حمایت موسسه حکومتی «بهداشت معنوی» از «فرهنگ هلاکویی» برای مقابله با عرفان حلقه

farhang-holakuee-640x336حلقه نیوز – ویدیوی سخنرانی فرهنگ هلاکویی، روانشناس ایرانی که نظریات عرفان حلقه و محمد علی طاهری را به سخره گرفته بود، پس از دوسال در وبلاگ نجات از حلقه، یکی از زیرگروه های موسسه بهداشت معنوی قرار گرفت.  به گزارش حلقه نیوز، فرهنگ هلاکویی در کنفرانسی تحت عنوان «علم و شبه علم» که دو سال پیش به صورت رایگان در شهر لس آنجلس برگزار کرده بود، سعی در زیر سوال بردن و نقد غیر علمی و یکطرفه عرفان حلقه کرده است. آقای هلاکویی دوسال پیش در چنین کنفرانسی به صورت عجیبی به سخره گرفتن آقای طاهری و بندهای کتاب انسان از منظری دیگر پرداخت که بعد از کنفرانس پس از مخالفت برخی شاگردان عرفان حلقه، به دلیل کار غیراخلاقی مسخره کردن آقای طاهری که آن زمان در زندان بود و در جمع حضور نداشت، از شاگردان آقای طاهری که در آنجا حضور داشتند، معذرت خواهی کرد. این کنفرانس دو ماه پس از اولین تظاهرات عرفان حلقه در لس آنجلس برگزار شد.

اخیرا وبلاگی به نام «نجات از حلقه» که با هدف مبارزه با عرفان حلقه در شهر قم فعالیت می کند، ویدیوی سخنرانی فرهنگ هلاکویی را که در خصوص محمد علی طاهری و و نظریات او در وبلاگش منتشر کرده است. موسسه نجات از حلقه زیر نظر مستقیم موسسه «بهداشت معنوی» در قم و با بودجه های دولتی اداره می شود و ادعا می کند که میخواهد افرادی که در عرفان حلقه هستند را نجات دهد و با راه ارتباط با امامان شیعه و با خواندن دعاهای مفاتیح و … آنان را به راه راست دعوت نماید.

فرهنگ هلاکویی، رواشناس و جامعه شناس ایرانی ساکن امریکاست که طی ۳۰ سال گذشته در برنامه های رادیویی و تلویزیونی خود در تلویزیون های اندیشه، پارس و همچنین رادیو ایران و اخیرا در رادیو همراه، ظاهرا نظریات رادیکالی در رابطه نظام جمهوری اسلامی ایران و روحانیت حاکم بر جامعه داشته است و از دید بسیاری، از منتقدان جدی نظام اسلامی به شمار می رود. این درحالی است که کتب و سی دی های سخنرانی وی از سالها قبل با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انتشارات «ما و شما» در خیابان گیشای تهران، به فروش می رسد. فروش کتابهای آقای هلاکویی در ایران به قبل از روی کار آمدن حسن روحانی برمیگردد و حتی در زمان احمدی نژاد کتب وی در ایران به صورت قانونی به فروش می رسید.

با وجود هزاران نویسنده، روزنامه نگار و فعال مدنی زندانی در ایران، پخش آزادانه کتب و سی دی های فرهنگ هلاکویی، آن  بدون هیچ مانعی در ایران همواره سوال برانگیز بوده است.

ابراز مخالفت برخی روحانیون مسلمان و کشیش های مسیحی با عرفان حلقه:

عرفان حلقه که طی ده سال گذشته توانسته است نظر بسیاری را به خود جلب کند، باعث نگرانی افراد متعصب جامعه ایران و حتی جامعه ایرانی خارج از کشور شده است. متعصبین مذهبی که شامل بعضی مراجع تقلید و سران نظام می شوند، در فتواهایی عرفان حلقه را ضاله، مخالف دین اسلام و انحرافی معرفی کرده بودند و حتی بعضی از مراجع تقلید مانند مکارم شیرازی، شرکت در دوره های آموزشی عرفان حلقه را حرام اعلام کرده و آقای طاهری را مرتد اعلام کرده بودند، این در صورتی است که به گفته خود آقای طاهری عرفان حلقه به تمامی ادیان الهی یا به اصطلاح «دین اشتراکی» اعتقاد داشته است و در مقابل و مخالف هیچیک از آنان نیست. این رویکرد مراجع به عرفان حلقه با توجه به سابقه ی چندصد ساله متعصبین مسلمان در مقابله با عرفای دیگری همچون حلاج، مولانا و عین القضات همدانی، از یک سو و سابقه چند هزار ساله متعصبین ادیان دیگر و نحوه رویارویی آنها با افراد روشن بین جامعه، به عنوان مثال مخالفت مسیحیان با افرادی مانند گالیله و مخالفت یهودیان با عیسی مسیح چندان عجیب به نظر نمی رسید و تعصبی با این عمق از مدعیان مذهب، همواره قابل پیش بینی بوده است.

مقابله و نهی مردم از عرفان حلقه، تنها به روحانیون شیعه مربوط نمی شود و متعصبین مذاهب دیگر مانند دین مسیحیت نیز با عرفان حلقه مخالفتهای آشکار و غیرآشکاری کرده اند که در این باره می توان به کشیش هرمز اشاره کرد که در برنامه تلویزیونی دوسال گذشته بدون مطالعه کافی با ترکیب بعضی شنیده ها و شبهات راجع به عرفان حلقه به نقد آن پرداخت کافی سعی زیر سوال بردن عرفان حلقه و مفاهیم آن کرده بود.

رویکرد تعصبی افراد مذهبی هرچقدر قابل هضم باشد، اما نمیتوان در مقابل تعصب افرادی که تحصیلات علمی و دانشگاهی داشته و علاقمند به بررسی مسائل با رویکردهای علمی هستند و خود یکی از منتقدان خرافات وارد شده به ادیان هستند، به سادگی کنار آمد. تصور جامعه از افراد علمی و دانشگاهی این است که مسائل را به صورت علمی بررسی کنند و بدون داشتن آگاهی از یک موضوعی و همچنین بدون انجام مطالعات آزمایشگاهی با جامعه آماری مشخص، یک فرضیه علمی را اگر قبول نمی کنند، رد هم نکنند.