حسن روحانی عید «روش هشانا» را به یهودیان تبریک گفت

Capture

همزمان با عید سال نو یهودیان که «روش هشانا» نامیده می‌شود، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در پیامی این مناسبت را به یهودیان شادباش گفته است.

به گزارش رادیو فردا پیام آقای روحانی به یهودیان از طریق حساب توییتری منتسب به او منتشر شده است.

در این پیام به زبان انگلیسی، ابراز امیدواری شده که «ریشه‌های مشترک (ادیان) ابراهیمی، تعمیق احترام، و صلح و تفاهم متقابل را در پی آورد».

این پیام با عبارت عبری «لشانا تووا» (به امید سالی خوب) همراه شده است.

حساب توییتری منتسب به رییس جمهوری ایران همچنین عکسی از نیایش شماری از مردان یهودی ایران را همراه کرده است.

این عکس، تصویری از نیایش یهودیان در کنیسای «ابریشمی» تهران است که پرده را از قفسه ویژه برای دیدن لوحه‌های تورات کنار می‌زنند، و در این زمان نیایش‌ها و قرائت کتاب مذهبی یهودیان به اوج خود می‌رسد.

امسال جشن «روش هشانا»، سرآغاز سال عبری ۵۷۷۶ از شامگاه یکشنبه، ۲۲ شهریور، ۱۳ سپتامبر، در حال برگزاری است و چند روز ادامه دارد.

یهودیان ایران همراه با یهودیان جهان «روش هشانا» را که سرآغاز سه هفته اعیاد و مناسبت‌های مذهبی پاییزی، از جمله روزه بزرگ «یوم کیپور» است، از عصر یکشنبه با رفتن به کنیسا‌ها برگزار کرده‌اند.

پیروان دین یهود از سه هزار پیش تاکنون در ایران ساکن هستند. بسیاری از یهودیان همزمان با وقوع انقلاب بهمن ۱۳۵۷ کشور را ترک کردند ولی با این حال حدود ۲۰ هزار نفر از آنها در ایران باقی ماندند.

از زمان ریاست جمهوری حسن روحانی در مرداد ۱۳۹۲، او اعیاد «پسح» (جشن «فطیر») و «روش هشانا» را شادباش گفته است.

در نخستین پیام منتسب به او در شهریور ۱۳۹۲ نوشته شده بود: «در حالی که خورشید اینجا در تهران در حال غروب است، من به همه یهودیان، به ویژه یهودیان ایرانی، “روش هشانا” را تبریک می‌گویم».

این شادباش‌ها عمدتاً از طریق حساب کاربری توییتری منتسب به رییس جمهوری ایران منتشر شده است هرچند که وی گفته است خود او این حساب را اداره نمی‌کند.

آقای روحانی سال گذشته گفته بود نخستین توییت شادباش «روش هشانا» را، پس از مقام ریاست جمهوری، «دوستان نوشتند».

محمد رضا صادق، مشاور آقای روحانی، نیز دو سال پیش گفته بود «علاقمندان ایشان که در محیط مجازی فعال بودند، صفحاتی را با اسامی نزدیک به آقای روحانی راه اندازی کرده‌اند… و هر خبری از ایشان که رسمیت داشته باشد، از سوی دفتر ریاست جمهوری منتشر می‌شود».

اما محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، نیز «روش هشانا» و مناسبت «پسح» را قبلاً شادباش گفته است.

آقای ظریف دو سال پیش در پاسخ به یک توییت دختر نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان، نوشته بود «مردی که هولوکاست را انکار می‌کرد، رفته است؛ روش هشانا مبارک».

حجت الاسلام علی یونسی، مشاور رییس جمهوری در امور اقلیت‌ها، در دو سال اخیر بار‌ها با یهودیان ایرانی دیدار کرده و در مناسبت‌های آن‌ها شرکت کرده است.

خبرنگاران خارجی، از جمله خبرنگار روزنامه یهودی نیویورکی «فوروارد» که به تازگی برای تهیه گزارش به ایران رفتند، تاکید کردند که یهودیان ایران از آزادی کامل برای انجام نیایش مذهبی خود برخوردار هستند و با وجود خصومت ده‌ها ساله میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل، آن‌ها زندگی آسوده‌ای دارند.

پیام شادباش حسن روحانی در «روش هشانا» برای یهودیان در حالی است که این ایام با تشدید تلاش‌های دولت اسرائیل علیه توافق اتمی ایران و قدرت‌های جهانی مصادف شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بویژه از یهودیان با نفوذ آمریکا خواسته بود صدای مخالفت خود را علیه توافق اتمی ایران بلند کنند.

چاک شومر نخستین سناتور یهودی بانفوذ آمریکایی بود که با وجود هم حزبی بودن با باراک اوباما، رییس جمهوری دمکرات آمریکا، مخالفت خود را با توافق اتمی ایران اعلام کرد و در رای گیری پنجشنبه گذشته مجلس سنای آمریکا نیز به آن رای مخالف داد.

با وجود این، شماری از یهودیان در کنگره آمریکا در رای گیری‌های روزهای گذشته مجلس سنا و نمایندگان، توافق اتمی با ایران را مورد حمایت قرار دادند.

ایپک، لابی حامی اسرائیل در آمریکا نیز در دوره اخیر هزینه تبلیغات رسانه‌ای علیه توافق اتمی را تقبل کرد هرچند که موفقیت باراک اوباما در برابر اکثریت جمهوریخواه کنگره، در تصویب نهایی توافق اتمی با ایران، تقریباً قطعی شده است.

با وجود ناکامی دولت نتانیاهو و ایپک، نتانیاهو گفته است که او توانسته «اکثریت افکار عمومی آمریکا را متقاعد کند که توافق اتمی با ایران، بد و خطرناک است».

به گزارش رادیو اسرائیل، نتانیاهو روز یکشنبه ۲۲ شهریور در پیام «روش هشانا» نیز مدعی شد که مهم‌ترین رسالت دولت او تامین امنیت اسرائیل در برابر «بزرگ‌ترین خطر» است، که وی آن را از ناحیه «برنامه اتمی ایران» دانست.