سازمان ملل متحد نگرانی عمیق خود را از ادامۀ نقض حقوق بشر در ایران اعلام کرد

Capture

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بار دیگر در آن نسبت به وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی شده است.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش، این قطعنامه را ضدایرانی و نشان‌دهنده تحریفی انتخابی و سیاسی از حقایق دانست.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد در این قطعنامه پیشنهادی کانادا که با ۷۶ رای مثبت در برابر ۳۵ رای منفی و ۶۸ رای ممتنع به تصویب رسید، دولت جمهوری اسلامی ایران را به برگزاری “یک انتخابات معتبر و شفاف پارلمانی” در سال جاری ترغیب کرد.

در این قطعنامه همچنین نسبت به افزایش نگران کننده اجرای احکام اعدام در ایران ابراز نگرانی شده است و از جمهوری اسلامی خواسته شده است تا از اجرای بیشتر احکام اعدام خودداری نماید. بر پایه گزارش سازمان ملل متحد، دست‌کم ٨٠٠ مورد احکام اعدام در سال ۲٠١۵ به اجرا درآمده است که این آمار می تواند تا پایان سال جاری میلادی به یک هزار نفر نیز افزایش یابد.

همچنین از جمهوری اسلامی خواسته شده است تا به “تبعیض علیه زنان و دختران و نقض حقوق آنان” در کشور پایان داده شود.

کمیتۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین نسبت به وضعیّت حقوق کودکان، نقض حقوق اقلیت های قومی نظیرآذری‌ها، اعراب، بلوچ‌ها و کردها و نیز اقلیت های مذهبی همچون بهائیان، زردشتیان، مسلمانان صوفی و اهل سنت، مسیحیان و یهودیان ابراز نگرانی کرده وخواستار پایان دادن به تبعیض‌ها در مورد آنان شده است.

در قطعنامه پیشنهادی کانادا، با اشاره به محدودیت‌های “آزادی بیان”، تاکید شده است: جمهوری اسلامی باید به “محدودیت‌های شدید و فراگیر اعمال شده نسبت به آزادی بیان و اندیشه”، خاتمه دهد.

در ادامه این بیانیه به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی یادآوری شده است تا به تعهدات خود در زمان مبارزات انتخاباتی در راستای پایان دادن به موارد نقض حقوق بشر در ایران پایبند بماند.

غلامحسین دهقانی، سفیر و معاون نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، در واکنش به این قطعنامه گفت: رای گیری درباره قطعنامه ضد ایرانی در زمانی صورت گرفت که توافق اتمی اخیر دری به روی افق جدیدی از همکاری بین ایران و جامعه بین المللی درباره دیگر موضوعات گشوده است.

کشورهای اروپائی، استرالیا، آمریکا و اسرائیل از جمله موافقان تصویب این قطعنامه حقوق بشری بودند اما چین، روسیه، هند و عراق به این قطعنامه پیشنهادی کانادا رای منفی دادند.