محروم کردن عبدالفتاح سلطانی از ملاقات حضوری توسط دادستانی به دلیل حضور زیاد همسرش در اینترنت

Capture

دخترعبدالفتاح سلطانی، وکیل و فعال حقوق بشر در اعتراض به تصمیم دادستان تهران مبنی بر اجازه ندادن برای ملاقات پدرش در زندان توسط اعضای خانواده به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت: «مادرم از ملاقات حضوری این ماه با پدرم محروم شد چون به گفته منشی دادستان تهران مادرم زیاد در اینترنت است و با سایت ها مصاحبه می کند. آخر این چه استدلالی است؟ اگر کار خلاف قانونی انجام نمی دهند چرا باید نگران مصاحبه های مادرم باشند و اگر کار خلاف قانون انجام می دهند چرا رفتارهایشان را متوقف نمی کنند.»

مائده سلطانی به کمپین گفت: «منشی دفتر دادستان تهران به مادرم گفته است شما مرتب در اینترنت هستید و پرینت مصاحبه های مادرم را گذاشته روی میزش و گفته به همین دلیل این بار ملاقات حضوری به مادرم تعلق نمی گیرد.»

دخترعبدالفتاح سلطانی با اظهار اقدامات دادستانی در طی ۴ سال حبس پدرش به کمپین گفت: «آقای جعفری دولت آبادی، دادستان تهران هیچ اختیاری از خودش ندارد و بنابراین قانون را اجرا نمی کند. ظاهرا ماموران اطلاعات به او می گویند که چه کاری باید انجام دهد.»

مائده سلطانی در ادامه گفت: «همین اواخر مادرم در مصاحبه ای گفته بود پدرم مرخصی سه روزه ای که به او تعلق گرفته را نپذیرفته است که همین باعث حذف ملاقات حضوری این ماه مادر و  پدرم شد. دادستانی با مرخصی پدرم برای سه روز ۵۰۰ میلیون تومان وثیقه موافقت کرده بود اما پدرم گفت پس از چهار سال آنهم با این وثیقه سنگین فقط برای سه روز به مرخصی نخواهد آمد و قبول نکرد چون نمی توانست در این ۷۲ ساعت حتی به درمان پزشکیش هم برسد.»

دختر این وکیل در ادامه گفت: «طبق قانون هر زندانی باید ۳۶ روز در سال مرخصیداشته باشد اما این قانون در مورد زندانیان بسیاری از جمله پدرم رعایت نمی شود. پدرم ۴ سال است حتی یک روز هم با خیال راحت بیرون نبوده، اگر در این چند سال از زندان بیرون رفته چند ساعت در بیمارستان برای کارهای پزشکیش بوده و مدتی هم که در بیمارستان بستری بود.»

پیش از این در اسفند ماه ۱۳۹۱، عبدالفتاح سلطانی به دلیل مبلغ بالای وثیقه از گرفتن مرخصی محروم شد. دختر این وکیل در گفتگویی با کمپین اظهار کرده بود دادستانی تهران برای مرخصی چند روزه پدرش وثیقه یک میلیارد و دویست میلیون تومان درخواست کرده است. دختر آقای سلطانی گفته بود کل دارایی آقای سلطانی این مبلغ نمی شود و خانواده اش قادر به پرداخت نیستند. در پی آن آقای سلطانی از مرخصی محروم ماند.

عبدالفتاح سلطانی، وکیل و عضو کانون مدافعان حقوق بشر در تاریخ ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۰ دستگیر شد و از آن زمان تا کنون در زندان اوین به سر می برد. طی سال هایی که آقای سلطانی در زندان به سر برده است، بارها به دلیل بیماری قلبی و فشار خون به بهداری زندان مراجعه کرده و در سال ۱۳۹۲ برای ۴۱ روز در بیمارستان بستری بود که قبل از بهبودی کامل به زندان برگردانده شد.

اتهامات عبدالفتاح سلطانی تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه نظام، تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر و تحصیل مال حرام از طریق دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ است که با این اتهامات در دادگاه بدوی به ۱۸ سال حبس با تبعید به شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محروم شد. در دادگاه تجدید حکم به ۱۳ سال کاهش یافت.

دختر عبدالفتاح سلطانی نامه ای خطاب به عباس جعرفی دولت آبادی، دادستان تهران از رفتارهای غیرقانونی که در مورد پدرش و پرونده او در زندان می شود اعتراض کرده است. در این نامه که روز پنجشنبه ۱۲ شهریور ماه در سایت کلمه منتشر شده دختر این وکیل و حقوق بشر از لغو ملاقات حضوری مادرش، عدم مرخصی و عدم توجه به ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی اعتراض کرده است.