پاسخ کوبنده احمد شهید به حکومت اسیدپاش

بی بی سی: گزارشگر ویژه سازمان ملل در حقوق بشر ایران در گزارش خود به این سازمان گفته است وضعیت حقوق بشر در ایران بدتر از پیش شده است. آقای شهید در گزارش خود آورده است که پس از روی کار آمدن حسن روحانی تعداد اعدام‌ها در ایران افزایش پیدا کرده و وضعیت زنان وخامت یافته است. بر اساس این گزارش در ایران همچنان حقوق اولیه مخالفان حکومت به صورت گسترده نقض می‌شود و رقم اعدام‌ها بسیار بالاست. به گفته او در شش ماه اول سال جاری میلادی بیش از ۴۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند که ۸ نفر از آنها کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند. به گفته “آقای شهید وضعیت در حوزه های مختلف وخیم‌تر شده است. ساختار سیاسی در ایران به گونه‌ای است که موارد متعدد نقض حقوق بشر در نهادهای خارج از کنترل دولت از جمله قوه قضاییه رخ می‌دهد. رئیس و مقام‌های این قوه مکررا به گزارش‌های من انتقاد می‌کنند. اما از پاسخ دادن به پرسش‌های اصلی طفره می‌روند.”

او می‌گوید بارها از مقام‌های ایرانی پرسیده است که چرا این همه اعدام در ایران صورت می‌گیرد و چرا آقایان موسوی و کروبی همچنان بدون تفهیم اتهام و محاکمه همچنان در حصرند اما سوالاتش پاسخی نگرفته است.

رئیس قوه قضاییه ایران پیش از این گزارش‌های آقای شهید را “خلاف واقع” و متکی به گفته‌های “ضدانقلاب” دانسته بود.

آقای شهید در گزارش خود به سازمان ملل با اشاره به اسیدپاشی‌های اخیر در ایران از کاهش مشارکت زنان در دانشگاه‌ها و محیط های کاری ایران نیز سخن گفت.

احمد شهید در سال ۲۰۱۱ از سوی سازمان ملل به عنوان گزارشگر ویژه این سازمان در مورد حقوق بشر ایران منصوب شد اما تاکنون مقام‌های دولت ایران به او اجازه نداده‌اند که به ایران سفر کند.