کوچ تعدادی از پیروان آئین یارسان از ایران

Capture

در ادامه بحران مهاجرت و پناهندگی به اروپا، تعداد قابل توجهی‌ از پیروان آئین یارسان که بیشتر از کوردهای استان کرمانشاه بوده‌اند در مسیر ترکیه به آلمان دیده شده‌اند.عزیزان علاقه مند میتوانند مورد گزارش تلوزیون روداو و مطلب مورد نظر را از اینجا دریافت کنند

بر اساس گزارش تلویزیون روداو از اروپا، در روزهای گذشته جمعیت قابل توجهی‌ از کردهای پیرو آئین یارسان، مخصوصاً از استان کرمانشاه، در مسیر جریان پناهندگی و مهاجرت به آلمان دیده شده‌اند.

 نصیر ترغیبی یکی‌ از این پناه‌جویان ایرانی‌ پیرو آئین یارسان می‌گوید: «قایق ما در وسط دریا خاموش شد، بچه‌ها و مادران‌شان که همراه ما بودند، گریه و زاری می‌کردند. شرایط خیلی‌ سختی بود.شانس آوردیم که دوباره قایق به کار افتاد و به جزیره‌ میتیلینی یونان (mytilini greece)  رسیدیم.  که در آنجا به داخل کمپ پناهجویان رفتیم و ۵-۶ شب را داخل کارتون خوابیدیم که خیلی‌ دوران سختی بود. از آنجا به کشور مقدونیه  رفتیم، به همراهی هزاران نفر که این مسیر را طی‌ می‌کردند، مدت زیادی را بی‌ آب و بی‌ غذا در داخل جنگل  به سر بردیم. برای چند روز هیچ چیزی نخوردیم. خیلی‌ خیلی‌ سخت بود.»

این گزارش اضافه می‌کند که بیشتر این پناه‌جویان از کردستان ایران، از مناطقی همچون سرپل ذهاب، کرمانشاه هستند.

کیکاووس نظری، یکی‌ دیگر از کردهای یارسانی می‌گوید: «ما خیلی‌ ترسیدیم که این مسیر را بیاییم، اما مجبوریم. چه کاری می‌توانیم بکنیم؟ چاره‌ای نداریم. دین ما دین یارسان است که در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود. ما مجبوریم که، پدر و مادر، وطن و خاک خودمان را رها کنیم و به این کشورهای غریب مهاجرت کنیم. در ایران شرایط ما به گونه‌ای‌ است که نمی‌توانیم هیچ کاری انجام بدهیم. ما نمی‌توانیم مراسم دین خود را به جا آوریم.  حکومت شیعی ایران ما را خیلی‌ اذیت می‌کند.»

یکی‌ دیگر از این پناهجویان ایرانی‌ می‌گوید: «ما از خلق کردستان ایران، و پیرو آئین یارسان هستیم. امیدواریم که بعد از این همه سختی فرزندان‌مان زندگی‌ با آرامشی در آلمان داشته باشند.»