناس، زندانی سیاسی تازه‌-آزاد‌-شده)، و شماری از شاگردان و هواداران محمدعلی طاهری، رهبر زندانی “عرفان حلقه”، از جمله فعالانی هستند که در این حکم به شلاق تعلیقی و زندان محکوم شده‌اند.

همه‌ی این ۱۸ نفر، پیش از این مدتی را در زندان‌ اوین تهران و زندان زنان در قرچک سپری کردند و در حال حاضر با قرارهای کفالت آزاد هستند.

رضا ملک که پیش‌تر در دوران حبس، ۵۰ ضربه شلاق را تحمل کرده و در زیر ضربات شلاق، فریادهای “مرگ بر خامنه‌ای” سر داده بود، با انتشار نسخه‌ای از حکم صادرشده در صفحه‌ی فیسبوکش نوشته است: «خیلی خوشحال شدم برای خودم. زیرا دوباره در زیر شلاق می‌توانم ماهیت واقعی آن آخوندک شپشو را با شعار‌های “مرگ بر خامنه‌ای شکنجه‌گر”، نزد جهانیان فریاد کنم. نه پنجاه مرتبه که هفتادوچهار بار. درود بر قاضی با این حکمش. در واقع درود بر ضابط این دستگاه که به قاضی چنین حکمی را فرمان داد. قوه‌ی فاسد قضا که خود عرضه ندارد. او فرمان‌بر ضابطین است… واقعا خامنه‌ای پلشت است. مو هم لای درزش نمی‌رود.»