جلوگیری از اصلاح نظام درسی مدارس دینی اهل سنت خراسان رضوی

madarese-ahle-sonnat-2-300x191خبرگزاری هرانا – شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت وابسته به دولت، که مجری طرح کنترل مدارس دینی اهل سنت به شمار می رود، با مداخله در برنامه اصلاح نصاب درسی باعث اخلال در فعالیت های مدارس دینی خراسان رضوی شده است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این امر پس از آن روی داد که مدارس دینی اهل سنت خراسان رضوی تلاش کردند تا نصاب درسی قدیمی طلاب را اصلاح کرده و برای اینکار برنامه های درسی مناطق مختلف اهل سنت ایران را مورد بررسی قرار دادند و مقرر شد که جلسه نهایی برای نقد و بررسی و اصلاحیه نظام درسی صورت گیرد.منابع مطلع می گویند: حجت الاسلام ندافی مقدم از مسئولین واحد اهل سنت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان که بر حوزه های علمیه اهل سنت نظارت دارد طی تماسی به حوزه علمیه اهل سنت انوار العلوم خیر آباد اعلام کرده که شما حق برگزار کردن جلسه و تصمیم گیری در باره دروس طلاب را ندارید که در نتیجه این اعمال ممانعت جلسه لغو شده است.

این بیانیه می افزاید: در سال ۱۳۸۲ نیز حرکتی برای تنظیم و تجدید نظر در نظام درسی از سوی مدارس اهل سنت انجام شد که با قطع همه مزایا و بیمه مدرسین و پیش نمازان اهل سنت سریعا توسط برادران امنیتی و مرکز مدیریت حوزه علمیه اهل سنت خراسان جلوگیری و تعطیل شد.

مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان واحد اهل سنت مشهد یک نهاد دولتی است که زیر نظر شورای برنامه ریزی مدارس اهل سنت در تهران فعالیت می کند. وظیفه این شورا برنامه ریزی و مدیریت مدارس اهل سنت در سراسر کشور است و طرح ساماندهی مدارس دینی اهل سنت را که هدفش نظارت و دخالت در این مدارس است، را طراحی و در دستور کار خود قرار داده است.

گفتنی است در سالهای گذشته حاکمیت تلاش کرده جهت کنترل مدارس دینی اهل سنت طرحی به نام “ساماندهی مدارس دینی اهل سنت را اجرا کند” که در شورای برنامه ریزی و مدیریت این طرح که در تهران قرار دارد از ۱۱ عضو آن ۸ نفر اهل تشیع اند و تنها سه نفر عضو اهل سنت غیر موثر وجود دارد. که مولانا سیدمحمد فاضلی رییس مدرسه احناف تایباد تنها عضو فعال اهل سنت در این شورا نیز چند سال پیش اخراج شد. علمای اهل سنت بارها با دخالت های این نهاد بر مدارس دینی اهل سنت انتقاد و از اعمال نفوذ آن در مدیریت و برنامه ریزی برای مدارس دینی اهل سنت که توسط خود اهل سنت ساخته شده اند، ابراز نگرانی کرده اند.