بررسی روند ناعادلانه پرونده محمدعلی طاهری در مقر سازمان ملل متحد

 

xxxxx

صدای محمدعلی طاهری در گوش شورای حقوق بشر سازمان ملل

 همزمان با سی امین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که از روز دوشنبه ۲۳ شهریور ماه در شهر ژنو سوییس آغاز شده است و تا ۱۰ مهر ماه ادامه خواهد داشت ، در یک رویداد موازی در مقر سازمان ملل متحد ، سازمان غیردولتی اتریشی سودویند نشستی را با عنوان «بازداشت های خودسرانه و اشکال نوین برده داری در ایران» برگزار کرد .

به گزارش نجات‌ با حلقه ، این نشست با نگاهی به بازداشت های خودسرانه ، انتقال زندانیان سیاسی به نقاط نا معلوم ، دستگیری بدون احضاریه مراجع قضایی و ربودن فعالان مدنی و سیاسی، این قبیل اقدامات حکومت جمهوری اسلامی را ناقض قوانین و میثاق های بین المللی دانست که جمهوری اسلامی متعهد به اعمال آن است.

در این این نشست «سهیلا هادی پور»، فعال حقوق بشر، که سخنان خود را به برخورد ها و احکام فراقانونی علیه دگراندیشان فکری و عقیدتی اختصاص داد در بخش اول سخنان خود با اشاره به نفوذ ، دخالت و اقتدار روزافزون نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران و همچنین برخی از روحانیون در بخش های مختلف سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی کشور به ویژه قوه قضاییه  گفت: “ایجاد موانع برای جلوگیری از رشد و شکوفایی و حضور فعال زنان در جامعه، نادیده گرفته شدن حقوق ابتدایی و شهروندی مردم، نداشتن آرامش و امنیت جانی و محدودیت های اجتماعی سبب ناامیدی و فرار جونان و انسان های بیشماری به ویژه مغزها از کشور است. ایجاد تفرقه، تبعیض، تفتیش عقاید، دستگیری های خودسرانه، و اجرای احکام فراقانونی، شکنجه، قصاص و اعدام، کارنامه ۳۶ ساله حکومت ایران می باشد.

وی افزود: “ما عمیقا نگران افزایش اعدام هستیم به ویژه نگران اقلیت های قومی و مذهبی و گروه های عرفانی که از آزار و اذیت ، تبعیض و تعقیب ، در رنج بسیار هستند.”

این فعال حقوق بشر در ادامه به بررسی روند ناعادلانه پرونده محمدعلی طاهری پرداخت و توضیح داد: ” بیش از چهار سال است که از دستگیری «محمدعلی طاهری» می گذرد. او معلم دانشمند و صاحب نظری است که به جرم داشتن اندیشه معنوی و بنیان گذاری مکتب عرفان کیهانی (حلقه)، به افساد فی الارض و اعدام محکوم شده است. آقای محمدعلی طاهری پس از دستگیری های پی در پی و خودسرانه، بار دیگر در اوایل سال ۱۳۸۹ برابر با می ۲۰۱۱، به اتهام راه اندازی تشکیلات غیرقانونی و توهین به مقدسات، به ۵ سال حبس، ۹۰۰ میلیون توملن جریمه نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم گردید.”

خانم هادی پور در خصوص اقدامات غیرقانونی علیه محمدعلی طاهری گفت: “او به نحوی غیرقانونی این مدت را در سلول انفرادی در بند ۲ الف زندان اوین ، وابسته به اطلاعات سپاه پاسداران به سر برده و طی تشکیل دو جلسه دادگاه در اسفند ۱۳۹۳ و اردیبهشت ۱۳۹۴ ، به اتهام افساد فی الارض مورد محاکمه مجدد قرار گرفته است و لازم به ذکر است که ایشان از همان ابتدا با داشتن مجوز رسمی، اقدام به تدریس دوره های آموزشی، پژوهش و همچنین تاسیس موسسه فرهنگی-هنری عرفان کیهانی (حلقه) و چاپ کتاب ها و سی دی های آموزشی کرده است.”

وی با اشاره به روال غیرقانونی و ناعادلانه بازجویی در پرونده آقای طاهری گفت: “ایشان در نامه ای به گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، آقای احمد شهید ، به روند ناعادلانه بازجویی خویش و موارد بسیاری از شکنجه های جسمی و روانی ، ارائه احکام جعلی اعدام به دلیل ارتداد ، تهدید به قتل و آسیب رسانی به اعضای خانواده و نزدیکان توسط بازجویان و مامورین امنیتی پرداخته است . “

سهیلا هادی پور با تشریح کارنامه سیاه جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر ، بحث و مذاکرات پیرامون مسائل هسته ای ایران را فرصتی برای طرح معزل نقض حقوق بشر در ایران برشمرد و از نهاد ها و مجامع بین المللی خواست که به طور جدی به وضعیت حقوق بشر در ایران رسیدگی کنند .

وی ، عمده سخنرانی خود را به بررسی وضعیت نگران کننده اتهامات وارده به دکتر محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه اختصاص داد و با قانونی برشمردن کلیه فعالیت های ایشان به تلاش سازمان ها، نهاد ها و مجامع حقوق بشر بین المللی و فعالان حقوق بشر اشاره کرد که همزمان، گام های موثری برای آزادی فوری و بی قید و شرط دکتر محمدعلی طاهری برداشتند

خانم هادی پور در انتها خاطرنشان کرد: “فراموش نکنیم که چشم امید بسیاری از زندانیان بی گناه و خانواده هایشان در ایران به حمایت بین المللی و نجاتشان از چنگ برخوردهای فراقانونی حکومت ایران است . فراموش نکنیم که حال محمدعلی طاهری وخیم و جان او در خطر است. “

او با این سخن از آلبرت انیشتین به سخنان خود پایان داد: “انسان های ظالم و جاهل جهان را تهدید نمی کنند بلکه آنهایی که تسلیم زور و جهل می شوند تهدید هستند.”