ایجاد جو امنیتی در کردستان برای ممانعت از برگزاری جشن های مردمی پس از آزادی کوبانی

حضور گسترده نیروهای امنیتی در شهرهای مریوان و سنندج از روز هفتم بهمن ماهیک منبع محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت بعد از اینکه مردم شهرهای سنندج و مریوان برای آزادی شهر کوبانی به خیابان ها آمده و اقدام به جشن های خیابانی گرفتند، از روز سه شنبه هفتم بهمن ماه نیروهای امنیتی و پلیس در سطح این دو شهر به صورت گسترده ای مستقر شده و از تجمع افراد در نقاط مختلف شهر و تکرار جشن های خیابانی ممانعت به عمل می آورند.

به گفته این منبع محلی، نیروهای امنیتی علاوه بر حضور در شهر باعث ضرب و شتم چند شهروند و بازداشت آنها نیز شده اند.

این منبع محلی به کمپین گفت نیروهای امنیتی و پلیس از روز هفتم بهمن ماه تاکنون (۱۰ بهمن ماه) در محله های مختلف شهر سنندج و به خصوص ورودی پارک معروف «ابیدر» مستقر شده و اقدام به متفرق کردن جمعیت می کنند. همچنین در همین روز نیروهای امنیتی جلوی ورودی منطقه توریستی «زریبار» در شهر مریوان مستقر شده اند.

او اضافه کرد:‌«پیش از این در روزهای پنجم و ششم آبان ماه امسال تعدادی از شهروندان ارومیه که در حمایت از مقاومت مردم کوبانی در مقابل نیروهای داعش تظاهرات خیابانی کردند دستگیر شدند. همچنین پس از حمله ماموران به مردم و دستگیری تعدادی از آنها تظاهرات نیز پایان یافت.»

این منبع محلی به کمپین گفت تعدادی از بازداشت شدگان به اتهام اخلال در نظم عمومی و تبلیغ علیه نظام بازجویی شده و پس از آن به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند. به گفته این منبع آنها تحت فشار و شکنجه برای معرفی دیگر شرکت کنندگان در تظاهرات نیز شدند.

بر اساس گفته های این منبع، اسامی ۱۶ نفر از شهروندان دستگیر شده به بهانه شرکت در تظاهرات حمایتی از مردم کوبانی عبارتند از محمد دیلمی، ناصر نبی زاده، صیاد نبی زاده، مسعود نبی زاده، منوچهر سجادی، دلاور علی نژاد، توحید شکری، محمد مصطفوی، صیاد محبی نیا، کمال عبدالهی، محمد انجومن، امین عبدالله زاده، فرمان احمد زاده، فرشاد حمیدی، بهمن احمد زاده و حسین رستگار هستند. همگی آنها بعد از شرکت در تظاهرات در منازل شخصی خود یا محل کارشان دستگیر شدند.

این منبع گفت به غیر از فرشاد حمیدی بقیه بازداشت شدگان پس از مدتی با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند.