آیت‌الله شبیری زنجانی: پیامبر و ائمه دین را به مردم تحمیل نکردند

آیت الله العظمی شبیری زنجانی رفتار پیامبر اکرم ص و ائمه معصومین ع را عامل اصلی پذیرش آنها توسط بشر دانست و گفت: پیامبر اکرم و ائمه علیهم السلام دین را به مردم تحمیل نکردند بلکه رفتار و منش آن حضرات مطابق با فطرت بشر بود و لذا مردم آنها را پذیرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله شبیری زنجانی، این مرجع تقلید در دیدار معاونت پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش و هیأت تدوین متون کتابهای درسی، در حرم مطهر حضرت معصومه س انجام شد، بر لزوم نشر سیره و بیانات معصومین علیهم السلام به زبان روز تأکید کرد.

وی کتاب نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و قسمت اخلاقیات بحارالانوار علامه مجلسی را سه منبع ارزشمند برای دستیابی به فرهنگ اسلامی- شیعی دانست و خاطر نشان کرد: با بررسی این آثار متوجه می شویم که در معارف ما تکیه بر قدرت تعقّل و فطرت است یعنی پیامبر اکرم “صلی الله علیه و آله” دین را تحمیل بر افکار نکردند و حضرت امیرالمؤمنین و سایر ائمه – علیهم السلام – اخلاقیات را به مردم تحمیل نکرده اند.

آیت الله شبیری زنجانی رفتار و برخورد اخلاقی پیامبر اکرم و سایر معصومین ع را دلیل اصلی پذیرش آن حضرات در بین مردم دانست و گفت: به قول یکی از بزرگان اگر ما همین اخلاقیات کتاب شریف بحار الأنوار را به دنیا عرضه کنیم از ما می پذیرد؛ چون این معارف مطابق با فطرت انسانها بیان شده و رفتار حضرات هم مطابق فطرت انسانی بوده است.

وی در ادامه خواستار انتشار سیره و علوم ائمه طاهرین ع با استفاده از افراد صاحب فن و قلم ممتاز شده و نشر این مطالب را برای کشوری که ویژگی پیروی از مذهب حقّه و مکتب اهل بیت علیهم السلام را دارد مایه آبرو و افتخار دانست.