٢٤ امرداد ماه در همايشگاه ماركار برگزار شد ●آيين سدره پوشی ٦ تن از نوجوانان زرتشتي

ارسال خبر توسط  حسین حقیقی‌   Hossein haghighi17

خبرنگار امرداد-فرزانه خسروي :

آيين سدره‌پوشي ٦ تن از نوجوانان زرتشتي پسين ٢٤ امردادماه با باشندگي پرشور همكيشان در همايشگاه ماركار تهرانپارس برگزار شد.
هر سال در اردوي دانش‌آموزان زرتشتي كه از سوي كانون دانشجويان برپا مي‌شود آيين سدره‌پوشي گروهي را كه بنياد آن را تاج گوهر خداداد كوچكي(خادم) به ياد فرزندش جانباخته فرهاد خادم گذاشت، برگزار مي‌شود. تاج گوهر خداداد كوچكي(خادم) مادر جانباخته فرهاد خادم ياد فرهاد را كه خود، هموند كانون دانشجويان و تا زماني كه زنده بود  همواره در كنار كانون و يار و ياور فرزندان ايران بود، با برگزاري اين آيين زنده نگه مي‌دارد. در اين آيين ٦ تن از نوجوانان به جمع بسته كشتيان پيوستند. 
سدره پوشی يا جشن دين‌پذيري، جشنی است آیینی، زمانی که یک زرتشتی‌زاده به رشد و بلوغ فکری مي‌رسد، با انديشه‌ي خود پيروي از دين پدر و مادر را گزينش مي‌كند. در اين هنگام با برگزاری این آیین همراه با اوستاهای بایسته که موبدان می‌خوانند با اهورامزدا پیمان می‌بندد که یک زرتشتی راستین باشد و آموزش‌های اشوزرتشت را در زندگی بکارگیرد و در گسترش راستی بکوشد.سدره پيراهني بدون آستين است كه از جنس پارچه‌ي نخي دوخته مي‌شود و پيراهن نيك‌انديشي هم گفته مي‌شود. كشتي كمربندي است كه از ٧٢ رشته نخ گوسفند به هم تنيده شده به نشانه‌ي ٧٢  فصل «يسنا».
نوجواناني كه در اين آيين كشتي به كمر بستند: آرش افسادي‌زاده پور پرويز  و پروانه، سياوش گنجي پور البرز و فرين، پيمان جهانگيري پور اسفنديار و شيرين، شاهين فرهمند پور فرهاد و پريسا، نگين آفرينامه دخت خدايار و فيروزه و شيواجهانگيري دخت اسفنديار و شيرين بودند.
موبدياراني كه خويشكاري سدره‌پوشي اين نوجوانان را بردوش داشتند. موبديار بمان مهرباني، موبديار فرهنگ ضياتبري، موبديار اردشير مهرباني، موبديار اردشير منكچيان، موبديار سرور تاراپوروالا و موبديار راشين جهانگيري بودند.

شركت‌كنندگان اردو كه به همت كانون دانشجويان زرتشتي از شهرهاي زرتشتي‌نشين در ماركار گردهم آمده‌اند.

به مهمانان با گلاب و نقل و آيينه خوش‌آمد مي‌گويند

زرتشتي‌زادگان دست در دست موبد همراه با آواي دف و شادي وارد مي‌شوند

نيايش آغاز برنامه

باشندگان به‌پاس احترام به گاتها، سروده‌هاي اشوزرتشت به‌پا ايستادند

در اين بخش موبدان با خواندن اوستاي تندرستي و ريختن برنج و آويشن روي شانه‌هاي نوبسته‌كشتيان برايشان تندرستي و خير و بركت در زندگي، از اهورامزدا آرزو دارند.

موبدان كشتي را به كمر نوجوانان مي‌بندند




لرك هفت ميوه‌ي خشك از بايستني‌هاي اين سفره آييني





بيتا فرهمند مجري برنامه



اسفنديار اختياري نماينده‌ي زرتشتيان ايران در مجلس شوراي اسلامي


رستم خسروياني فرنشين انجمن زرتشتيان تهران

تاج‌گوهر خداداد كوچكي(خادم) مادر جانباخته فرهاد خادم





عکس از همایون مهرزاد است.