گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان خرداد ماه 1394

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران0g

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان خرداد ماه 1394‬‬‬‬‬‬

تهیه و تنظیم: فرشيد شهيدی كاويانی

گردآوری داده: مینا مصطفوی، حسین حقیقی، فاطمه تابع بردبار

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران تا پایان خرداد‌ماه 1394 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه اقلیت‌های دینی در ایران است. در ایران اقلیت‌ها دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون هفت تن از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت اقلیت‌های قومی عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. در سال ۱۳۹۲ دو تن از اقلیت‌های ارمنی تبار به دلیل برگزاری کلاس‌های دینی برای نوکیشان، بازداشت شدند.ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین گزارش خود که در تاریخ 27 آگوست 2014، مطابق با قطعنامۀ ۲۵/۲۴ شورای حقوق بشر به شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در اکتبر ۲۰۱۴ ارائه گردید، متذکر شد که در بررسی دوره‌ای جهانی ایران٬ دولت نه توصیه در خصوص حقوق مذهبی، شامل تعهد به حمایت از آزادی عقیده و عبادت، گسترش حمایت به همه گروه‌های مذهبی، مبارزه با تحریکات نفرت مذهبی و اصلاح تمام قوانینی که علیه گروه‌های اقلیت تبعیض قائل می‌شوند را پذیرفت. بااین‌حال، هیچ نشانه‌ای از پیشبرد این توصیه‌ها مشاهده نشده است. طبق گزارشات، در ژوئن 2014، حداقل 300 نفر که از مذاهب اقلیت پیروی می‌کنند، ازجمله سه عضو فعال گروه یارسان و اعضای جنبش‌های معنوی جدیدتر در زندان به سر می‌برند.

حداقل 126 بهایی در اوت 2014 در زندان به سر می‌برند و گزارشات ارائه‌شده بیانگر روند ناقص دادرسی در محاکمات، شامل دسترسی ناکافی به مشاورۀ حقوقی می‌باشد. چندین نفر مصاحبه‌شونده همچنین ادعا کردند  که وکلا غالباً از به عهده گرفتن وکالت

آنان به دلیل ترس از اقدامات تلافی‌جویانه خودداری می‌کنند. جامعۀ جهانی بهاییان و رهبران کلیسای انجیلی ایران ‌همچنین اضافه کرده‌اند که بسیاری از وکلایی که پرونده‌های حساس بهاییان و مسیحیان را قبول کرده‌اند یا خود زندانی‌شده‌اند و یا از کشور گریخته‌اند.

تخریب و ﻳا بستن اماکن مذهبی مانند گورستان‌ها،٬ مراکز نیایش و کلیساها ﻫمچنان ادامه دارد.  در ماه مه 20014، علیرغم تقاضاﻫای جامعه و گروه‌های حقوق بشر، مأموران سپاﻩ پاسداران جمهوری اسلامی ﯾک گورستان بهایی را در شیراز تخریب کردند. علاوﻩ بر اﯾن،٬ حداقل 900 مقالۀ آنلاین به ترویج باورهای بیگانه هراسی و یا معرفی پیروان آیین بهاییت به‌عنوان افرادی که ازلحاظ سیاسی برانداز تلقی می‌شوند می‌پردازند، بین ژانویه و مه 2014.

در دسامبر 2013، یک فیلم مستند در تلویزیون دولتی ایران پخش شد که ادعا می‌کرد جامعه بهایی از نزدیک به دولت‌های خارجی و حکومت سابق ایران متصل است. در مصاحبه‌های دیگر که طبق گزارشات در ماه مه 2014 پخش‌شده‌اند، ادعا می‌شود که بهاییان جاسوس هستند. مطابق گزارشات، در ژوئن 2014 اعلامیه‌هایی ضد بهایی که در آن‌ها ادعا می‌شده که خون بهایی بی‌ارزش است در شهر یزد پخش‌شده و طبق گزارشات دیگر، شعارهایی که بارنگ روی دیوارهای شهر یزد اسپری شده بود، خواهان مرگ بهاییت شده است.

دولت ادعا می‌کند که سابقۀ منفی و تبلیغات فرقه‌ای” جامعۀ بهایی “باعث ایجاد نفرت در بخش‌های بزرگی از جامعه نسبت به آن‌ها شده، اما حقوق شهروندی افرادی که فعالیت‌های تبلیغی را تحریک نمی‌کنند مورداحترام است” و وقایع فوق‌الذکر را در یزد انکار می‌کند.

حداقل 49 مسیحی پروتستان در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند که بسیاری از آنان به دلیل فعالیت در کلیساهای غیررسمی خانگی دستگیرشده‌اند. طبق گزارشات در آوریل 2014 مأموران امنیتی به یک مراسم نیایش عید پاک در یک‌منزل شخصی در جنوب تهران حمله بردند و حداقل شش نفر را دستگیر کردند. ظرف دو تا سه سال گذشته، مقامات به نحو فزاینده‌ای کلیساهایی که دارای مجوز رسمی بوده‌اند را بسته‌اند و کشیش‌های این کلیساها را به دلیل برگزاری مراسم نیایش به زبان فارسی و آنچه ادعا می‌شود ارائه خدمات مذهبی به ایرانیانی که پیشینه مسلمانی دارند، دستگیر کرده‌اند. مقامات به‌طور منظم وب‌سایت‌های مسیحی را مسدود می‌کنند.

