گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان , فروردین ماه 1399

تهیه نمودار ؛ رضا عباسی زمان ابادی

تهیه و تنظیم گزارش

سید شایان حسینی برزی ،سام جباری کرمانی،عباس رضایی سالاروند

ادامه‌ی مطلب

احضار یک فعال اهل سنت به اطلاعات سپاه زاهدان

 صبح امروز چهارشنبه ۳ اردیبهشت مکتوم آسکانی، فعال اهل سنت ساکن زاهدان به اطلاعات سپاه این شهر احضار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، مکتوم آسکانی، فعال اهل سنت به اطلاعات سپاه شهر زاهدان احضار شد. ادامه‌ی مطلب

اعتراضات دیماه ۹۸؛ ماری محمدی به حبس و شلاق محکوم شد

a فاطمه (ماری) محمدی، زندانی سیاسی سابق توسط شعبه ۱۱۶۷ دادگاه کیفری استان تهران به سه ماه و یک روز حبس و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شد. حکم صادره به مدت یک سال به حالت تعلیق درآمده است. خانم محمدی در تاریخ ۲۲ دی‌ماه ۹۸ در جریان تجمعات اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه و ابراز همدردی با خانواده قربانیان، توسط نیروهای امنیتی در حوالی میدان آزادی تهران همراه با ضرب و شتم شدید بازداشت و در تاریخ ۸ اسفندماه با تودیع قرار از زندان قرچک ورامین آزاد شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فاطمه (ماری) محمدی، زندانی سیاسی سابق به حبس و شلاق محکوم شد. ادامه‌ی مطلب

اطلاعیه ۱۲۶۴کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص حقوق زندانیان

«خودی وغیرخودی»

 این روزها نیز به سان همه سالیان گذشته، ارعاب وفریبکاری را توأمان به کار گرفته و در بحبوحه بحران جهانی کرونا، بخشنامه ای مبنی بر آزادی مشروط زندانیان با محکومیت کمتر از پنج سال صادر کرده است که  هم به لحاظ محتوایی و هم در حالت اجرائی، نافی و ناقض کرامت انسانی زندانیان عقیدتی است با این توضیح که:

بسیاری از دراویش حدود دو سال پیش در واقعه “گلستان هفتم” به حبس های طولانی مدت محکوم شده و شامل این بخشنامه نمی گردند اما طبق بخشنامه یاد شده، بسیاری از محکومان کیفری از زندان آزاد شده اند، حتی افرادی مانند شبنم نعمت زاده و یا هادی رضوی که احکام قطعی اختلاس از اموال ملی را دارند  نیز  احتمالا برای اختلاس های بیشتر، حذف بسیاری از مدارک پرونده و ارتباط لازم با مقامات صاحب نفوذ و…. در مرخصی به سر می برند

امّا: بسیاری از دراویش گمنام، حتی با محکومیت های کمتر از پنج سال همچنان در زندان های مختلف و دور افتاده عمر خود را با شرایط غیربهداشتی و خطرناک سپری میکنند دراویشی نظیر حیدر تیموری که نه تنها آزاد نشده و یا از مزایای این بخشنامه برخوردار نگردیده،  بلکه در این شرایط خطرناک قرنطینه ای از شهری به شهری و از زندانی به زندانی دورتر از دیار و خانواده هایشان تبعید شده و در سریالهای تلویزیونی کشور، آنان را مجرمانی همطراز با دزدان و قاتلان به نمایش همگانی می گذارند.

دولت جمهوری اسلامی ایران چگونه تفسیری می تواند داشته باشد از آزادی دزدان و دربند ماندن دراویش، به جرم ابرازعقیده؟

چه پاسخی دارد برای ادامۀ به بند کشیدن دراویشی که به دلیل انجام مناسک و مراسم مذهبی و یا اطلاع رسانی درباره نقض حقوقشان بازداشت و زندانی شده اند؟

و چه توضیحی می تواند داشته باشد برای این تبعیض فاحش و آشکار؟

آیا به جز ستمکاری و به سُخره گرفتن عقاید سایر باورمندان دلیل دیگری هم هست؟

آیا به جز ریشخند انسانیت مفهوم دیگری هم دارد؟

آیا نه اینست که به قول استادِ سخن سعدی، شاعر نامدار ایران: این چه مردمانند که سگ را گشاده‌اند و سنگ را بسته !.

نگاهی دیگر به بخشنامه مذکور و اجرای آن:

بمنظور رسمیت بخشیدن و منزه ساختن چهره رهبر جمهوری اسلامی ایران با تبلیغات رسانه ای هرچه بیشتر و تکرار آن از صدا و تصویر دولتی همراه با تکیه بر “موافقت” ایشان، تعدادی از دراویش در ایام نوروز و در ادامه اجرای بخشنامه فوق آزاد شده اند از جمله سعید دوراندیش، احمد ایرانی خواه، سعید سلیمی، مجید رشیدی، بهروز صادقی، سعید کریمایی، سعید خموشی و حیدر تیموری که پس از آزادی از زندان ایلام با دستبند و پابند مستقیماً به شهرستان خاش تبعید شد، و شگفتا که این “عفو“، “اعطا“، “هدیه نوروزی” و “بخشش” با این میزان تبلیغ، عکس، فیلم و گزارش هم بطور “مشروط” داده شده است تا هرزمان که اراده کنند به آسانی لغو شود.

