اسقف اعظم دزموند توتو محرومیت بهائیان ایران از تحصیل را محکوم می‌کند

اسقف اعظم دزموند توتو، از قهرمانان مبارزه با رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی، فعّال حقوق اجتماعی و برندۀ جایزۀ بین المللی صلح نوبل، با انتشار بیانیه‌ای در ۳۰ ژانویه محرومیت از تحصیل دانشجویان بهایی در ایران را محکوم کرد.

به گزارش هرانا به نقل از وب سایت دزموند و لیا توتو، آقای توتو گفته است «دولت ایران می‌گوید که تحصیلِ بهائیان یک جرم است. ولی می‌خواهم به شما بگویم که ما می‌توانیم این گفته را تغییر دهیم — ما می‌توانیم از جانب بهائیان صحبت کنیم. ما می‌توانیم به دولت ایران و به دنیا بگوییم که محروم کردن بهائیان و یا هر گروهی از تحصیلات عالیه به ایران و به مردم ایران صدمه می‌زند. تجربۀ تلخ ما از تبعیضات نژادی (آپارتاید) نشان می‌دهد که هر نوع تبعیض به همۀ ما لطمه می‌زند. دولت ایران مردمش را از خدمات هزاران بهائی تحصیل کردۀ مهندس، دکتر و هنرمند که می‌توانند به ایران، ایرانیان و جهانیان کمک کنند محروم می‌کند.»

لازم به اشاره است آقای توتو در سال ۲۰۱۱ نیز همراه با خوزه راموس هورتا دیگر برنده جایزه صلح نوبل با ارسال نامه‌ای به دولت ایران خواستار توقف برخورد با شهروندان بهایی که حق تحصیل خود را طلب می‌کنند شده بود.

دولت ایران بهائیان را از آموزش و تحصیل در دانشگاه به خاطر دین خود محروم می‌کند. در گزارش اکتبر ۲۰۱۴ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر در ایران اعلام شد که بهائیان، به عنوان یک اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته نشده اند، از دسترسی به آموزش عالی برخوردار نیستند و صد‌ها نفر از بهائیان علیرغم شایستگی‌های علمی و تحصیلی هر ساله از ورود به داتشگاه‌ها محروم می‌شوند.

بهائیان بزرگ‌ترین اقلیت دینی ایران هستند که حداقل سیصد هزار پیرو در کشور دارند.