تدبیر دولت اعتدال: محرومیت بهائی‌ها از تحصیل

Capture

دولت روحانی همان تفکر حجتیه را پیش می‌برد

یک شهروند بهایی که پیشتر به دو سال حبس تعلیقی محکوم و پس از شرکت در کنکور سراسری با نقص پرونده روبرو شده، برخورد یکی از کارشناسان دفتر نهادریاست جمهوری را بیان کرده است.

به گزارش سایت بهایی نیوز، انیسا مطهر شهروند بهایی که به همراه کیانا رحیمی جهت پیگیری محرومیت از تحصیل، پس از عدم پاسخگویی سازمان سنجش، به دفتر ریاست جمهوری مراجعه کردند.

انیسا مطهر دانشجوی محروم از تحصیل در ۲۴ بهمن ماه سال ۸۹ به مدت دو ماه بازداشت و با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شد و پس از شرکت در کنکور سراسری سال ۹۴ نیز مجدد محروم از تحصیل شده است.

سایت بهائی‌نیوز، متن نامه این دانشجوی محروم از تحصیل را منتشر کرده است که اینجا می‌خوانید:

زمانی که مقرر بود نتایج نهایی انتخاب رشته و کنکور سراسری سال ۱۳۹۴ اعلام گردد، به سایت سازمان سنجش مراجعه نمودیم و باز هم با عنوان “نقص در پرونده” مواجه شدیم! در تاریخ ۲۵/۶/۱۳۹۴ به سازمان سنجش کشور مراجعه کردیم.

مسئول مربوطه بعد از ثبت نامه های ما اظهار داشت که این موضوع از حد مسئولیت های سازمان خارج است و سازمان هم از واحدهای بالاتر دستور می گیرد. بعد به ما کاغذ کوچکی داد که نشان دهنده ثبت شدن نامه هایمان در دبیرخانه بود!….به “واحد بالاتر” فکر می کردیم و به نظرمان رسید که واحد بالاتر، برای رسیدگی به امور و مسائل ملت ایران، دفتر ریاست جمهوری است و ما هم به عنوان یک ایرانی باید مشکلمان را با رئیس جمهور درمیان بگذاریم.

به دفتر ریاست جمهوری در خیابان پاستور تهران رفتیم. در آنجا نامه های طرح شکایتمان از سازمان سنجش برای عدم ارائه نتایج نهایی کنکور و نوشتن مطلبی کاملا غیر منطقی مبنی بر “ناقص بودن پرونده”را ثبت نمودیم. ( زیرا اگر پرونده داوطلب کنکور ناقص باشد، نمی تواند در جلسه کنکور شرکت کند و از طرف سازمان سنجش منع می شود. در صورتی که ما نه تنها در جلسه کنکور شرکت نمودیم بلکه نتیجه اولیه کنکور و مجاز شدن و رتبه و ریز نمرات را نیز دریافت نمودیم)

بعد از ثبت نامه ها، شماره های پیگیری را به ما دادند تا به خیابان مربوطه برویم و با “کارشناس” در این زمینه صحبت کنیم. وقتی وارد اتاق “کارشناس” (اتاق ۱۰۷) شدیم، مکالمات زیر صورت گرفت:

• مسئول مربوطه : مشکل شما چیست؟

• امسال (۱۳۹۴) در آزمون سراسری شرکت نموده ایم و با وجود اعلام رتبه و مجاز شدن به انتخاب رشته در مرحله نهایی اعلام نتایج با عنوان “نقص در پرونده” مواجه شدیم.