نوکیشان مسیحی همچنان گزارش می‌دهند که گاهی اوقات در طول دوره بازداشت مورد آزار و اذیت روانی و جسمی شدید، ازجمله تهدید به اعدام‌شده‌اند. بنا به گزارشات، در آوریل 2014، مأموران اطلاعاتی یک رهبر کلیسای زندانی (فرشید فتحی) را مورد ضرب و شتم قراردادند، به‌نحوی‌که لازم شد وی را به بیمارستان منتقل کنند.

حداقل نه مسلمان صوفی یا درویش در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند. محدودیت‌های حقوق انجمن و اجتماعات مسالمت‌آمیز برای صوفیان از مراسم صرفاً مذهبی آنان گسترده‌تر است. به‌عنوان‌مثال، در ماه مارس 2014، نیروهای امنیتی 326 درویش گنابادی که بیرون از ساختمان قوه قضائیه در تهران تجمع کرده بودند را دستگیر کردند. طبق گزارشات، آنان نسبت به مراقبت‌های پزشکی ناکافی ارائه‌شده به سه درویش زندانی و انتقال دو تن دیگر از دراویش زندانی به زندان رجایی شهر معترض بودند. همچنین تظاهرات مسالمت‌آمیز ماه مه 2014 در حمایت از اعضای زندانی جامعه دراویش گنابادی نیز توسط پلیس موردحمله قرار گرفت.

همچنین طبق گزارشات، تهییج افراد علیه دراویش گنابادی نیز ادامه دارد. ادعا می‌شود که در ماه ژوئن 2014، رهبران مذهبی اعضاء جامعه دراویش را کافر و وهابی توصیف کردند.

طبق گزارشات حداقل 150 مسلمان سنی مذهب در حال حاضر به خاطر سازمان‌دهی جلسات و فعالیت‌های مذهبی و یا پس از محاکماتی که اغلب گفته می‌شود با موازین بین‌المللی سازگار نیستند، در بازداشت به سر می‌برند. بسیاری از این افراد به جرائم امنیتی جدی متهم شده‌اند.

به گفته منابعی که منابعی که مایل هستند ناشناس باقی بمانند، 15 شهروند عرب که از شیعه به اسلام سنی گرویده‌اند در 21 فوریه 2013 هریک‌ به‌ یک سال زندان محکوم شدند. بنا بر به گزارشات، این افراد پس از دستگیری در 17 ژانویه 2012 به مدت 21 روز در مکان نامعلومی نگهداری شدند.   طبق گزارشات این افراد مورد بازجویی قرارگرفته و تهدید شدند و تشویق شدند که به دنبال مشاوره حقوق نباشند. این منابع مدعی هستند که فعالیت‌های متهمان شامل سازمان‌دهی نماز گروهی خصوصی، خواندن قرآن و فقه اسلامی در خانه‌های خود و انجام کارهای خیریه صرفاً مذهبی بوده است. طبق گزارشات، این افراد به تبلیغ علیه نظام از طریق ترویج وهابیت و سلفی گری، برگزاری نماز گروهی، تردید در مذهب رسمی کشور، تولید و توزیع کتاب‌های منحرف، برقراری ارتباط با عناصر سلفی-تکفیری (گروه‌هایی که دیگران را به ارتداد متهم می‌کنند) و شرکت در دوره‌های مذهبی عناصر سلفی-تکفیری متهم شده‌اند. هر یک از آن‌ها در شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند و در آوریل 2014 برای اجرای حکم زندان خود احضار شدند.

گزارش‌شده است که خانواده‌های چهار فعال عربی که در سال جاری اعدام شدند از انجام مراسم تدفین مناسب و از انجام مراسم عزاداری برای عزیزان خود بر اساس باورهای دینی خویش و مطابق با حقوق محفوظ بین‌المللی خود منع شده‌اند. یک خانواده دیگر از اخطار و آزار و اذیت توسط مقامات دولتی درزمانی که آن‌ها می‌خواستند مطابق با اصول دینی و اسلامی شیعه اقدام به سوگواری برای آقای ستار بهشتی که در سال 2012 در زندان تحت شرایط مرموزی درگذشت بنمایند، گزارش داد.

