احمد شهید: ناقضان حقوق‌بشر باید تحریم شوند

Capture

آژانس کُردپا: سپاه پاسداران و پلیس سایبری در ردیف نخست متهمان نقض حقوق‌بشر در ایران قرار دارند.

برپایه‌ی گزارش رسیده به آژانس خبررسانی کُردپا، گزارش جدید احمد شهید به زودی در نشست کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد قرائت می‌شود که در آن نسبت به افزایش ٢٥ درصدی اعدام در حکومت اسلامی ایران به طور جدی ابراز نگرانی شده است.


گزارشگر ویژه ناظر بر وضعیت حقوق بشر ایران عنوان کرده که در هفت ماه ابتدای سال ۲۰۱۵ حدود ۶۹۴ نفر، از جمله ۱۰ زن و یک نوجوان در ایران اعدام شده‌اند.

آقای شهید، در بخش دیگری از سخنان خود، خواستار “تحریم ناقضان حقوق بشر” در ایران شد.

او گفته است که ناقضان حقوق بشر باید “افشا و سرزنش” شوند و از جمله “تحت تحریم سفر” قرار گیرند.

موضع جدید احمد شهید، خلاف نامه آیت‌الله خامنه‌ای به حسن روحانی درباره‌ی اجرای مشروط برجام می‌باشد.

رهبر حکومت اسلامی ایران اعلام کرده بود که هرگونه تحریم مرتبط با حقوق بشر و تروریسم به معنای لغو اجرای برجام است.

احمد شهید به صورت محتاطانه‌ای از تأثیر مثبت توافق هسته‌ای بر وضعیت حقوق‌بشر در ایران سخن گفته و همزمان اعلام کرد: برای نخستین بار تعدادی از مقامات امنیتی ـ قضایی حکومت اسلامی ایران را در سوئیس ملاقات کرده است.

در سخنان شهید که خبرگزاری رویترز آن را منتشر کرده به نام و سمت این مقامات اشاره نشده، اما اواخر سال گذشته محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق‌بشر دستگاه قضایی ایران خبر از این دیدارها داده بود.

همچنین در گزارش به نقش و اقدامات سپاه و پلیس سایبری در احضار، بازجویی و بازداشت روزنامه‌نگاران، فعالان شبکه‌های اجتماعی و مدافعان حقوق بشر اشاره شده است.

حدود ۴۰ روزنامه‌نگار نیز در سال جاری به بهانه‌های واهی زندانی شده‌اند.

در همین ارتباط روز گذشته (دوشنبه ٤ آبان) نماینده جمعیت حقوق‌بشر کُردستان ایران ـ ژنو از احتمال اشاره‌ی احمد شهید به حق آموزش به زبان کُردی در ایران خبر داد.

تیمور الیاسی در گفتگو با آژانس کُردپا گفت: حدود ١٠٣٤ زندانی ملیت‌های ایران در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس هستند که به جرم فعالیت سیاسی ـ عقیدتی در زندان به سر می‏برند.