موج جدید بازداشت نوکیشان مسیحی در تهران و اصفهان

BazdashtBlackMasihi روز جمعه هجدهم مرداد ماه ۹۲، ماموران امنیتی با حمله به یک کلیسا خانگی در تهران، با ضرب و شتم و تهدید افرادی که در آن محل مشغول نیایش هفتگی بودند، به تفتیش محل مذکور  پرداخته و پنج تن از نوکیشان مذکور را با خود به محلی نامعلوم منتقل کردند.

به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، یک منبع موثق و آگاه به دستگیری های اخیر نوکیشان مسیحی در تهران به کمپین اطلاع داده  که در جریان یورش ماموران امنیتی لباس شخصی به یکی از کلیساهای خانگی در غرب تهران، تعدادی از نوکیشان مسیحی بازداشت شدند. از قول منبع کمپین  اسامی  چهار تن از آنان پرهام فرازمند، سارا سردسیریان، صدیقه کیانی و مونا فضلی است.

منبع به کمپین گفت:« روز جمعه هجدهم مرداد ماه ۹۲، ماموران امنیتی با حمله به این کلیسا خانگی در تهران، با ضرب و شتم و تهدید افرادی که در آن محل مشغول نیایش هفتگی بودند، به تفتیش محل مذکور و تلفن همراه و وسایل حاضران در محل پرداخته و پنج تن از نوکیشان مذکور از جمله پرهام فرازمند، صدیقه کیانی، سارا سردسیریان و مونا فضلی را با خود به محلی نامعلوم منتقل کردند.»

منبع یاد شده همچنین افزوده که ماموران مجهز به بی‌سیم و سلاح کمری بوده و ضمن برخورد بسیار خشن با شهروندان مسیحی، علاوه بر بازداشت افراد فوق الذکر، کارتهای شناسایی دیگر حاضران در محل را ضبط کردند و با تعدادی از دیگر وسایل ضبط شده از محل، به خودروهای مستقر انتقال دادند. هنوز از محل نگهداری و وضعیت بازداشت شدگان خبری منتشر نشده است.

بازداشت در اصفهان

هفته گذشته منابع خبری از بازداشت سه تن از نوکیشان مسیحی اصفهان، خانمها صدیقه امیرخانی، مهناز رفیعی و محمدرضا پیمانی خبر داده بودند. این فعال حقوق بشری به کمپین گفت که مراجعات مکرر خانواده های بازداشت شدگان به مراجع انتظامی و قضایی نتیجه ای در بر نداشته و تنها خانم امیرخانی طی تماسی با خانواده خود، از سلامتی و بازداشت در یکی از مراکز امنیتی و ادامه روند تحقیقات خبر داده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران  نوشته است که فشار بر نوکیشان مسیحی ایرانی طی سالهای گذشته و بعد از هشدارهای رهبران جمهوری اسلامی پیرامون رشد کلیساهای خانگی روندی شتابان داشته و به ویژه در ماههای اخیر تعدادی از نوکیشان مسیحی در استانهای خوزستان، تهران، فارس و اصفهان، مورد حمله و آزار و بازداشت ماموران امنیتی قرار گرفته اند.

لازم به توضیح است که کمپین بین المللی حقوق بشردر ایران سال گذشته گزارش مفصلی را در خصوص آزار واذیت و بازداشت و احکام زندان نوکیشان مسیحی در ایران و در طی سالهای گذشته منتشر کرد. این گزارش تاثیر بسیار خوبی در آگاهی مجامع بین المللی پیرامون موضوع جفا بر مسیحیان ایران دارد.