جمهوری اسلامی اتهام نقض شدید حقوق بشر در ایران را که در گزارش اخیر نماینده ویژه سازمان ملل بازتاب یافته رد کرد و مدعی شد که همه این انتقادات باهدف «ایران هراسی» و «اسلام هراسی» مطرح می‌شود. خبرگزاری رویترز، اظهارات فروزنده ودیعتی، از اعضای نمایندگی ایران در سازمان ملل، را منتشر کرده که خطاب به کمیته سوم مجمع عمومی این سازمان گفته است، انتقادات این کمیسیون از شرایط ایران به گفته او، به یک «برنامه بیهوده سالیانه» تبدیل‌شده است. وی سپس با حمله به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، او را متهم کرد که تحت تأثیر «سیاست خارجی برخی کشورها» به انتقاد از شرایط ایران می‌پردازد.  آخرین گزارش احمد شهید درباره وضعیت حقوق بشر در ایران می‌گوید که از آغاز کار دولت حسن روحانی، آمار اعدام در جمهوری اسلامی به‌شدت افزایش پیداکرده است. این گزارش همچنین از رواج شکنجه در زندان‌های ایران حکایت می‌کند و نیز بیان می‌کند که اقلیت‌های مذهبی همچنان تحت آزار حکومت جمهوری اسلامی قرار دارند.

به گزارش «محبت نيوز»، بر اساس پژوهش یک سازمان بین‌المللی، ایران و افغانستان جزو کشورهایی هستند که بیشترین میزان خشونت را علیه اقلیت‌های مذهبی اعمال می‌کنند. همچنین اسلام‌گرایان بیش از دیگران به نقض آزادی مذهب می‌پردازند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان غیردولتی «کمک به کلیسای درخطر»، گزارش دوسالانه خود را منتشر کرد و هشدار داد که آزادی مذهب در جهان در فاصله سال‌های ٢٠١٢ تا ٢٠١٤، شدیداً کاهش‌یافته است. در گزارش بیست کشور در دسته کشورهایی قرار داده‌شده‌اند که کمترین میزان آزادی مذهب در آن‌ها وجود دارد. در میان این بیست کشور، در چهارده کشور آزار و اذیت‌های مذهبی از سوی مسلمانان تندرو اعمال می‌شود که ایران، افغانستان، عراق، سوریه و یمن جزو آن‌ها هستند. این سازمان غیردولتی همچنین تأکید می‌کند در کشورهایی که مسیحیان در اقلیت هستند همچنان مورد بیشترین آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

اهل سنت

 اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر اقلیت‌های دینی در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

اهل سنت با مجموعه‌ای از این فشارها از قبیل ایجاد شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، ممنوع التدریس کردن اساتید علوم دینی اهل سنت، محرومیت دانشجویان اهل سنت از تحصیل و ممنوع‌الخروج کردن بسیاری از دانشجویان اهل سنت که در مدارس دینی خارج کشور تحصیل می‌کنند و ممانعت از برگزاری نماز جماعت در اعیاد اسلامی برای اهل سنت ایران، مواجه هستند،به‌خصوص در شهر تهران گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون سنی در آن زندگی می‌کنند اما از حق ساختن مسجد و برگزاری مراسم و اعیاد خود محروم هستند.

در این ماه:

خانواده ابوبکر ملازهی و داوود بهرامزهی موفق به ملاقات با آنها شدند. یک منبع از بستگان این زندانیان در این باره گفت: “بقیه زندانیان قبلا با خانواده های خود ملاقات داشتند و تنها این دو بازداشت شده را ملاقات نداده بودند تازه امروز با حضور مامور در اتاق ملاقات اجازه ملاقات داشتند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی فتحی نقشبندی امام جمعه راسک در خطبه های نماز جمعه این هفته 15 خرداد با اشاره به روند پرونده فرزندش حافظ عبدالغفار و دیگر همراهان پرونده اشاره کرد، مسئولان نمی خواهند مرتکب کاری شوند که مجبور به پاسخگویی شوند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی عبدالصمد ساداتی امام جمعه اهلسنت سراوان و مدیر دارالعلوم زنگیان سراوان در بیانیه ای از سوء قصد به فعالان فرهنگی و مسولان محلی شهرستان سراوان که در تاریخ 23 خرداد 94 اتفاق افتاد اظهار تاسف نمود و خواستار پیگیری قضایی این حادثه شداین بیانیه که در فیسپوک رسمی وی آمده است.

به گزارش کردپا، مسلم ابراهیمی، فعال مذهبی کُرد اهل سنندج به اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

به گزارش کمپین فعالان بلوچ، دوازده نفر از بازداشت شدگاه نصیر آباد واقع در جنوب سیستان و بلوچستان پس از 6 ماه حبس در بازداشتگاه وزارت اطلاعات و سپاه به زندان زاهدان منتقل شدند.

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
احضار و بازجویی 1 مورد
رفتار خشونت آمیز با شهروندان (آدم ربایی، ضرب و شتم، ارعاب و تهدید، قتل، تفتیش و …) 1 مورد
محرومیت از حق ملاقات، تماس تلفنی، استفاده از وکیل یا سایر حقوق زندانیان 2 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 22 مورد

 

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهاییان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی را تشکیل می‌دهند، آئین بهایی هنوز یک «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛ و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. آن‌ها هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. بهاییان تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. سال گذشته کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داد که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود.

