اجساد اعدام شدگان کُرد به خانواده‌هایشان تحویل داده نشد


اجساد اعدام شدگان کُرد به خانواده‌هایشان تحویل داده نشد خانواده شش زندانی عقیدتی کُرد اعدام شده در زندان رجایی شهر کرج، پس از ساعت‌ها انتظار و علیرغم درخواست قانونی برای تحویل گرفتن جسد فرزندانشان، دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران جسد این شش زندانی را به آنان تحویل نداد.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز چهارشنبه سیزدهم اسفندماه، خانواده حامد احمدی، کمال ملایی، صدیق محمدی، جهانگیر و جمشید دهقانی و هادی حسینی که برای آخرین ملاقات با فرزندانشان و تحویل گرفتن جسد آنان به شهر کرج سفر کرده بودند، پس از ٢٤ ساعت انتظار در مقابل زندان رجایی شهر و گورستان “بی بی سکینه”‌، جسد فرزندانشان به آنها تحویل داده نشد.

به گفته نزدیکان خانواده زندانیان اعدام شده، پس از آنکه از هر خانواده یک نماینده انتخاب شد تا در مرحله شناسایی پیکرها و نماز خواندن بر میت مشارکت کنند، جسد زندانیان اعدام شده بنا به تصمیم نهادهای امنیتی و بدون حضور خانواده‌هایشان در گورستان “بی بی سکینه” به خاک سپرده شد.

همچنین در حالیکه قرار بود شب گذشته، خانواده شش زندانی اعدام شده در منزل یکی از بستگان خود بمانند و روز پنج‌شنبه چهاردهم اسفندماه به طرف سنندج حرکت کنند، نیروهای اطلاعاتی در قروه به منزل مورد نظر یورش و خانواده این شش زندانی را مجبور به ترک قروه و حرکت به سوی سنندج کرده‌اند تا از برگزاری مراسم ختم برای زندانیان اعدام شده ممانعت کنند.

کانون مدافعان حقوق‌بشر نسبت به اعدام 6 زندانی عقیدتی کُرد در زندان رجایی شهر کرج، بیاننامه‌ای را منتشر و اعلام کرد: اعدام ناعادلانه شش زندانی بی‌کفایتی قوه قضاییه را اثبات کرد.

شیرین عبادی رئیس کانون مدافعان حقوق‌بشر در این بیاننامه نوشته است: “با اجرای این اعدام‌ها، بی‌عدالتی دیگری در پرونده قوه قضاییه ثبت شد و متأسفانه این قوه بازیچه دست مأموران امینتی شده است”.

همزمان ١٦ تن از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج نیز در نامه‌ای تحت عنوان “ماشین اعدام نیز چاره ساز رژیم نیست”، اجرای حکم اعدام این شش زندانی عقیدتی را از وحشیانه‌ترین و ضدانسانی‌ترین رفتارهای حکومت اسلامی ایران عنوان کردند.

در این نامه آمده است: تردیدی نیست که شتاب بخشیدن به اعدام در شرایطی که رژیم محتاج ترحم غرب برای توافق در پرونده مشکوک و ماجراجویانه هسته‌ای است، فقط به دلیل ترس و وحشت از خیزش‌های مردمی، اختلافات درون حکومتی، بحران‌های اجتماعی و فروپاشی حکومت است. گمان باطل محافل امنیتی حکومت این است که اگر بر تعداد اعدام‌ها بیفزاید حتما در گسترش اعتراضات مردمی تاثیری بازدارنده دارد.

روز چهارشنبه سیزدهم اسفندماه شش زندانی کُرد اهل سنت به نام‌های جمشید و جهانگیر دهقانی، حامد احمدی و کمال مولایی، صدیق محمدی و هادی حسینی در محوطه‌ی زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شدند.

این زندانیان بر اساس ماده ۱۸۶ قانون قدیم مجازات اسلامی توسط قاضی مقیسه محکوم به اعدام شده بودند.