گردهمایی «حمایت از زندانیان مسیحی در ایران » توسط پناهجویان ایرانی+ عکس

نخستین .گردهمایی «حمایت از زندانیان مسیحی در ایران» روز شنبه ۶ آپریل ۲۰۱۳ مقابل سفارت ایران در شهر اسلو پایتخت نروژ با حضور پناهجویان مسیحی‌ و ایرانیان مقیم نروژ برگزار شد.

بنا بر گزارشی از پناهجویان ایرانی مسیحی مقیم نروژ؛ « محمد حیدری »، مسئول گردهمایی به « محبت نیوز» می‌گوید: « محور اصلی این برنامه حمایت از آزادی بیان، مقابله با آزار و اذیت مسیحیان و بررسی وضعیت کنونی آنان در ایران، حمایت از مسیحیان دربند و بررسی گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل بود.»

بخشی از این گردهمایی قرائت گزارشی در خصوص آزار و اذیت مسیحیان توسط جمهوری اسلامی بود. در این گزارش ضمن اشاره به قتل چند تن از رهبران کلیساها توسط عوامل امنیتی به بررسی رفتار و خشونت‌های صورت گرفته علیه مسیحیان در سال 2012 (دی ماه 1390 تا دی ماه 1391) پرداخته شد و این موضوع تاکید شد که جمهوری اسلامی با استفاده از تهدید و اعمال فشار طی سالیان متمادی تلاش داشته که مسیحیان قومیتی را منزوی کند و از لحاظ فرهنگی آنها را طوری در فضاهای بسته محدود نماید.

بخش‌هایی از گردهمایی اسلو نیز بی‌ارتباط با مسائل اجتماعی و سیاسی روز نبود.

حیدری در ادامه می افزاید، از دیگر گزارش‌های قرائت شده در این گردهمایی بررسی وﺿﻊ آزادي ﺑﯿﺎن ﺑﻪوﯾﮋه در دوران رﯾﺎﺳﺖﺟﻤﻬﻮري محمود اﺣﻤﺪيﻧﮋاد بود که رو ﺑﻪ وﺧﺎﻣﺖ گذاشت و ﭘﺲ از اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت رﯾﺎﺳﺖﺟﻤﻬﻮري سال 1388 به اوج خود رسید و پس از سخنرانی مشهور علی‌خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی جمع زیادی از منتقدین، روزﻧﺎﻣﻪﻧﮕﺎران، ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎن و ﻣﺪاﻓﻌﺎن ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ دستگیر شدند و این دستگیری‌ها شامل مسیحیان نوکیش در سرتاسر ایران نیز شد.

در بیانیه اولین گردهمایی «حمایت از مسیحیان زندانی در ایران» که توسط پناهجویان مسیحی قرائت شد از جمهوری اسلامی خواسته شد مطابق قوانین بین المللی و ایرانی، مسیحیان ایران بویژه مسیحیان فارسی زبان بتوانند بدون تهدیدات و ارعاب بیشتر آزادانه مناسک عبادی و آئینی خود را انجام دهند.

ایرانیان و پناهجویان مسیحی مقیم نروژ همچنین ضمن محکوم کردن دستگیری و بازداشت کشیشان و نوکیشان مسیحی خواستار آزادی آنان از زندان‌ها شدند.

 -1

-2

-4

-3