در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. در کمتر از یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲ اکنون کمتر روزی است که خبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر نشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل نشود.  انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار نگرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیابان و در محل کار وزندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایران پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در خردادماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

اکثر بهاییان ایران به دلیل اجرای مناسک مذهبی خود با اتهام تبلیغ علیه نظام مواجه می‌شوند این در حالی است که مطابق استانداردهای جهانی آموزش اعتقادات مذهبی ازجمله آزادی تأسیس حوزه‌های علمی، مدارس مذهبی و آماده کردن و توزیع کتب مذهبی و یا داشتن انتشارات از حقوق محافظت‌شده اقلیت‌ها محسوب می‌شود و بهاییان ایران نیز می‌بایست از آن بهره‌مند شوند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه:

به نقل از منابع نزدیک عفیف نعیمی به بیمارستان قلب تهران منتقل شد.این منبع آگاه اعلام کرد وضعبت جسمی آقای نعیمی شهروند بهایی زندانی رو به وخامت اعلام شده است. این در حالی است که مسئولین زندان پیشتر با انتقال ایشان مخالفت کرده بودن.

اعضای اتحادیه اروپا در هفتیمن سالگرد بازداشت مدیران جامعه بهایی خواهان آزادی فوری آنها شدندکرنیلیا ارنست، آنا گُمز ، تونه کِلم ،جولی وارد و اندرو لور از اعضای پارلمان اروپا می باشند که هر کدام با ارسال ویدئو به کمیپن یادآوری مدیران جامعه بهایی ایران احکام صادر شده را “غیرعادلانه ” و “غیرقابل قبول” عنوان کرده اند و خواستار آزادی فوری هفت مدیر ایرانی بهائی از زندان شده و چنین سرکوب دینی را «غیرعادلانه» و «غیرقابلقبول» خواندند.

به گزارش بهایی نیوز، ماموران امنیتی روز سه شنبه 5خرداد ماه در شهرستان رشت دو تن از شهروندان بهایی به نام های آقایان فواد یزدانی و پیمان یزدانی را به اتهام تجمع جهت تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی دستگیر و سپس دو روز بعد در روز پنج شنبه 7 خرداد ماه آقای نیما نجفی و همسر ایشان پریا کشاور را به همین اتهامات دستگیر کردند.

سه تن از شهروندان بهایی در شهر ساری به دلیل تعطیل کردن کسب و کار خود در تعطیلات آیین بهایی با پلمپ محل کارشان روبرو شدند واحدهای صنفی سه شهروند بهایی شامل رنگ فروشی ضیاالله خوشبین، خراطی کمال اکبری و لوازم بهداشتی احسان الله سنایی است.

به گزارش  سحام نیوز، فرماندهی نیروی انتظامی با انتشار دستوری از اداره اماکن نیروی انتظامی سراسر کشور خواسته که برای کنترل، محدودیت و نظارت بر عملکرد بهاییان زمینه‌های شناسایی آن‌ها فراهم گردد و از حضور وسیع آن‌ها در جامعه جلوگیری شود. این دستور در چهار بند در سال ۱۳۸۶ صادر شده و همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش بهایی نیوز، ماموران امنیتی هفته گذشته آقای سهراب نقی پور و خانم آذر طلوعی (پورخرسند) را به زندان اصفهان منتقل کردند. این دو شهروند بهایی پیشتر در اردیبهشت ماه سال 1390 به همراه 20 شهروند بهایی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و در دادگاه مجموعا به 58 سال زندان محکوم شده بودند.

به گزارش کمپین نه به ازار و زندان بهایی، یازده ماه پس از بازداشت اعضای خانواده بهادری شهروند بهایی ساکن تبریز,و برگزاری 10 جلسه دادگاه، حکم این خانواده بهایی روز 9 خرداد به وکیل خانواده بهادری ابلاغ شد. یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین نه به آزار وزندان هموطنان بهایی گفت:به غیر از خانواده بهادری که 4 نفر هستند 2 نفر دیگر نیز به نام های شبنم عیسی خانی و راشین صابری که همراه خانواده بهادری بازداشت شده بودند هرکدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده اند.

به گزارش بهایی نیوز، عفیف نعیمی یکی از مدیران جامعه بهایی ایران با وجود دستور کمیسیون پزشکی مبنی بر عدم تحمل زندان ، همچنان در زندان به سر می برد. این در حالی است که وی پیشتر به دلیل بیماری شدید قلبی در بیمارستان قلب تهران بستری بود.

ریاض الله سبحانی یکی از شهروندان بهایی و از اساتید دانشگاه آنلایی که پیشتر در تاریخ ۲۴ خرداد ماه سال ۱۳۸۹ در منزل شخصی خود بازداشت شده بود آزاد شداین زندانی ۷۰ ساله در طول دوران محکومیت خود با مشکلات نارسایی قلبی و مشکلات سیستم اداری مواجه بود ، اما مسولین زندان بارها مانع اعزام وی به بیمارستان شده بودند.

