خطر بازگشت به ایران در انتظار نوکیش مسیحی

Capture

یکی از نوکیشان مسیحی و فعال حقوق بشر ساکن مالزی، پس از گذشت مدت زمان طولانی با رد تقاضا از طرف یو-ان-اچ-سی- ار این کشور مواجه گردیده است.

بنا به گزارش ارسالی به «سحام»، حمیدرضا تقی پور از نوکیشان مسیحی قدیمی و از فعالان و گردانندگان کلیسای خانگی در شهرستان شهریار و رباط کریم است که در دستگیری‌های پاییز سال ۱۳۹٠، پس از بازداشت تعداد زيادي از دوستان نوکیش مسیحی خود و جمعی از فعالان حقوق بشر از ایران خارج شد.

این در حالی است که در سال ١٣٩٠ آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران، در مدرسه فیضیه قم کلیساهای خانگی را جایگاه رشد صهیونیزم و مکانی برای رشد افکار ضد اسلامی عنوان کرد و همین مساله زمینه برخورد شدیدتر ماموران امنیتی و اطلاعات سپاه را برای برخورد با کلیساهای خانگی در ایران تشديد نمود. تقی پور با توجه به تحت تعقیب قرار گرفتن و ضرب و شتم و دستگیری نوکیشان هم کلیسای وی، از کشور خارج گردید.

به گفته فعالان مسیحی ایرانی، بیش از ٨٩ نوكيش مسيحي در زندان (یا در انتظار برگزاری دادگاه‌شان) به سر می‌برند. در آخرين مورد روز ١٦ مرداد ١٣٩٤ ماموران امنيتي با هجوم به كليساي خانگي در كرج جمعي از نوكيشان را در حال عبادت مذهبی دستگير كردند. این فعالان نگران این موضوع هستند که با حل و فصل موضوع هسته‌ای رسيدگي به شرايط اين نوكيشان از سوي مجامع بين‌المللي به دست فراموشي سپرده شود.

طی سال‌های گذشته بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت فشار، پیگرد و تهدید قرار گرفتند. تعقیب، آزار، ارعاب، بازداشت، صدور احکام قضایی سنگین برای نوکیشان مسیحی، تعطیلی کلیساهای فارسی زبان و جلوگیری از انجام مراسم مذهبی به زبان فارسی و ارایه لیست اعضای کلیساها به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، سال‌هاست که توسط ماموران رسمی و غیررسمی انجام می‌شود.

نوکیشان مسیحی فارسی زبان هم‌چنین حق شرکت در اجتماعات کلیساهای خانگی را نداشته و دستگاه‌های امنیتی و قضایی این گردهمایی‌ها را حتي در منازل آن‌ها رصد مي‌كنند.

این اقدامات جمهوری اسلامی بارها با واکنش‌ نهادهای حقوق بشری مواجه گردیده است.