اعلام حکم بدوی محمد علی طاهری توسط محسنی اژه ای، همزمان با اعلام نتایج مذاکرات هسته ای

moseni-ezhei-702x336پس از بازی های رسانه ای در مورد اعلام و تکذیب چندباره خبر صدور حکم اعدام برای محمد علی طاهری (بنیانگذار شیوه معنوی عرفان حلقه) در طول یکماه گذشته، بالاخره سخنگوی قوه قضائیه خبر از صدور حکم بدوی وی داد. به گزارش خبرگزاری حلقه نیوز، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه که پیشتر گفته بود هنوز از نظر قاضی پرونده آقای طاهری اطلاعی ندارد، در لابلای هشتاد و یکمین نشست خبری خود اعلام کرد که با قاضی پرونده محمد علی طاهری صحبت کرده است و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران خیلی کوتاه اشاره کرد: “حکم صادر شده اما بدوی است و قابل اعتراض در تجدید نظر است”.

اعلام این خبر توسط محسنی اژه ای پس از جنجال رسانه ای چند هفته پیش رسانه های وابسته به سازمانهای اطلاعاتی امنیتی و نقش آفرینی وکیل حکومتی آقای طاهری و قوه قضائیه، درست در زمان حساس به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، بسیار سوال برانگیز است. و از قصد و نیت قبلی مبنی بر انتشار آرام آرام خبر حذف فیزیکی محمد علی طاهری با کمترین هزینه برای حکومت و دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی پرده برمیدارد. بویژه اینکه طبق اعلام رسمی کمپین بین المللی حمایت از محمد علی طاهری، این زندانی عقیدتی در زمستان سال گذشته بر اثر اعتصاب غذای یازدهم خود و زیر فشار شکنجه بازجویان، درگذشته است و درست از همان زمان، سناریوهای از پیش نوشته شده نیروهای امنیتی اطلاعاتی و عوامل داخلی و خارجی آنان برای دور کردن اذهان از حقایق اتفاق افتاده و ایجاد تحریف در آموزه های عرفان حلقه، با انتشار دفاعیاتی ساختگی از وی آغاز گشته است.

خبر صدور این حکم در حالی اعلام میشود که علیزاده طباطبایی، وکیل حکومتی از یکسو و خانواده آقای طاهری که به دلیل فشارهای مضاعف و وجود تهدیدهای فراوان از سالها پیش مشغول به همکاری با نیروهای امنیتی هستند از سوی دیگر، همواره ادعای خبررسانی دقیق و لحظه به لحظه اخبار مربوط به این پرونده را داشته و دارند و قاعدتا میبایست از قبل در جریان حکم صادره شده قرار گرفته باشند که تا این لحظه چنین موضوعی توسط آنها اعلام نشده است.

به نظر میرسد در گام بعدی، با وعده بازنگری و بررسی مجدد حکم در دادگاه تجدید نظر، سکوت و بی عملی که از مدتها قبل، با تلاش نیروهای نفوذی اطلاعاتی در مجموعه عرفان حلقه، و همکاری های وکلای انتصابی محمد علی طاهری در مجموعه عرفان حلقه ایجاد شده است ادامه پیدا خواهد کرد.

لازم به اشاره است که این حکم بدوی که جزییات آن هنوز اعلام نشده است، پس از دادگاههای نمایشی که برای بررسی اتهام افساد فی الارض محمد علی طاهری برگزار شد، صادر میشود. دادگاههایی که به شهادت وکلای مستقل و تحقیقات فعالین حقوق بشری بدون حضور محمد علی طاهری برگزار شده است.

لازم به یادآوری است که کمپین بین المللی حمایت از محمد علی طاهری که در بدو دستگیری وی در بهار ۱۳۹۰ شکل گرفت، تنها چند هفته پس از دستگیری آقای طاهری قریب به ۴۰،۰۰۰ امضا جمع آوری نمود که در آن زمان شادی رصدی (وکیل فبلی محمد علی طاهری) با انتشار اخباری کذب اعلام کرد که در دیداری که با محمد علی طاهری داشته است، وی به او گفته است که قرار است به زودی آزاد شود و تنها برای پاسخ به چند پرسش به زندان دعوت شده است. این خبر کذب در مرخصی یک هفته ای در نوروز ۱۳۹۲ (تنها مرخصی در طول مدت زندان) توسط شخص محمد علی طاهری تکذیب شد و وی حتی در نامه ای که از زندان خطاب به آقای احمد شهید نوشته بود، اعلام کرد که تا ماه ها پس از دستگیری با هیچیک از اعضای خانواده یا وکیل خود دیداری نداشته است و بازجویان و بازپرسان وکلای وی را تهدید می نمایند. اظهارات شادی رصدی در آن زمان با حمایت چندتن از مربیان عرفان حلقه مواجه شد که باعث سکوت و رخوتی در میان هواداران آقای طاهری شد که تا امروز نیز ادامه دارد.