به گزارش کمپین نه به ازار و زندان بهایی، عدنان رحمت پناه شهروند بهایی ساکن شیراز پس از گذارندن حکم یک ساله از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

گزارش آماری
بازداشت و بی‌خبری 4 مورد
پلمب محل کسب، محرومیت از تحصیل یا کار 3 مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 1 مورد
محاکمه 6 مورد
محکومیت به زندان 6 مورد
جلوگیری از آزادی زندانیان با وجود اتمام دوره محکومیت، صدور قرار وثیقه و یا حکم کمیسیون پزشکی 1 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 2 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 1 مورد

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است.

جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال 2014 میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود حدود 40 نفر از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند.

فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای جماعت ربانی تهران (مرکز)، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند.

صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این اقلیت مذهبی، سد می‌کند.

در این ماه:

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، روز جمعه ۲۱ فروردین ماه ۹۴، یک کلیسای خانگی در شهرستان کرج مورد هجوم و تفتیش ماموران امنیتی قرار گرفت، که در جریان این اقدام، آقایان واهیک، عباس سیف زاده، مهدی عبدالهی، سعید حیدری، یاشار قلندری، م. اسحاقی، هنگامه تقوی، محمد قدیمی و یک تن دیگر با هویت نامعلوم بازداشت شدند. بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی لباس شخصی روز جمعه با ورود به منزل آقای سیف زاده، در حالیکه گروهی از نوکیشان مسیحی برای نیایش و اعمال پرستشی گردهم آمده بودند، ضمن ارعاب همسایگان، اقدام به تفتیش محل، ضبط کتب، سی دی، جزوات و تجهیزات دریافت ماهواره از منزل مذکور کرده و حاضران را با دو دستگاه خودروی ون از محل منتقل نمودند. هنوز از محل دقیق بازداشت و سرنوشت این افراد خبری جدید منتشر نشده و مراجعات خانواده بازداشت شدگان به مراجع قضایی استان البرز نتیجه ای نداشته است.

یک هموطن ارمنی تنها بدلیل مقاومت مقابل خواسته یکی از ماموران مبنی بر برداشتن پوستر اعتراض به کشتار ارامنه در عثمانی از سوی هر سه مامور نیروی انتظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این اقدام در حالی صورت گرفته که هیچ منع قانونی‌ای برای نصب چنین پوسترهایی و اعتراض به کشتار ارامنه در ایران وجود ندارد. توکلی افزوده که با پیگیری و درخواست وی از فرماندهی ناجا٬ سه مامور خاطی٬ رئیس کلانتری و سرکلانتر منطقه مجیدیه از کار معلق و تحویل دادگاه شده‌اند. متن کامل این یادداشت با عنوان «سپاس سردار»: دو سه هفته پیش در مجیدیه تهران حادثه تلخی رخ داد که فرجام خوش آن عرق شرم را از جبین نیروهای مؤمن و انقلابی و ستم ستیز پاک کرد.

به گزارش خبرگزاری صدای مسیحیان ایران، یوسف حسن زاده، شهروند ۵۸ ساله ساکن تهران، در تاریخ هیجدهم خرداد ماه، برای اجرای حکم ، خود را به زندان اوین معرفی میکند. اتهامات آقای یوسف حسن‌زاده برهم زدن نظم عمومی از طریق ارتباط با کانون‌های مسیحیت در خارج از کشور، ترویج مسیحیت، و مشارکت در فعالیت‌های اینترنتی-تلفنی ضد حکومتی از طریق ارتباط با مروجین کلیسای مسیحیان بلژیک است در تاریخ ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۳ آقای یوسف حسن‌زاده بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود. آقای حسن زاده، در اواخر فروردین ماه سال جاری محاکمه شد و با قطعی شدن حکم ، باید خود را در تاریخ ۱۸ خرداد به زندان اوین معرفی کند،یکی از اطرافیان ایشان گفته : “آقای حسن زاده اصلا مسیحی نیست و خودش را هم مسیحی نمی داند،ایشان با بستگانشان که در کلیساهای بلژیک فعالیت می کنند، با این اتهامات و این حکم سنگین روربرو شده است.

به گزارش فکس نیوز، دادگاه انقلاب ایران حکم زندان 18 مسیحی را به جهت سرکوب مسیحیت در جمهوری اسلامی داده است. اتهامات زده شده به این افراد شامل ترویج مسیحیت، فعالیتهای ضد نظام و ایجاد کلیساهای خانگی برای انجام فرایض می باشند. وی افزود که حکم های داده شده به این افراد نزدیک 24 سال است اما به دلیل نبودن شفافیت در سیستم قضاوت کشور مدت زمان این حکم به طور دقیق برای تک تک متهمان معلوم نیست.

