گزینه بهایی در فرم اینترنتی دانشگاه مازندران و اعتراف معاون وقت به اخراج دانشجویان بهایی

Capture

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو  روز چهارشنبه خبری را در مورد به رسمیت شناختن آیین «بهایی» در دانشگاه مازندران منتشر کرد که واکنش های زیادی در میان رسانه های تندرو برانگیخت.

به نوشته سنینم، ماجرا از این قرار بود که دانشجویان ورودی جدید مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران هنگام ثبت نام اینترنتی و اولیه، در قسمت مذهب علاوه بر شیعه و سنی، با گزینه «بهاییت» هم مواجه شدند. این در حالی است که براساس فقه شیعه و هم‎چنین قوانین نظام جمهوری اسلامی به‌عنوان یک «مذهب» به رسمیت شناخته نشده و تبلیغ بهاییت جرم محسوب شده و پیروان آن اجازه تحصیل در دانشگاه را ندارند.

اما پس از رسانه ای شدن این خبر، دانشگاه مازندران جوابیه ای صادر و اعلام کرد که این موضوع فعال بودن گزینه بهایی در میان ادیان شیعه و سنی طبق روال دو سال گذشته دانشگاه بوده و موضوع جدیدی نیست.

در این جوابیه آمده است: «این اقدام در زمان مدیریت قبلی دانشگاه در سال های گذشته صورت گرفته و مدیران قبلی خود این بخش را وارد فرم کرده اند و اتفاق جدیدی نبوده که مورد حساسیت در این مقطع زمانی قرار گرفته است.»

بنابراین گزارش، چندی پیش معاون آموزشی دانشگاه با امضای بیانیه ای همراه با برخی معاونان آموزشی سراسر کشور خطاب به روحانی، خواستار حذف شعارهای انقلابی و احترام به ادیان و جوامع شد.

بعد از این تکذیبه، « جعفری»، مدیر سابق آموزش دانشگاه مازندران گفت: «این ادعا کذب محض است و این وصله ها به مجموعه مدیران انقلابی دوره قبل نمی چسبد. در زمان ما تمامی کارهای ثبت نامی به صورت دستی انجام می شد و تنها در یک دوره  ثبت نام اینترنتی با استفاده از سامانه “سما” انجام می شد و آن هم مستقیما از تهران برای ما ارسال شده بود.»

جعفری از اخراج چندین نفر از دانشجویان بهایی در زمان مسوولیت وی و معاون آموزشی دانشگاه خبر داد و گفت: «چه طور ما می توانیم این خطای فاحش را انجام دهیم و آن را اصلاح نکنیم اما دانشجوی بهایی را که 110 واحد درس پاس کرده بود، اخراج کنیم!»

وی تاکید کرد: «این تکذیبه ها اشتباهات مسوولان فعلی را پاک نمی کنند و مسوولان بهتر است نسبت به این اشباهات که امیدواریم عمدی نبوده باشد، عذخواهی کنند.