سخن کوتاه که: ماهی ز سر گندِه گردد، نی ز دُم  و دولت جمهوری اسلامی ایران حتی در شرایطی که نجات زندگی و جان شهروندان نیز مطرح باشد با دروغ و نیرنگ، مردم فریبی و تزویر به اهداف ضد بشری خود و قدرت ماندگاری اش اولویت می بخشد، همکاران ما در این کمیته مفاد ۲ و ۱۸ و ۱۹از منشور جهانی حقوق بشر، هدف شانزدهم سند 2030 یونسکو، وهمچنین اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را هرچه رساتر فریاد میزنند و ازهمه انسان های آگاه و آزاد اندیش نیز اینبار کمک می طلبند تا شاید گوشهایی در دولت جمهوری اسلامی ایران بشنوند و بفهمند که :

” آزادی عقیده، آزادی بیان اندیشه و دسترسی به عدالت” از حقوق ذاتی همه انسانهاست  و زندانیان مذهبی و عقیدتی میبایست از این حق، بدون هیچگونه تبعیضی برخوردار شوند.

۱۲۶۴

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

ادامه بی‌خبری از وضعیت مولوی فضل‌الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت محبوس در بند

علی‌رغم آزادی برخی از زندانیان سیاسی و عقیدنی به دنبال شیوع بیماری کرونا و تحویل سال نو خورشیدی، مولوی فضل الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت همچنان در بازداشت به‌‌سر می‌برد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، «مولوی فضل الرحمن کوهی» روجانی اهل سنت محبوس در بند، علی‌رغم وعده مسئولین زندان، از آزادی این روحانی توسط اطلاعات سپاه پاسداران ممانعت می‌شود. ادامه‌ی مطلب

انتقال اورژانسی رضا سیگارچی به بیمارستان

 رضا سیگارچی، درویش گنابادی زندانی امروز یکشنبه ۳۱ فروردین در پی مشکلات تنفسی به صورت اورژانسی از زندان قزلحصار کرج به بیمارستان لقمان منتقل شد. آقای سیگارچی به بیماری قلبی مبتلا بوده و پیشتر نیز دچار سکته قلبی شده بود. او مهرماه سال ۹۷ و همچنین طی ماه‌های اخیر تحت عمل آنژیوگرافی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹، رضا سیگارچی، درویش گنابادی زندانی در پی مشکلات تنفسی به صورت اورژانسی از زندان قزلحصار کرج به بیمارستان لقمان منتقل شد. ادامه‌ی مطلب

اجرای حکم تبعید؛ بابک مرادی، درویش گنابادی راهی شهرستان سراوان شد

بابک مرادی، درویش گنابادی که پیشتر در تاریخ ۹ فروردین از زندان پارسیلون خرم آباد آزاد شده بود، امروز یکشنبه ۳۱ فروردین جهت تحمل دوران تبعید خود راهی شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹، بابک مرادی، درویش گنابادی جهت تحمل دوران تبعید خود راهی شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان شد. ادامه‌ی مطلب

بحران کرونا؛ درخواست آزادی دو تن از اعضای زندانی «عرفان حلقه»

شماری از اعضای مجموعه «عرفان حلقه» با توجه به «بحران کرونا» در ایران و زندان‌های کشور، خواستار آزادی امیرحسین میرخلیلی و طاهر حاجی‌قربانی، شدند.

این دو هوادار محمدعلی طاهری و از اعضای مجموعه «عرفان حلقه» در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان اوین هستند. ادامه‌ی مطلب

نامه حمزه درویش درخصوص دخالت نهادهای امنیتی در روند صدور حکم

 حمزه درویش، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضاییه نسبت به روند قضایی حاکم بر دادگاه‌های انقلاب و دخالت وزارت اطلاعات در صدور احکام و اعاده دادرسی اعتراض کرده است. وی در بخشی از این نامه می‌گوید “آیا می‌دانید چه ظلم‌هایی در حق زندانیان سیاسی از جانب کارشناسان وزارت اطلاعات صورت می‌گیرد؟ ظلم‌هایی همچون، شکنجه روحی و روانی و جسمی در هنگام بازجویی، گرفتن اعترافات اجباری و دیکته شده و ارجاع این اعترافات به عنوان مدارک مستدل به مراجع قضایی و دادگاه‌های که کارشناسان وزارت اطلاعات با اعمال نفوذ در آن حق دفاع و داشتن وکیل را از متهم گرفته و طی یک دادگاه فرمایشی و پنج دقیقه‌ای، متهم را به حبس‌های سنگین محکوم کرده و حکم صادر شده در مدت زمان کوتاهی به تایید دیوان عالی کشور رسیده و حق اعاده دادرسی از متهم نیز سلب می‌شود.”

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمزه درویش در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قاضییه نسبت به روند صدور احکام و دخالت نهادهای امنیتی در تصمیمگیری قضات اعتراض کرده است. ادامه‌ی مطلب

سهیل عربی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به زندان بازگردانده شد

 سهیل عربی، زندانی عقیدتی که روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین‌ از بند خارج شده و به یکی از بازداشتگاه‌های اطلاعات سپاه در تهران منتقل شده بود، امروز یکشنبه ۳۱ فروردین به زندان تهران بزرگ بازگردانده شد. آقای عربی از حدود دو هفته قبل در اعتراض به عملی نشدن وعده مسئولان در خصوص اعزام وی به بیمارستان، شرایط نامساعد زندان، تداوم حبس و محرومیت از اعزام به مرخصی در اعتصاب غذا است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹، سهیل عربی، زندانی عقیدتی بازداشتگاه اطلاعات سپاه در تهران به زندان تهران بزرگ بازگردانده شد. ادامه‌ی مطلب