به گزارش هرانا، دادسراى عمومى و انقلاب کرج با درخواست آزادى مشروط بهنام ایرانى زندانی عقیدتی مسیحى، مخالفت کرد. شعبه هفتم اجراى احکام دادسراى کرج طى نامه اى در اسفندماه ٩٣ خطاب به زندان مرکزى کرج، با درخواست آزادى مشروط این نوکیش غیرتثلیثی مخالفت کرده است. دادسراى کرج دلیل عدم موافقت با درخواست آزادى مشروط وى را عدم احراز ندامت و پشیمانى و اقدامات خلاف قانون در زندان عنوان کرده.

به گزارش محبت نیوز، با تایید حکم یک سال حبس تعزیری، در مجموع حکم زندان کشیش «فرشید فتحی» به هفت سال افزایش یافت. این حکم پس از تایید در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر در زندان رجایی شهر کرج به او ابلاغ گردید. به این ترتیب، کشیش «فرشید فتحی» که پیش‌تر حکم ۶ سال زندان قطعی داشت، و تاکنون چهار سال آن را نیز در زندان اوین و رجائی شهر سپری کرده است، با اضافه شدن این یکسال، باید سه سال دیگر را نیز در زندان بماند. این حکم جدید برای این کشیش مسیحی در ارتباط با پرونده و ماجرای جنجالی یورش ماموران امنیتی به بند سیصد و پنجاه زندان اوین در ۲۸ فروردین ماه سال گذشته، معروف به «پنج‌شنبه سیاه» بوده است. در ادامه این گزارش آمده است که در آن رویداد کشیش «فرشید فتحی» از سوی ماموران امنیتی زندان، به حمل و نگهداری مشروب الکلی دست ساز در همان بند متهم شد. وی همواره این اتهام را رد کرده است.

به گزارش هرانا، فرشید فتحی و علیرضا سیدیان دو شهروند نوکیش مسیحی به سالن دو زندان رجایی شهر انتقال یافتند. شرایط سالن دو زندان رجایی شهر فضای نا مناسبی دارد و به دلیل آنکه بر خلاف اصل تفکیک جرائم به این دو نوکیش برخورد شده است آنها را به سالن دو که زندانیان غیرعقیدتی از جمله جرائم سرقت، زورگیری و موادمخدر می باشند، منتقل کرده اند. فرشید فتحی یکی از اعضای کلیسای ایران است که چهار سال پیش در تاریخ ۵ دی ماه ۱۳۸۹ توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. در پی این حادثه نیز شمار بسیاری از شهروندان مسیحی و از اعضا کلیساهای خانگی در تهران و برخی شهرستان‌ها نیز بازداشت شدند. فرشید فتحی به دستور دادگاه انقلاب به بند ۳۵۰ زندان اوین وپس از آن به زندان رجایی شهر منتقل شد.

مرکز آمریکایی قانون و عدالت در اطلاعیه ای که منتشر کرد، از حمله هم بندی های سعید عابدینی به وی خبر داد.در اطلاعیه آمده است روز چهارشنبه گذشته تعدادی از زندانیان هنگام خروج آقای عابدینی از سلولش بی هیچ دلیلی به او حمله ور شدند و به صورتش مشت زدند. واکنش نگهبانان زندان به فریاد کمک سعید عابدینی مانع از آسیب دیدن جدی این زندانی مسیحی شد.

در ادامه روند جفای سامانمند بر مسیحیان ایران، در این ماه حقوق آنان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
احضار و بازجویی 9 مورد
رفتار خشونت آمیز با شهروندان (آدم ربایی، ضرب و شتم، ارعاب و تهدید، قتل، تفتیش و …) 1 مورد
محاکمه 19 مورد
آغاز دوره محکومیت زندانیان 1 مورد
محکومیت به زندان 19 مورد
جلوگیری از آزادی زندانیان با وجود اتمام دوره محکومیت، صدور قرار وثیقه و یا حکم کمیسیون پزشکی 1 مورد
انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 2 مورد
شکنجه، یورش، توهین، تهدید، آزار و اذیت زندانیان یا خانواده آنان 1 مورد

 

دراویش گنابادی

دراویش نعمت‌الله‌ی گنابادی ازجمله اقلیت‌های مذهبی در ایران هستند که برخورد با ایشان در طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. دراویش گنابادی جمعیتی چندمیلیونی از دراویش شیعه را در سراسر ایران شامل می‌شوند که سبک دین‌داری صوفیانه متفاوتی با تشیع فقاهتی رهبران جمهوری اسلامی دارند و خود را جمعیتی خواهان صلح و برادری و البته غیرسیاسی می‌دانند. اعتقادات دراویش گنابادی، گستردگی پیروانشان در سراسر کشور و پیروی آن‌ها از نظرات قطب دراویش و رهبر معنوی‌شان، دکتر نورعلی تبنده، از سوی جمهوری اسلامی تهدیدی امنیتی به‌حساب می‌آید. سابقه سیاسی و اجرایی دکتر تابنده در اوایل انقلاب و اعتبار و محبوبیت ویژه‌ای که در میان پیروانش و در جامعه دراویش دارد، بر نگرانی مقامات امنیتی افزوده است.

