١٧ بهایی طی دو روز گذشته بازداشت شدند

 منابع خبری نزدیک به بهائیان اعلام کرده‌اند که طی دو روز گذشته دست‌کم ١٧ شهروند بهایی در تهران و اصفهان بازداشت و خانه‌های آنها تفتیش شده است. به گفته یک روزنامه‌نگار، تمام تلاش جمهوری اسلامی، از بین بردن بهائیان یا مجبور کردن آنها به خروج از کشور است. مأموران امنیتی در روزهای 27 و 28 بهمن ماه با هجوم به منزل چند نفر از بهائیان ساکن تهران و تفتیش و بازرسی منازل‌شان، کتاب‌ها، هارد کامپیوتر، موبایل و تبلت‌های آنان را توقیف کرده و با حکم قبلی 5 نفر از آنان را بازداشت کرده‌اند. این افراد ساسان یادگار، احسان یادگار، ارغوان اشراقی و مهرداد فرقانی نام داشته‌اند. تارنمای “جرس” نیز نوشته که مأموران امنیتی این افراد را به دادسرای ۳۳ اوین برده‌اند و در آنجا به آنها گفته شده که پرونده شان به دادسرای ورامین ارسال خواهد شد. همچنین شب 28 بهمن ماه نیز نیروهای امنیتی شهر اصفهان به منزل چند شهروند بهایی یورش برده و بعد از تفتیش منازل، وسایل آنها را توقیف کرده‌اند. از محل نگهداری دستگیرشدگان اصفهان خبری منتشر نشده است.

نام افراد منتشرشده در ایران نیز از قرار زیر است: الهام کرم پیشه، مونا محرابی و اکبری و آقایان صفا فرقانی و مهرداد فرقانی در شهر تهران و خانم ها نیکا رجبی، مونا اقدسی، شیوا اغصانی و نگار سبحانیان و آقایان کاویدن دهقان، عارف دهقان، شایان کوثر، پیمان عاطفی، کوشا رحیمی و هوشنگ رحیمی. کمپین صلح فعالان در تبعید، اعلام کرده که این مأموران عضو سپاه پاسداران بوده‌اند.  هنوز هیچ توضیحی از سوی مقامات ایران درباره علت این دستگیری‌ها و جزئیات آن منتشر نشده است.

 همه تلاش جمهوری اسلامی برای از بین بردن بهائیان است

گفتگو با الهه بقراط

19/02/2015
این روزنامه‌نگار تأکید می‌کند: «با اینکه سرکوب بهائیان قبلاً همواره وجود داشته، اما دستگیری‌های فله‌ای به وضعیت سیاسی رژیم مربوط است.»الهه بقراط،، روزنامه‌نگار، نویسنده و فعال حقوق بشر ساکن آلمان، در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه می‌گوید: «مهمترین اتهامی که معمولاً به بهائیان دستگیرشده در ایران زده می‌شود، اتهام جاسوسی است.»

به گفته وی از آنجا که مقامات جمهوری اسلامی بارها ادعا کرده‌اند که بهائیان به دلیل عقاید دینی خود دستگیر نمی‌شوند و به زندان نمی‌افتند، بنابراین باید اتهام دیگری برای آنان تراشید.

الهه بقراط در ادامه می‌گوید که همه تلاش جمهوری اسلامی از بین بردن بهائیان یا فراری دادن آنان از ایران است.