• مسئول مربوطه: (فوراً پرسید) مذهب شما چیست؟

• ما بهائی هستیم ولی ارتباطش با تحصیلات عالیه و دانشگاه رفتن چیست؟

• مسئول مربوطه: بله، خب کاملاً ارتباط دارد…دلیل اش همین است!….شما خودتان هم باید می دانستید!…شما فرقه ضالّه هستید و ما فقط ۴ دین در ایران یعنی اسلام ، مسیحی ، یهودی و زردشتی را رسمیت می شناسیم و حق رفتن به دانشگاه را دارند. مشخص است که شما طبق قانون، حق رفتن به دانشگاه را ندارید!…

• بر طبق کدام قانون؟!!!!….در قانون اساسی و اساسنامه حقوق بشر همه انسان ها حق ادامه تحصیلات عالیه را دارند….ما هم ایرانی هستیم….شناسنامه ایرانی داریم….این موضوع که ما در خلوت خود چگونه خداوند را می ستاییم، آیا به ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه ارتباط دارد؟….خواهش می کنیم قانونی را که می فرمایید، ذکر بفرمایید تا ما هم از این قانون آگاه شویم!.

• مسئول مربوطه: اوّلا ما قوانین حقوق بشر را قبول نداریم!….ما صرفا قانون الهی و قانون اسلامی را قبول داریم. در ضمن قانونی را که می گوییم،…حتما هست که می گوییم!!!!

• تا آنجا که ما می دانیم قوانین الهی با قوانین حقوق بشر مغایرتی نداشته و ندارد!…جمهوری اسلامی نیز اعلام نموده و امضاء کرده که مفاد قوانین بین المللی حقوق بشر را قبول دارد. چگونه است که می فرمایید این قوانین را قبول ندارید؟….در ضمن اسلام، دیانت عدالت و رعایت حقوق انسان هاست. آیا به نظرتان این رفتار عادلانه است؟

• مسئول مربوطه: بله کاملا عادلانه است، قوانین حقوق بشر را عده ای نشسته اند و نوشته اند و ما قبول نداریم. شما هم فرقه ای هستید ضالّه!….ما نمی توانیم بپذیریم در دانشگاه بچه هایمان در کنار شما باشند!….

• ما هدفمان از آمدن به اینجا صحبت های مذهبی نیست. تنها و تنها می خواهیم بدانیم بر طبق کدام بند و ماده قانونی و حقوقی ما محروم از تحصیلات عالیه و ورود به دانشگاه شدیم؟!….

• مسئول مربوطه: اصلا کی به شما اجازه داده بیاید اینجا؟!

• اینجا دفتر ریاست جمهوری ست. جایی که همه مردم ایران می توانند برای حل مسائل و مشکلاتشان به آن رجوع کنند. ما هم ایرانی هستیم . برای این مشکلمان باید به کجا مراجعه نماییم؟….ما هدفمان از تحصیل و پرورش توانایی هایمان، خدمت به ایران و اعتلای ایران است…

• مسئول مربوطه: اولاً کشور ایران خادم زیاد دارد!…به شماها نیاز ندارد!…..در ضمن اگر به محض ورود اعلام می کردید که “بهائی” هستید، به هیچ وجه اجازه ورود به اینجا به شما داده نمی شد.

• ما هدفمان توضیح باورمان و صحبت های دینی نبود و صرفا در صدد پیگیری مشکل “نقص در پرونده ” و دانستن علت قانونی و حقوقی آن بودیم. لطفا مفاد و بند و منبع قانونی را که علت محرومیت بهائیان از تحصیل است را بفرمایید و ما را راهنمایی نمایید تا با این قانون آشنا شویم.

• مسئول مربوطه: ما هیچ مسئولیتی نداریم….خودتان بروید پیدا کنید و بخوانید!…..ما نمی دانیم!…حتما هست!….می توانید بروید!…

• در حالی که داشتیم اتاق را ترک می کردیم گفتیم اینجا دفتر ریاست جمهوری ست و بسیار عجیب و مایه تاسف است که شما به عنوان “کارشناس” و مسئول، قوانینی را که بر اساس آن عده ای از ملت ایران و جوانان اش را از تحصیل محروم می نمایید، نمی دانید!…و ما هنوز نمی دانیم که به چه دلیلِ قانونی و حقوقی ما محروم از تحصیل هستیم؟؟؟؟!!!!….

لازم به ذکر است که برخی از اعضای دفتر رئیس جمهوری از جمله دکتر نهاوندیان، از اعضای قدیمی حجتیه بوده‌اند. حجتیه نگاهی منفی به آئین بهائی دارد.