طی سالیان گذشته حکومت ایران برخلاف تعهدات بین‌المللی خود درزمینهٔ احترام به میثاق حقوق مدنی و سیاسی و موازین حقوق بشر، ازجمله حق آزادی مذهب که شامل آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می‌باشد، نه‌تنها حق برگزاری مناسک و مراسم مذهبی برای دراویش گنابادی را زیر پا گذاشته است بلکه به برخورد قضایی و امنیتی با آنان پرداخته است. بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین مشکل دراویش ایرانی رعایت نشدن حقوق شهروندی آنان است و این مشکل نه از طرف دولت کنونی بلکه از طرف تندروهای مذهبی و گروه‌های افراطی ایجاد می‌شود که در ساختار سیاسی حاکمیت نفوذ کرده و همچنین از طریق بعضی مراجع تقلید سر‌شناس حکومتی مانند نوری همدانی و مکارم شیرازی و… در قم حمایت می‌شوند.

در جریان واقعه کوار ۲۲ تن از دراویش گنابادی از سوی دادگاه مورد محاکمه قرار گرفتند. برخی از این افراد ازجمله ابراهیم فضلی، محمدعلی سعدی و اصغر کریمی به ۲ سال حبس محکوم شدند و ۳ تن دیگر به تبعید مادام‌العمر محکوم شدند. در جریان اعتراضات صورت گرفته به عدم درمان برخی از زندانیان نیز،خانواده‌های دراویش زندانی در مقابل دادستانی تحصن کردند و در پی آن و در دو نوبت نزدیک به ۴۰۰ تن از دارویش بازداشت شدند، اکثر بازداشت‌شدگان بدون تشکیل پرونده ساعاتی بعد آزاد شدند.

همین‌طور در سال گذشته محکومیت ۷ تن از مدیران سایت مجذوبان نور، وکلا و فعالان حقوق دراویش از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شد و درمجموع این دراویش زندانی به بیش از ۵۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

در این ماه:

حضور ماموران شهرداری و نیروی انتظامی برای اجرای حکم تخریب سرای سالمندان دراویش در شهریار (مجذوبان نور-13 ژوئن)

به گزارش مجذوبان نور، عده ای ماموران شهرداری و انتظامی شهریار به قصد آنچه اجرای حکم تخریب این محل عنوان کردند، در مقابل ساختمان در حال احداث سرای سالمندان مربوط به دراویش حضور پیدا کردند. این اقدام آنها که تا این لحظه با مقاومت دراویش حاضر در محل رو به رو شد. این اقدام در پی پیام تهدید فرمانداری شهریار مبنی بر لزوم تخریب این محل انجام شده است.لازم به ذکر است که طی هفته های گذشته نیز بارها این محل از سوی افراد لباس شخصی در زیر پوشش شهرداری مورد بازبینی و فیلم برداری قرار گرفته بود.این دومین ساختمان از خیریه های دراویش گنابادی است که در یک ماه گذشته به بهانه های واهی مورد تعرض قرار می گیرد. ماه گذشته مددکاری دراویش در تهران موسوم به مددکاری رضا نیز توسط ماموران اطلاعات پلمپ شد.

به گزارش مجذوبان نور، شعبه ۱۰۱ دادگاه جزایی گلپایگان، عباس صالحیان از دراویش ساکن این شهر را به اتهام «ارتکاب فعل حرام از طریق ترویج عقاید فرقه صوفیه گنابادی» به ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد. آقای عباس صالحیان که مسئولیت برگزاری مجالس درویشی در این شهر را برعهده دارد در حالی به این اتهام محکوم شده است که از حق استفاده از وکیل برخوردار نبوده است. گفتنی است رأی محکومیت آقای عباس صالحیان پیش تر بی‌اینکه روحانی باشد، در دادگاه ویژه روحانیت صادر شده بود، پس از آن با ارجاع پرونده به شعبه جزایی ۱۰۱ گلپایگان، همچنان با استناد به رأی دادگاه ویژه روحانیت، بی اینکه متهم و وکیل در دادگاه مذکور حضور داشته باشند، مجدداً صادر شد.

به گزارش مجذوبان نور، مسوولان زندان اوین با سوء استفاده از مقاومت این رضا انتصاری درویش گنابادی که حاضر نمی‌شود بر خلاف اصل تفکیک جرایم از لباس زندان استفاده کند، هر بار به طور سیاسانه‌ای از اعزام او به بیمارستان جلوگیری کرده و این طور وامی‌نمایانند که خود این درویش حاضر به حضور در بیمارستان نیست. این یادداشت کوشیده است در کوتاه‌ترین شکل ممکن رفتارها و فشارهای دوران حبس این زندانی را که بی شک در بروز ناراحتی قلبی وی بی تاثیر نبوده را بازگو کند. قریب به ۴ سال از حبس رضا انتصاری در بندهای مختلف بازداشتگاه اوین و رجایی شهر می‌گذرد و که رهاورد این حبس ناعادلانه آسیبهای پیاپی جسمی به این فعال حقوق دراویش گنابادی و خبرنگار اخراجی صدا و سیما بوده است.

