محمدمهدی نکونام بازداشت شد

Mohamadreza-nekounam-saham-newsفرزند آیت‌الله محمدرضا نکونام استاد حوزه علمیه قم روز گذشته در قم بازداشت شد. به گزارش «سحام»، روز گذشته «محمدمهدی نکونام» فرزند آیت‌الله «محمدرضا نکونام» از اساتید نوگرای حوزه علمیه قم پس از مراجعه به دادسرای ویژه روحانیت قم بازداشت شده است. یک منبع آگاه در این‌باره به خبرنگار «سحام» گفت: «دیروز صبح حجت‌الاسلام محمدمهدی نکونام فرزند آیت‌الله محمدرضا نکونام به دادسرای ویژه روحانیت قم احضار شد و تاکنون به منزل مراجعت نکرده است.» این منبع نزدیک به بیت آیت‌الله نکونام، دستگیری فرزند آیت‌الله نکونام را «در پی موفقیت وی در انتخاب وکیل مورد اعتماد از لیست وکلای اجباری دادگاه ویژه روحانیت» دانسته است. به دلیل فشارهای امنیتی فزاینده بر بیت آیت‌الله نکونام و شاگردان وی، تقریبا هیچ وکیلی وکالت این اسناد حوزه علمیه قم را نمی‌پذیرفت.

اما بر اساس گزارش‌ها، وکیل روحانی‌ای که وکالت آیت‌الله نکونام را پذیرفته، پس از قبول وکالت، مورد تهدید مکرر مقامات امنیتی قرار گرفته است. آیت الله نکونام که در حکومت شاه نیز سابقه بازداشت توسط ساواک را دارد. این استاد حوزه علمیه قم که از منتقدان تحجر و واپس‌گرایی در حوزه به شمار می رود، مدتی قبل از بازداشت، به شدت از کسانی که به خاطر آشنا نبودن با ابرازهای جدید می‌گویند، اینترنت و فیس بوک حرام است، انتقاد کرده بود.

نظریات ناصر مکارم شیرازی مورد نکوهش شدید آیت‌الله نکونام قرار گرفت، به طوری‌که تنها چند روز پس از انتقاد محمدرضا نکونام از نظریات واپس‌گرایانه مکارم شیرازی، وی دستگیر و زندانی شد.

در همین ارتباط علی زین‌الدین از شاگردان آیت‌الله نکونام، طی گفت‌وگویی با وب‌سایت کلمه تصریح کرده است که «واقعیت این است که یک سیستم آخوندی مافیایی در حوزه علمیه شکل گرفته و ما به این رسیده‌ایم که مافیای حوزه علمیه که متاسفانه در ارکان نظام هم ریشه زده، جلوی آیت‌الله نکونام ایستاده‌اند. یعنی مشکل اصلی آیت‌الله نکونام این است که مستقیم با این مافیا درگیر شده است. حاج آقا تمام مشکلات جامعه، نظام و انقلاب را از کم کاری حوزه‌های علمیه می بینند. این سیستم آخوندی هم دید که مرجعیت ایشان دارد تایید می شود و آیت الله نکونام دارد به عنوان یک مرجع تقلید وارسته، عادل، باسواد و مستقل در حوزه علمیه مطرح می‌شود، این برخوردها را با ایشان شروع کرد تا ایشان را زمین بزنند.»