به گزارش مجذوبان نور، صالح الدین مرادی فعال حقوق دراویش که در اسفند ماه سال گذشته در پی تشکیل پرونده اتهامی جدیدی برای بار دوم در شیراز بازداشت شد، پس از گذراندن بیش از سه ماه حبس، در زندان های عادل آباد و نظام، با صدور قرار منع تعقیب از سوی دادستان انقلاب شیراز، آزاد شد. گفتنی است صالح الدین مرادی پس از ۲۰ روز بازجویی در پلاک ۱۰۰ شیراز (بازداشتگاه تحت نظارت اطلاعات)، با غیرقانونی دانستن بازداشت خود حتی از تودیع قرار کفالت برای آزادی نیز امتناع کرده و به این ترتیب به زندان منتقل شده بود.صالح مرادی در سال ۹۰ در جریان غائله آفرینی افراطیون مذهبی در کوار بازداشت و قریب به دو سال را در زندان سپری کرده بود.

در این ماه حقوق دراویش گنابادی در موارد زیر نقض گردید:

گزارش آماری
توقیف، مصادره اموال و تخریب اماکن 1 مورد
محرومیت از حقوق شهروندی 1 مورد
شلاق و جریمه نقدی 1 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 1 مورد

 

سایر اقلیتهای دینی

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه:

به گزارش سایت نجات با حلقه، همراهان عرفان کیهانی (حلقه) در سوئد روز شنبه ۹ خرداد مصادف با ۳۰ ماه می به همراه دگر اندیشان مذهبی در تجمعی خواستار آزادی استاد محمد علی طاهری و سایر زندانیان سیاسی و عقیداتی شدند. در این تجمع که در میدان مرکزی شهر استکهلم برگزار شد ؛بیش از ۵۰ نفر از از همراهان عرفان کیهانی و حامیان زندانیان سیاسی و عقیدتی از ۱۲ ظهر در هوای بارانی با در دست داشتن پلاکارتهایی از استاد محمد علی طاهری و دیگر زندانیان، خواستار آزادی آنان شدند.

به گزارش هرانا، اردشیر شهنواز، محمدرضا افشار، لیلا جماعت و محمد تاجیک پازوکی از مربیان گروه عرفان حلقه که حکم آن ها به تازگی در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شده است، در بازه زمانی چند روزه از سوی دایره اجرای احکام به صورت تلفنی به اوین خوانده شدند. گفتنی است اردشیر شهنواز و محمد تاجیک پازوکی، هر کدام به پنج سال حبس، محمدرضا افشار به دو سال حبس و لیلا جماعت به یک سال حبس محکوم شده اند. حکومت ایران، از سال ها پیش مقابله با آیین های معنوی ناسازگار با مفاهیم سنتی اسلام را در دستور کار قرار داده و بسیاری از رهبران و پیروان این گونه آیین ها را تحت تعقیب قرار داده است.در جمهوری اسلامی ایران، از این آیین ها با عناوینی همچون “عرفان های کاذب” یا “عرفان های نوظهور” یاد می‌شود.

به گزارش سحام نیوز، یک استاد حوزه علمیه قم به اتهام «انتشار نامه سیدمصطفی تاج‌زاده به رهبری، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب علیه مقامات و تبلیغ به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام» به تحمل شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد! بر اساس حکم ابلاغی به این روحانی، وی به اتهام «انتشار نامه سراسر توهین آمیز آقای مصطفی تاجزاده نسبت به مقام معظم رهبری»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی»، «تشویش اذهان عمومی»، «نشر اکاذیب علیه مقامات» و «تبلیغ به نفع گروه‌ها وسازمان‌های مخالف نظام»، به استناد مواد ۵۰۰ و ۶۹۸ قانون تعزیرات اسلامی، به تحمل شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است که مجازات شلاق و یک دوم حبس وی، به مدت سه سال تعلیق شده است.

روز شنبه 2 خرداد برابر با 23 می 2015 همسر آقای کاظمینی بروجردی، پس از سه هفته موفق به دیدار ایشان شد. در این دیدار کوتاه، وضعیت آقای کاظمینی بروجردی هم چنان در همان وضعیت سابق است و تاکنون دسترسى مناسبى به امکانات پزشکى و دارویى مناسب جهت مداوا نداشته است. اخیرا علی رغم بیماری های عدیده ، ایشان از درد پا در هنگام نشست و برخاست رنج می برد و زانوی پای چپ ایشان آب آورده است.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
شلاق و جریمه نقدی 1 مورد
آغاز دوره محکومیت زندانیان 1 مورد
محکومیت به زندان 1 مورد
عدم رسیدگی به بیماران زندانی 1 مورد

01 02 03 04 05